توقف مصرف سوخت‌های فسیلی تا پایان قرن

۱۳۹۴/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۰۳۰

در نشست سران7 درباره موارد زیادی از جمله بحران اوکراین و یونان مورد بررسی قرار گرفت، اما درباره موضوعات محدودی توافق صورت گرفت. یکی از موضوعاتی که درباره آن تعهداتی صورت گرفت، مساله گرم شدن زمین و تغییرات اقلیمی بود

گروه جهان|

سران گروه ۷ که روسیه را از نشست خود کنار گذاشته بودند، متعهد شدند تا انتهای قرن حاضر سوخت‌های فسیلی را کنار بگذارند و از انرژی‌های جایگزین استفاده کنند. نشست سران 7 کشور صنعتی جهان در حالی در آلمان برگزار شد که معترضان به اعتراض‌های خود ادامه دادند.

به گزارش دویچه ووله، اگرچه در نشست سران7 درباره موارد زیادی از جمله بحران اوکراین و یونان مورد بررسی قرار گرفت، اما درباره موضوعات محدودی تعهداتی صورت گرفت. یکی از موضوعاتی که درباره آن تعهداتی صورت گرفت، مساله گرم شدن زمین و تغییرات اقلیمی بود. سران گروه7 متعهد شدند که تا انتهای قرن حاضر استفاده از سوخت‌های فسیلی را متوقف کنند. خانم مرکل با اشاره به این موضوع به خبرنگاران گفت که سران 7 کشور صنعتی جهان متعهد شدند که با استفاده از انرژی‌های جایگزین به مصرف نفت،گاز و زغال‌سنگ تا پایان قرن حاضر خاتمه دهند.

سران گروه7 همچنین متعهد شدند که تا سال ۲۰۲۰ سالانه ۹۰میلیارد یورو برای کاهش تغییرات جوی در کشورهایی که بیشترین آسیب را از آن می‌بینند هزینه کنند. لوتز ویشِر، از سازمان غیردولتی محیط‌زیستی «دیده‌بان آلمان» در گفت‌وگو با بخش مرکزی دویچه وله با اشاره به توافق مرتبط با محیط‌زیست در اجلاس سران 7 آن را «لحظه‌یی مهم در گفت‌وگوهای جهانی آب‌وهوا» ارزیابی کرد. او تعهد به تغییر جهانی سوخت را «قدمی مهم» دانست.

با این‌همه سامانتا اشمیت، مدیر سازمان انرژی و اقلیم گارمیش -پارتن‌کیرشن، درباره تعهدات انجام گرفته در اجلاس چندان هیجان‌زده نبود. او به دویچه وله گفت: «گروه هفت پیغام سیاسی مهمی داده است اما تعهدات واقعی را کنار گذاشته است». به گفته او اقدامات واقعی و فوری برای کنترل تولید گازهای گلخانه‌یی اثر بزرگی خواهد داشت. اشمیت البته توافق اجلاس برای تولید انرژی تجدیدپذیر در آفریقا و برخی دیگر کشورهای مورد نیاز را «بسیار مثبت»

ارزیابی کرد.

با این‌همه، این توافق و تعهدات معترضان به این نشست را راضی نکرد. نشست سران گروه 7 در قصر آلمائو در منطقه گارمیش -پارتن‌کیرشن واقع در جنوب آلمان در حالی به کار خود در روز دوشنبه پایان داد که گروهی از معترضان در نزدیکی محل اجلاس حضور داشتند. آنها با وجود دخالت‌های پلیس و آب‌وهوای متغیر و بارانی در محل حضور یافتند. برخی از آنها مقواهایی را در دست داشت که روی آن نوشته شده بود «جی‌۷ برو به جهنم». معترضان از روز جمعه برای اعتراض در آنجا جمع شده بودند. آنها نشست سران گروه7 را بیش از اندازه پرخرج و انحصاری توصیف کردند. در چند روز گذشته گروه‌های زیادی از فعالان برای اعتراض به نشست گروه 7 عازم منطقه شده بودند. گروه موسوم به «جی‌۷ را متوقف کنید»، طیف‌متنوعی از منتقدان و مخالفان جهانی‌‌سازی را در بر می‌گرفت. این طیف، اجلاس

«گروه ‌۷» را نشستی برای ساماندهی نئولیبرالی روند گلوبالیزاسیون (جهانی‌شدن)، تشدید بی‌عدالتی و شکاف اجتماعی می‌دانست.

از میان دیگر موضوعاتی که در طول نشست سران گروه7 درباره آنها بحث شد، می‌توان به بحث درباره بیماری ابولا، تقویت تونس برای حفاظت از مرزهای این کشور با لیبی و توانمندسازی زنان اشاره کرد. سران گروه 7 از طرفین درگیر در لیبی خواستند تا سلاح‌های خود را به زمین بگذارند.

رهبران کشورهای صنعتی همچنین بدون هیچ تعهد مالی دقیق توافق کردند تا پایان سال ۲۰۳۰ ، یعنی ظرف ۱۵سال، ۵۰۰ میلیون نفر از کشورهای در حال توسعه را از گرسنگی و سوء‌تغذیه نجات دهند.

آنگلامرکل روز گذشته همچنین اعلام کرد که رهبران 7 کشور صنعتی متعهد شده‌اند که چیزی با عنوان «صندوق دید صفر» داشته باشند تا ضمانتی برای انجام اقدامات پیشگیرانه فراهم شود. یکی از دستاوردهای اجلاس «جی‌۷» ضمانت رهبران7 کشور صنعتی به افزایش توافقنامه‌های دو جانبه تجاری از جمله میان اروپا و امریکا بود. گروه 7 از سال ۱۹۷۵ با عنوان گروه 6 که دربرگیرنده کشورهای امریکا، بریتانیا، ایتالیا، فرانسه، ژاپن و آلمان بود آغاز به کار کرد. هدف تشکیل این گروه بحث و تبادل‌نظر دوره‌یی درباره موضوعات حایز اهمیت در جهان برای مدیریت کشورهای صنعتی بود.

کانادا در سال ۱۹۷۶ و روسیه در ۱۹۹۸ به گروه اولیه پیوستند که به شکل‌گیری گروه سران 8منجر شد. روسیه از سال گذشته و در پی الحاق کریمه به خاک خود از این گروه کنار گذاشته شد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، پس از نشست به خبرنگاران گفت که رهبران7 کشور صنعتی جهان «همگی موافق بودند» تا تحریم‌ها علیه مسکو تا اجرای کامل آتش‌بس در شرق اوکراین باقی بماند. او هشدار داد که سران7 آمادگی آن را دارند تا تحریم‌ها علیه روسیه را سخت‌تر کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر