بازار سرمایه

۱۳۹۴/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۰۰۵

وابستگی اقتصاد به مذاکرات هسته‌ای؛ سرازیری بازار سهام

تسنیم یک کارشناس بازار سرمایه بااشاره به اینکه بورس در لاک احتیاط فرو رفته است، گفت: در شرایط کنونی رفتار معامله‌گران به‌گونه‌یی شده که از خبرهای منفی اثر‌گذاری زیادی را می‌بیند و قیمت سهام بیشتر از حد معمول افت می‌کند.

علیرضا اقدم گفت: در حال حاضر بازار سرمایه با فزونی عرضه‌های سهام مواجه شده که این موضوع بر کاهش شاخص بورس اثرگذار بوده است و باید دلایل آن را در موضوعاتی چون نتیجه مذاکرات هسته‌یی جست‌وجو کرد. این کارشناس بازار سرمایه افزود: در شرایط کنونی رفتار معامله‌گران در بورس به‌گونه‌یی شده که از خبرهای منفی اثر‌گذاری زیادی را می‌بیند و قیمت سهام بیشتر از حد معمول افت می‌کند و در مقابل تحولات مثبت تاثیر کمی را در بازار سرمایه ایجاد می‌کند. وی با بیان اینکه در حال حاضر بورس به لاک احتیاطی فرو رفته و رکود بر آن سایه انداخته است، گفت: انتشار خبر در روند منفی موجب می‌شود تا به اصطلاح سهامداران، خبرهای خوب بسوزند. این کارشناس بازار سرمایه بهترین استراتژی پیش‌روی سهامداران در شرایط کنونی را جلوگیری از بروز رفتاهای هیجانی عنوان و تاکید کرد: به هر حال شرایط اقتصادی و بورس همیشه به این منوال نخواهد بود و بازار سرمایه دوباره به روزهای پررونق خود به شرط صبوری سهامداران بازخواهد گشت.


امکان تجهیز بازار پول از طریق بورس

سنا سابقه نشان داده در برخی سال‌ها تا 45درصد منابع تجهیز شده در بازار سرمایه وارد نظام بانکی شده و عملا بورس، بخشی از تجهیز منابع بانک‌ها را به‌عهده داشته است. حسین راغفر، تحلیلگر اقتصادی گفت: بخشی از دارایی بانک‌ها تحت‌عنوان وام تقسیم می‌شود که این مهم باتوجه به بدهی بانک‌ها و دیون معوق که وجود دارد با کاهش روبه‌روست. وی افزود: ازسوی دیگر این نهادها بخشی از دارایی‌های خود را به ملک تبدیل کرده و وارد بحث خریدوفروش ملک شده‌اند و بخشی را هم به ارز تبدیل کرده‌اند. این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: مجموع مشکلات موجود، نرخ بهره بانکی و تسهیلات اعطایی است که باید مورد اصلاح قرار گیرد همچنین عملکرد بانک‌ها موجب شده تا مشکل اصلی تنها نبود منابعی برای پرداخت نباشد بلکه معضل اصلی آن است که باوجود این موانع، اعتباراتی هم باشد که به بخش مولد اقتصاد نمی‌رسد.

راغفر تصریح کرد: بخشی از دارایی‌ها و اصلی‌ترین منبع تامین‌کننده منابع تولید، تسهیلات بانکی است که در شرایط کنونی متاسفانه ازسوی بانک‌ها تعلق نگرفته و این اتفاق خود به رکود بخش مولد اقتصاد افزوده است، درحالی که بانک‌ها باید این منابع را وارد فضای تولید کشور کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر