بازدهی کل بازار سهام در سال94 منفی شد

۱۳۹۴/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۰۰۴

گروه بورس علی صالحی

بسیاری از کارشناسان حوزه سرمایه‌گذاری، سکون هفته‌های گذشته بازار سهام را آرامش قبل از توفان می‌دانستند و بر این باور بودند که پس از سپری شدن این دوره اجتناب‌ناپذیر، بالاخره این سهامداران هستند که تصمیم خود را برای ماندن یا خروج می‌گیرند و نتیجه رفتار آنهاست که مسیر آینده بازار سهام را مشخص می‌کند. اما این امر در کوتاه‌مدت مستلزم تکانه‌یی شدیدتر بود تا حرکت آغاز شود. در روزهای اخیر و پس از افت نسبتا سنگین شاخص در روز یک‌شنبه و عواملی چون کمرنگ‌تر شدن اخبار توافقات هسته‌یی و ایجاد موج منفی ناشی از این موضوع، خرد جمعی سهامداران‌ به سمت منفی گرایش بیشتری پیدا کرد و درنهایت این کش‌وقوس در نقطه‌یی که حمایت اصلی بازار بود، منجر به خروج سهامداران و تشکیل صف‌های فروش در بسیاری از نمادهای تالار شیشه‌یی شد. درحالی که بسیاری از سهم‌ها در نقاط حمایتی مهم خود قرار دارند و شکستن رو به پایین و با شیب تند قیمت‌ها در این نقاط موجبات فروش بیشتر براساس هراس را فراهم می‌آورد، روند معاملات این روزها بیش از پیش حساس شده و شاید نقطه

‌عطفی در روند بازار باشد.


واژگونی گروه خودرو

دیروز یکی از بدترین روزها برای گروه خودرو و ساخت قطعات بود، فشار فروش در این گروه و تقریبا در تمامی نمادهای مربوطه به چشم می‌آمد. فروش همه‌جانبه حقیقی‌ها در برابر حمایت نصفه و نیمه برخی حقوقی‌ها در نمادهای مذکور باعث شد تا تقریبا اکثر سهم‌ها در قیمت‌های منفی به اندازه کافی دست‌به‌دست شوند تا قیمت‌های پایانی‌شان هم افت محسوسی را تجربه کند. شناوری بالا که در مفهوم حضور پررنگ سهامداران حقیقی و انجام معاملات گسترده در روز معنا می‌شود در کنار گره خوردن آینده این صنعت با تحریم‌های اقتصادی، ‌از عمده دلایل بروز چنین اتفاقی در روز گذشته بود.

نکته دیگری که ذکر آن در این قسمت خالی از لطف نیست، این است که در روزهای گذشته برنامه تلویزیونی تحت‌عنوان بورس که با محوریت بررسی و تحلیل صنایع مختلف بورسی روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود، به صنعت خودرو و ریسک‌های مربوطه اختصاص یافت و درست از فردای همان روز ‌شاهد افت شدید قیمت سهام در این گروه بودیم. توجه رسانه به این بخش و بلافاصله پس از آن بی‌توجهی سهامداران و بروز رفتاری معکوس در نوع خود جالب به‌نظر می‌رسد.


آن روی سکه

وقتی همگان در پی فروش سهام خود در بازار هستند و جو منفی بسیار شدید می‌شود، هیجان برای فروش این موقعیت را نصیب عده‌یی از سرمایه‌گذاران موقعیت‌شناس و خبره می‌کند تا با شناسایی سهام ارزنده و قابل اعتماد، زمینه خرید را فراهم آورند و از غفلت بازار نهایت استفاده را ببرند. متاسفانه مشکلی که بازارهای با عمق کم با آن مواجهند، حرکت دسته‌جمعی کل بازار است و در اصطلاح عامیانه وقتی اتفاقات منفی بروز می‌کند ‌تر و خشک با هم می‌سوزند و همین عامل باعث می‌شود که در حال حاضر شاهد سهم‌هایی باشیم که نسبت P/E آنها به زیر 3 برود. امری که در بازارهای با ساختار قوی و سازمان‌یافته نادر است.


لغو فروش بلوک مخابرات

سخنگوی شرکت مخابرات ایران گفت: با پرداخت قسط اردیبهشت ماه فروش سهام شرکت مخابرات ایران ازسوی شرکت توسعه اعتماد مبین با 25روز تاخیر، فروش بلوک 4.78درصدی مخابرات ازسوی سازمان خصوصی‌سازی لغو شد.

به گزارش ایرنا، داود زارعیان در این خصوص افزود: با همکاری مناسب سازمان خصوصی‌سازی و پرداخت قسط یازدهم سهام شرکت مخابرات ایران (قسط آخر) توسط شرکت توسعه اعتماد مبین، بحث فروش بلوک 4.78درصدی منتفی شد.

وی با بیان اینکه یکی از اقساط شرکت توسعه اعتماد مبین 25روز معوق شده بود، خاطرنشان کرد: به‌همین دلیل هفته گذشته سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده بود در تاریخ 25خرداد ماه بخشی از سهام مخابرات به فروش می‌رسد.

زارعیان اظهار داشت: براساس قرارداد شرکت توسعه اعتماد مبین با سازمان خصوصی‌سازی درصورتی که این شرکت چهار قسط از اقساط خود را پرداخت نکند سازمان خصوصی‌سازی می‌توانست بحث فروش سهام اقدام کند که تنها پرداخت یک قسط ازسوی این شرکت عقب افتاده بود.


تصمیم‌های احساسی یا منطقی

پس از ریزش‌های اخیر در بازار سرمایه آن هم بعد از عبور از دوره‌یی رکودی، در بسیاری از محافل مجازی اقدامات خفیفی مبنی بر دعوت سرمایه‌گذاران به تحریم معاملات بورس و عدم خریدوفروش در روز چهارشنبه به گوش می‌رسد. این‌گونه برخوردها و اقدامات توسط افراد عادی واکنشی غیرحرفه‌یی و تاحدودی احساسی به‌نظر می‌رسد. البته نگارنده منکر فشار زیادی که به بسیاری از فعالان این حوزه بابت سهامداری و در برخی موارد اعتماد به گفته‌های مسوولان وارد شده، نمی‌شود اما باید توجه داشت که رفتارهای اینچنینی دارای تاثیراتی‌ کاملا موقت هستند. در شماره‌های قبل نیز به آفت‌های گروه‌های مجازی با محوریت بورس نظیر ازبین بردن تدریجی قدرت تحلیل شخصی، اعمال سلیقه در امر سهامداری، ایجاد هیجانات کاذب برای خریدوفروش، القای نظرات شخصی با جلب حمایت گروه غالب و درمواردی حتی فریب سهامداران خرد توسط عده‌یی به ظاهر کارشناس اشاره شد. در این اشاره کوتاه نیز بر آن شدیم تا توجه سرمایه‌گذاران محترم را به این موضوع جلب کنیم که گروه‌هایی که با محوریت شایعات و شنیده‌ها و اخبار به اصطلاح رانتی و آمار دروغ و وعده و وعید‌های واهی در آینده شکل می‌گیرند به همان اندازه که در بدو امر جذاب به نظر می‌رسند، دارای نتایج ناامید‌کننده‌یی هستند و تنها اطلاعاتی که مبنی‌بر منطق و با بار علمی هستند قابلیت اتکا دارند.

آمار معاملات

در دادوستدهای روز سه‌شنبه بورس تهران سرمایه‌گذاران بیش از 312میلیون برگه سهم و حق‌تقدم را دست به دست کردند.

به گزارش سنا، در نتیجه معاملات دیروز 312میلیون برگه سهم به ارزش 771میلیارد ریال در 33هزار نوبت معاملاتی دادوستد شدند. همچنین گروه‌های خودرویی، بانک‌ها و فرآورده‌های نفتی در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند.

شاخص کل نیز متاثر از افت قیمت فولاد مبارکه، هلدینگ خلیج‌فارس، پالایش نفت بندرعباس، بانک صادرات، پالایش نفت اصفهان، بانک ملت و تاپیکو 634واحد نزولی شد و در عدد 62هزار و 317 قرار گرفت. همچنین شاخص آزاد شناور نیز 828واحد افت کرد. شاخص‌های بازار اول و دوم به‌ترتیب 464 و یک‌هزار و 268واحد افت کردند.

صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای تولید مواد اولیه داروپخش، جوشکاب یزد، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، داروپخش، سایپا شیشه، لبنیات پاک و لیزینگ خودرو غدیر بود.

این درحالی بود که نمادهای سرمایه‌گذاری صنعت نفت، تولید مواد اولیه و الیاف مصنوعی، حمل‌ونقل خلیج‌فارس، آلومینیوم ایران، آلومراد، پارس الکتریک و چینی ایران با بیشترین کاهش قیمت، انتهای جدول معاملات را از آن خود کردند.

طولانی‌ترین صف‌های خرید هم به نمادهای جوشکاب یزد، بانک اقتصاد نوین، مواد اولیه داروپخش، کمباین‌سازی، گلوکوزان و بیمه البرز تعلق داشت. نفت پارس، پتروشیمی فناوران، سایپا آذین، سیمان خزر، بین‌المللی محصولات پارس، سایپا دیزل و پالایش نفت بندرعباس سنگین‌ترین صف‌های فروش را داشتند. بیشترین حجم معاملات هم متعلق به نمادهای پارس خودرو، بانک صادرات و کمباین‌سازی ایران بود. همچنین تولید اتومبیل سایپا، پتروشیمی مبین و بانک صادرات بیشترین ارزش معاملات را داشتند.


فرابورس

در جریان معاملات دیروز بازارهای فرابورس ایران، 80میلیون ورقه بهادار به ارزش یک‌هزار و 93میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش فرابورس، بازار فرابورس در روز 19خرداد94 با خریدوفروش 80میلیون ورقه بهادار به ارزش یک‌هزار و 93میلیارد و 320میلیون ریال به کار خود پایان داد. دیروز درحالی که شرکت‌های نیرو سرمایه، مرجان‌کار و سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین بیشترین افزایش قیمت را به‌نام خود ثبت کردند، شرکت‌های توسعه و عمران کرمان، تولید برق عسلویه مپنا و حق‌تقدم توکا ریل با بیشترین افت قیمت مواجه شدند و آیفکس با اندکی کاهش روی 691واحد متوقف شد. گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با معامله 13میلیون و 540هزار سهم بیشترین حجم و پتروشیمی مارون با 351میلیارد و 60میلیون ریال بیشترین ارزش معاملات روز جاری را به خود اختصاص دادند.

در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز 106هزار و 190ورقه مشارکت نفت و گاز پرشیا دست‌به‌دست شد و بیشترین حجم معاملات ETF نیز به صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد با معامله 622هزار و 70سهم اختصاص یافت. طبق این گزارش، مهلت پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آینده روشن که در روزهای 16 تا 18خرداد انجام شده بود، تمدید شده و ادامه پذیره‌نویسی از تاریخ 23 تا 25خرداد ماه انجام خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر