روز بد وال‌استریت

۱۳۹۴/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۰۳۴


جهان| شاخص‌های سهام وال‌استریت نخستین روز هفته را در نگرانی از بحران یونان و نیز چشم‌انداز افزایش نرخ بهره توسط بانک‌مرکزی امریکا را با ضرر آغاز کردند.

به گزارش رویترز، نگرانی بیش از حد بازار در مورد افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر باعث شد که داوجونز یکی از بدترین روزهای خود را در سال جاری از سر بگذراند و به منطقه منفی بلغزد. تحلیلگران بازار می‌گویند، آمار بهتر از انتظار اشتغال در ماه مه عاملی است که بازار گمان می‌کند، می‌تواند موجب افزایش نرخ بهره توسط بانک‌مرکزی امریکا شود.

با اینکه برخی از مقامات بانک‌مرکزی از جمله رییس بانک‌مرکزی شیکاگو گفته‌اند که ترجیح می‌دهند این افزایش در سال 2016 اتفاق بیفتد اما کسانی نیز مانند بن برنانکی رییس سابق بانک‌مرکزی معتقدند که شرایط کنونی اقتصاد به گونه‌یی است که افزایش نرخ بهره را ضروری می‌سازد. در حالی که لاگارد از تاثیر منفی افزایش نرخ بهره امریکا بر سایر اقتصادها نگران است اما برنانکی معتقد است این موضوع چندان نگران‌کننده نیست.

بحران یونان از جمله دیگر عواملی است که بر عملکرد بازار تاثیر گذاشت. در حالی که مذاکرات میان این کشور و بدهکارانش در جریان است، چشم‌اندازی برای توافق میان طرفین وجود ندارد.

به این ترتیب، شاخص سهام صنعتی داوجونز، نزدیک به 83 واحد از دست داد و با 46صدم درصد تنزل در جدول به واحد 17766.55 رسید. سال قبل داوجونز در ماه ژوئن رکوردشکنی کرده بود و از واحد 18000 گذشته بود. داوجونز32صدم درصد در سال 2015 از دست داده است. شاخص سهام استاندارد‌اندپورز، با از دست دادن 13واحد، یا 65صدم درصد به واحد 2079.28 رسید. شاخص سهام تکنولوژی نزدک نیز 46واحد از دست داد و با 92صدم درصد تنزل در جدول به واحد 5021.63 رسید.

بحران یونان و نیز چشم‌انداز افزایش نرخ بهره، شاخص‌های فعال در توکیو را نیز بی‌نصیب نگذاشت. بسیاری از کشورها ازاینکه افزایش نرخ بهره درامریکا باعث سرازیر شدن پول‌ها به امریکا شود، نگران هستند. بنابراین هرگونه افزایش نرخ بهره برای آنها خطرناک است. البته تحلیلگران معتقدند که احتمالا روزهای آینده، اتفاقات داخلی سبب رونق بازار سهام شود.

شاخص سهام نیکی 7دهم درصد از دست داد و به واحد 20304.99 رسید که بدترین روز نیکی از 22 ماه مه به این‌سو بوده است. شاخص سهام توپیکس نیز با از دست دادن 7 دهم درصد به واحد 1651.00 رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر