حضور تعاون در طرح مسکن اجتماعی؛ کارساز یا بی‌فایده؟

۱۳۹۴/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۰۱۱

حضور تعاونی‌ها به عنوان شرکت‌های سازنده خانه‌های مهر در طرح بزرگ و پرجنجال مسکن اجتماعی که به تازگی به یکی از دغدغه‌های مهم بخش مسکن و شهرسازی تبدیل شده است، یکی از بحث‌هایی است که کارشناسان بسیاری را به این چالش مهم کشانده است. در زیر گفت‌وگوهایی درباره ابعاد این طرح را می‌خوانید:


واگذاری مسکن اجتماعی به تعاونی‌ها به‌شرط نظارت

نماینده نطنز و بخش قمصر در مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت حضور تعاونی‌ها در طرح مسکن اجتماعی گفت: اگر نظارت خوب صورت بگیرد، واگذاری مسکن اجتماعی به تعاونی‌ها کار خوبی است. محمد فیروزی با بیان این مطلب و اینکه به دلیل عدم نظارت‌های خوب و عدم صلاحیت افراد در تعاونی‌ها، پیش از این مشکلاتی به وجود آمده است، تاکید کرد: باوجود نظارت مناسب، واگذاری مسکن اجتماعی به تعاونی‌ها درجهت فعال‌ترشدن تعاونی‌ها، اقدام خوبی است.

فیروزی بااشاره به اقداماتی که تعاونی‌ها درجهت بهبود حضور خود در این طرح می‌توانند داشته باشند، بیان کرد: با واگذاری مسکن اجتماعی به تعاونی‌ها، مردم می‌توانند در پیشرفت امور زندگی خود قدم‌های موثر بردارند. همچنین این نماینده مجلس بااشاره به اینکه در تعاون، همه کارها با همگرایی، وحدت رویه و به صورت گروهی انجام می‌شود، تصریح کرد: واگذاری مسکن اجتماعی اگر براساس اصول قانونی پیش برود، خوب است.


مسکن اجتماعی بعد از اتمام پروژه‌های مسکن مهر

نماینده سقز در مجلس شورای اسلامی درباره ارزیابی حضور تعاونی‌ها در طرح مسکن اجتماعی گفت: ابتدا باید پروژه‌های مسکن مهر به اتمام برسد و سپس مسکن اجتماعی آغاز شود. محمدابراهیم محبی در ارزیابی واگذاری مسکن اجتماعی به تعاونی‌ها، با بیان این مطلب افزود: تعاونی‌ها در زمینه تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد و دهک‌های پایین جامعه موثر خواهند بود. محبی بااشاره به اینکه متولی اصلی مسکن، وزارت راه‌وشهرسازی است، بیان کرد: برنامه مسکن اجتماعی هنوز به صورت مدون به مجلس ارایه نشده است. به همین دلیل در هرصورتی می‌تواند تعاونی‌ها و مجموعه کارگری را در بربگیرد. همچنین علاوه بر خود وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت‌های دیگر نیز در این زمینه دارای وظایفی هستند که باید به آنها عمل کنند. عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان با قدردانی از دولت‌های نهم و دهم برای اجرای پروژه‌های مسکن مهر، بر اتمام این پروژه‌ها تاکید کرد و گفت: پروژه‌های مسکن، 60 صنعت را به‌طور عام درگیر کرده و اشتغالزایی می‌کند، به همین دلیل لزوم ارایه برنامه مدون مسکن اجتماعی به مجلس احساس می‌شود.


تشکیل شورای مسکن استان اصفهان

در راستای این طرح، رییس هیات‌مدیره و رییس کمیسیون مسکن و عمران اتاق تعاون اصفهان خواستار تشکیل شورای مسکن استان شد. عباس حاج رسولی‌ها ضمن اشاره به مشکلات بخش مسکن اصفهان گفت: مسکن یک صنعت است و مشاغل زیادی وابسته به آن است، لذا نیاز به تشکیل شورای مسکن استان برای حل مشکلات این بخش به‌شدت احساس می‌شود.

براساس همین گزارش، مدیران اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی مسکن استان اصفهان نظرات و پیشنهادات خود را مطرح و پس از بحث و بررسی موارد زیر مورد تصویب قرار گرفت: 1- باتوجه به اینکه شرایط موجود در بانک‌ها درخصوص ارایه تسهیلات متناسب کار تعاونی‌های انبوه‌ساز مسکن نیست، کمیسیونی برای تهیه راهکار تامین مالی تعاونی‌ها از بین اعضای کمیسیون تشکیل شود و یک مدل تامین مالی جدید تعریف و راه‌حلی مناسب ارایه شود. 2- یک تعاونی حقوقی مستقل برای انجام حسن نظارت بر امور تعاونی‌های مسکن و پیگیری مسایل آنها تشکیل شود. 3- درخصوص مسایل و مشکلات تعاونی‌های انبوه‌ساز مسکن نامه‌یی عنوان وزیر محترم راه‌وشهرسازی تنظیم و رونوشت عنوان استاندار و نمایندگان شهرستان ارسال شود. 4- از معاونین شهردار اصفهان درنخستین جلسه آتی جهت بررسی مشکلات تعاونی‌ها با شهرداری دعوت به عمل آید. 5- برای آشنایی مدیران عامل و هیات‌مدیره تعاونی‌های مسکن، دوره‌های آموزشی مورد نیاز درخصوص موضوعات مالیاتی، بانک، بیمه، شهرداری، مدیریت مالی، قراردادها، حقوقی و شکواییه‌ها و... توسط اتاق برگزار شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر