بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی چند طرح بزرگ سازمان آب و برق خوزستان

۱۳۹۴/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۰۰۷

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو به همراه مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، مدیرعامل توانیر و معاون پارلمانی خود برای بازدید و بهره‌برداری از تاسیسات صنعت آب و برق وارد استان خوزستان شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان، وزیر نیرو، پس از ورود به خوزستان با هیات همراه بعدازظهر چهارشنبه با مدیران عامل و مسوولان صنعت آب و برق خوزستان در سالن جلسات ساختمان مرکزی سازمان آب و برق خوزستان تشکیل جلسه داد.

در این نشست، مشکلات آب شرب خوزستان، طرح آبرسانی غدیر، جنوب شرق و شمال شرق خوزستان مطرح و برای رفع مشکلات طرح 550 هکتاری بحث و تبادل نظر شد. مشکلات قطعی آب و برق در گرمای تابستان خوزستان، جمع‌آوری برق‌های غیرمجاز و چگونگی وصول مطالبات برق از شرکت‌ها نیز در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه، شامگاه چهارشنبه، وزیر نیرو با هیات همراه با حضور در بیت آیت‌الله سید محمد علی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز با وی دیدار و گفت‌وگو کردند.

افتتاح سد انحرافی رامهرمز، خط انتقال آب به تاسیسات دارخوین، تامین آب شهرستان شادگان از طرح غدیر، بهره‌برداری از پروژه شبکه آبیاری و زهکشی شرق شعیبیه و ایستگاه پمپاژ آن، افتتاح افزایش ظرفیت آب شرب آبادان از طرح غدیر، بهره‌برداری از شبکه آبیاری و زهکشی دژ دشت آزادگان، و بازدید از سد بالارود اندیمشک و طرح آبرسانی دزفول از جمله برنامه‌های سفر سه روزه وزیر نیرو به استان خوزستان بود.


افتتاح ایستگاه پمپاژ و شبکه آبیاری و زهکشی شرق شعیبیه

ایستگاه پمپاژ و شبکه آبیاری و زهکشی شرق شعیبیه با حضور حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو صبح روز پنجشنبه ششم خرداد افتتاح شد.

چیت‌چیان در این مراسم ضمن قدردانی از زحمات دست‌اندرکاران این طرح از جمله سازمان آب و برق خوزستان، مشاور و پیمانکار طرح و مدیران در به ثمر رسیدن این طرح نقش داشته‌اند، افزود: عاملی که باعث خوشحالی من از این طرح شد این بود که شبکه فرعی ۳ و ۴ توسط همکاران ما در جهاد کشاورزی و موسسه جهادنصر همزمان با شبکه‌های اصلی یک و دو اجرا شده است. وزیر نیرو گفت: در خوزستان یک حرکت عظیم جهادی در حال اجراست. سال‌های سال وزارت نیرو و سازمان آب و برق شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی را انجام داده بودند ولی چون شبکه‌های ۳ و ۴ اجرا نشده بود استفاده شایسته از آن به‌عمل نمی‌آمد.

وی ادامه داد: با استقرار دولت یازدهم و با اجازه مقام معظم رهبری دولت امکان یافت به میزان یک ونیم میلیارد از صندوق ذخیره ارزی برای توسعه شبکه‌های آبیاری در خوزستان هزینه کند که باعث یک حرکت جدید گردید و در حال حاضر در کل استان خوزستان شاهد یک حرکت عظیم هستیم که هم در اشتغال و هم در افزایش درآمد کشاورزان موثر خواهد بود.

وی در ادامه بیان داشت: ما در سال‌های اخیر شاهد یک خشکسالی در کل کشور هستیم. به عنوان یک نمونه در سال جاری میزان بارش استان خوزستان ۴۵ درصد نسبت به درازمدت کاهش پیدا کرده است و طبیعتا وقتی بارش کم شد آورد رودخانه هم کاهش پیدا می‌کند و امکان اجرای برنامه پیش‌بینی شده نخواهد بود. چیت‌چیان افزود: در حال حاضر به دلیل شرایطی که وجود دارد و کمبود در رودخانه‌های کارون و کرخه مشکلاتی ایجاد شده است اما کشاورزان باید سعی کنند با مصرف کم آب تولیدات خودشان را به ثمر برسانند و میزان آبی که صرفه‌جویی می‌شود باعث می‌شود که ما بتوانیم به کل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری آب تخصیص دهیم. وزیر نیرو خاطرنشان کرد: من اطمینان دارم این امکان وجود دارد که به کل ۵۰۰ هزار هکتاری که از طرح مقام معظم رهبری در خوزستان است آب تخصیص یابد به شرط اینکه جهاد کشاورزی، مردم و وزارت نیرو همت کنند.

چیت‌چیان در ادامه درخصوص سد گتوند اظهار داشت: در خصوص سد گتوند نکات مختلفی توسط افراد گوناگون مطرح شده است. بنده به عنوان مسوول بخش آب عرض می‌کنم که وزارت نیرو برای چاره‌جویی مشکلات راهکارهای علمی، فنی دقیقی دارد. ما در حال بررسی تکمیلی هستیم و با دستور رییس‌جمهور کارگروهی ویژه با حضور وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تشکیل شده است که با همکاری دانشگاه تهران و دانشگاه شهید چمران بهترین راهکار برای این مشکل انتخاب خواهد شد. وی در ارتباط با مزایای سد گتوند گفت: سدگتوند، طرح خوبی است و مشکلاتی دارد که باید حل شود. در همین فروردین ماه امسال یک سیلاب بزرگ در لالی اتفاق افتاد که اگر سد گتوند این سیلاب را کنترل نمی‌کرد آب به شهرهای مسیر رودخانه من جمله اهواز و شوشتر خسارات و تلفات فراوانی را تحمیل می‌کرد و ممکن بود تعدادی از هموطنان ما جان خود را از دست بدهند. چیت‌چیان در مورد آب شرب روستاها نیز اظهار داشت: خوشبختانه در یک همکاری موثر مجلس این اجازه را به وزارت نیرو داد که ۵۰۰میلیون دلار از منابع ارزی صرف آبرسانی روستاها بشود که جهش بزرگی در این زمینه انجام خواهد شد که در همین منطقه شوشتر و گتوند هم روستاهایی هستند که با این اعتبارات مشکل آب شرب‌شان حل خواهد شد.

وزیر نیرو در پایان بیان داشت: دوستان مستحضرند که دشمنان به ما شرایطی را تحمیل کردند که میزان صادرات نفت ما به نصف کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که با توطئه دشمنان قیمت نفت نیز به نصف کاهش پیدا کرده است و این یعنی درآمد نفتی کشور یک‌چهارم شده است. طبیعی است این بر روند تخصیص اعتبارات دولت تاثیر گذاشته است. در همین راستا تعدادی از طرح‌ها مشکل اعتبار پیدا کرده‌اند و محدودیت‌هایی ایجاد شده است اما امید داریم که با کمک خداوند بتوانیم خدمات مناسبی را به مردم ارائه کنیم.


آغاز عملیات اجرایی خط آبرسانی

به شهرهای شمال شرق رامهرمز

همچنین در دومین روز از سفر وزیر نیرو به خوزستان پیش از ظهر پنجشنبه عملیات اجرایی خط آبرسانی به شهرهای شمال شرق رامهرمزآغاز شد.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان هدف از اجرای این طرح را تامین کمی و کیفی آب آشامیدنی شهرهای شمال شرق خوزستان اعلام و اظهار کرد: با بهره‌برداری از این پروژه که در صورت تامین اعتبار لازم سه سال به طول می‌انجامد آب مورد نیاز شهرهای ایذه، باغملک، قلعه تل، صیدون، هفتکل و رامهرمز و 139روستای واقع در مسیر به میزان 52 میلیون متر مکعب در سال از سد کارون 3 تامین می‌شود.

«صادق حقیقی‌پور» افزود: طول خط انتقال پروژه 184کیلومتر و ظرفیت تصفیه‌خانه آن 235هزار مترمکعب در شبانه‌روز است.

وی اضافه کرد: با بهره‌برداری از این پروژه که برای آن تونل انتقال آب به طول 5هزارو200متر احداث می‌شود 556هزار نفر زیر پوشش خط قرار می‌گیرند.

حقیقی پور گفت: 8هزارمیلیارد ریال برای اجرای پروژه برآورد شده است. با توجه به مشکلات کمی و کیفی آب آشامیدنی رامهرمز با احداث آبگیر و تصفیه‌خانه واقع در روستای کلگه در 60کیلومتری شمال شرقی رامهرمز و با اجرای 60کیلومتر خط انتقال فولادی با برآورد 700میلیارد ریال برای تامین 24هزار مترمکعب آب در شبانه روز نیاز میان مدت این شهرستان تامین می‌شود. همچنین عملیات اجرایی احداث ساختمان امور آب شمال شرق آغاز شد.


بهره‌برداری از سد انحرافی رامهرمز

در ادامه سفر، بهره‌برداری از سد انحرافی رامهرمز وکانال انتقال آب شبکه آبیاری و زهکشی دشت رامهرمز با حضور وزیر نیرو و حاج رسولی‌ها مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران آغاز شد.

وزیر نیرو در این مراسم گفت: با اختصاص یک و نیم میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی در کنار شبکه‌های اصلی اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی فرعی شتاب بیشتری گرفته است.

«حمید چیت‌چیان» روز پنجشنبه در آیین بهره‌برداری از سد انحرافی رامهرمز و کانال انتقال آب شبکه آبیاری و زهکشی دشت رامهرمز افزود: امکان بهره‌برداری بهینه از شبکه‌های بزرگ آبیاری و زهکشی اصلی اجرا شده در خوزستان به دلیل ساخته نشدن شبکه‌های فرعی وجود نداشت که با اعتبار تخصیص یافته، توسعه شبکه‌های سه و چهار در دست اجراست.

وی اضافه کرد: امید است منابع وزارت نیرو هم برای این کار فراهم شود تا دو دستگاه (وزارت نیرو و جهاد کشاورزی) کار توسعه شبکه‌ها را انجام دهند.

چیت‌چیان گفت: توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی در خوزستان برای وزارت نیرو بسیار اهمیت دارد.

وی اظهار کرد: خوزستان دشت حاصلخیزی است و منابع آبی خوبی دارد و امکان برداشت دو تا سه محصول در سال در این استان هست و این ایجاب می‌کند که طرح‌های شبکه‌های آبیاری و زهکشی دراین استان اجرا شود. وزیر نیرو همچنین با اشاره به شروع عملیات اجرایی عملیات آبرسانی به رامهرمز در قالب طرح تامین آب شهرهای شمال شرق خوزستان افزود: مردم در این شهرها سال‌ها منتظر برخورداری از آب با کیفیت مطلوب و رفع مشکل آب آشامیدنی بودند که امروز این طرح آغاز شد و لوله‌گذاری برای آن نیز انجام می‌شود.

وی افزود: ابتدا برای رامهرمز از منطقه‌یی در بالادست رودخانه جره آب تامین و با ادامه آن تا دریاچه سد کارون3 ادامه می‌یابد و تامین آب آن نیز از طریق دریاچه سد خواهد بود. وزیر نیرو در عین حال با اشاره به بهره‌برداری سد انحرافی رامهرمز گفت: این طرح امکان تامین آب برای شبکه‌های آبیاری و زهکشی را فراهم می‌کند. وزیر نیرو همچنین از نیروگاه بهبهان دیدن کرد و در جریان روند فعالیت‌های این نیروگاه قرار گرفت.


بهره‌برداری از خط انتقال آب به تاسیسات دارخوین و تامین آب شهرستان شادگان

وزیر نیرو در مراسم بهره‌برداری از خط انتقال آب به تاسیسات دارخوین و تامین آب شهرستان شادگان از طرح غدیر که با حضور محمد حاج رسولی‌ها مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران آغاز شد، با اشاره به افزایش سرانه مصرف آب در کشور افزود: حقیقتا اجرای طرح غدیر افتخار بزرگی برای وزارت نیرو است. خطی که انشاءالله با تکمیل آن از سد دز تا آخرین نقطه 430 کیلومتر است و در مقیاس بین‌الملل نمی‌توان نمونه‌یی پیدا کرد که برای انتقال آب شرب این مقدار کار انجام شده باشد که در اینجا باید به همه دست‌اندرکاران این طرح دست‌مریزاد گفت.

وی افزود: غیر از طرح غدیر دو طرح انتقال آب شرب در استان خوزستان تصمیم گرفته شده که انجام شود. یکی تامین آب شرب برای شهرهای شمال شرق استان از سدکارون 3 است که کلنگ آن امروز در رامهرمز به زمین زده شد و مذاکراتی با صندوق توسعه ملی صورت گرفته که این طرح با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرا شود. همچنین در مورد شهرهای جنوب شرق خوزستان هم تصمیم‌گیری شد که قرار بر این شده است که شرکت آب و فاضلاب کشور ظرف یک ماه بررسی کند و نتایج را جهت بررسی به ما اعلام کند. همه این طرح‌ها علاوه بر طرح عظیم 550هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان است. چیت‌چیان تصریح کرد: در حال حاضر اگر چه همه پروژه‌های مورد نیاز بخش آب را در تمام نقاط کشور اجرا می‌کنیم اما از مردم می‌خواهیم با صرفه‌جویی ما را در این کار یاری کنند.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در شرایطی که درآمدهای نفتی در حد یک‌چهارم درآمدهای چند سال گذشته است، با صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها می‌توانیم در برابر تحریم‌ها مقاومت کنیم و با درست مصرف کردن، کاهش هزینه‌ها در جهت مسیر توسعه کشور محقق می‌شود.

وی با اشاره به انتقال آب از حوزه‌های آبی خوزستان به استان‌های دیگر اظهار کرد: من به شما اطمینان می‌دهم که نه برای کشاورزی و نه صنعت هیچ آب جدیدی به حوزه‌های دیگر منتقل نمی‌شود و آب فقط برای شرب و در حد ضرورت منتقل می‌شود.

وزیر نیرو در خصوص اجرای پروژه‌های آبرسانی که در خوزستان در حال انجام است، گفت: 25 شهر استان و بیش از 1600 روستا از طرح آبرسانی غدیر بهره‌مند خواهد شد. همچنین با همکاری بخش خصوصی سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شده است تا با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی طرح‌های آبرسانی شهرهای شمال شرق استان انجام شود و چندین شهر از منابع آب سد کارون 3 استفاده خواهند کرد.

چیت‌چیان بیان کرد: طرح جدیدی برای برخی شهرهای استان در نظر داریم که در قالب آن در شهرهای نزدیک خلیج فارس مجتمع‌های آب شیرین‌کن نصب و آب را شیرین و به این شهرها منتقل می‌کنیم و برای شهرهای دور از خلیج فارس نیز از طریق سد کوثر آب شرب تامین خواهدشد.

وی اظهار کرد: به مردم خوزستان اطمینان می‌دهم که در مدت زمان قابل قبولی، از آب با کیفیت برخوردار خواهند شد.

• وزیر نیرو که به دلیل فشردگی برنامه‌های سفر به یکی از خبرنگاران وعده گفت‌وگوی مطبوعاتی در نخستین فرصت را داده بود پیش از حضور در صدا و سیما برای انجام مصاحبه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی خوزستان در سالن کنفرانس سازمان آب و برق خوزستان حاضر شد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر