اخبار

۱۳۹۴/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۹۸۵

آغاز نشست‌های معدنی دولت مجلس و بخش خصوصی

داریوش اسماعیلی رییس کمیته معدن و صنایع معدنی مجلس از آغاز جلسات مشترک این کمیته با معاونت معدن وزارت صنعت، معدن و تجارت، رییس ایمیدرو، رییس سازمان زمین‌شناسی، انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن، انجمن سنگ ایران و افراد موثر درحوزه معدن و برخی نمایندگان مجلس به ریاست نایب‌رییس اول مجلس خبر داد.

اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: این جلسات با حضور حدود 30نفر هر دوهفته در میان تشکیل می‌شود که در نخستین جلسه، دستور کار این نشست‌ها مشخص شد.

نماینده سروستان از اختلاف دیدگاه بین مجلس و دولت نسبت به حقوق دولتی معادن سخن گفت و افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت درآمدهای ناشی از معادن و صنایع معدنی واریز شده به خزانه را به صورت کلی می‌نگرد و این درآمدها را صرف امور جاری و عمرانی کشور می‌کند. درحالی که مجلس معتقد است قانون معادن تکلیف حقوق دولت را مشخص کرده است.

وی تاکید کرد: در این جلسات تلاش می‌کنیم دیدگاه‌های حضار به یکدیگر نزدیک‌تر شود، ضمن آنکه چالش و نیازهای بخش معدن و صنایع معدنی نیز به بحث گذاشته می‌شود. اسماعیلی گفت: دومین جلسه از این سلسله جلسات امروز تشکیل خواهد شد. رییس کمیته معدن و صنایع معدنی مجلس بااشاره به حضور مدیر بخش تولید سازمان و مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: از وزیر اقتصاد، رییس سازمان خصوصی‌سازی و رییس سازمان تامین اجتماعی نیز درجلسات آینده برای بررسی تاثیر بانک‌ها، واگذاری‌ها و بیمه‌ها در این بخش دعوت خواهیم کرد.


توسعه معادن مستلزم افزایش ظرفیت حمل‌ونقل

عباس رنجبر مدیر زیرساخت ایمیدرو یکی از پیش‌نیازهای توسعه معادن را افزایش ظرفیت شبکه ریلی کشور ذکر کرد.

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، رنجبر در میزگردی درباره چالش‌های پیش‌روی بخش معدن و شبکه ریلی کشور تصریح کرد: قرار است در افق1404 سالانه هزارکیلومتر ریل ساخته شود اما در دولت گذشته فقط 100کیلومتر خط ریلی ساخته شد. بنابراین در صورت فراهم نشدن زیرساخت‌ها همچون خطوط ریلی گلوگاه‌های توسعه این بخش همچنان باقی می‌ماند و زمان حمل و هزینه‌ها افزایش می‌یابد.

درهمین حال مطالعات اولیه طرح جامع فولاد نشان می‌دهد، برای افق1404 سهم خطوط ریلی 3هزارو180کیلومتر خواهد بود. این درحالی است که کل خطوط ریلی کشور از 11هزارو420کیلومتر فعلی باید به 25هزارکیلومتر برسد. همچنین برای دستیابی به هدف ظرفیت تولید 55میلیون تنی فولاد خام، ظرفیت حمل خطوط ریلی باید با رشد 4برابری از 22میلیون تن فعلی به 88میلیون تن افزایش یابد.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست اظهار کرد: سالانه حدود 35میلیون تن بار توسط ریل جابه‌جا می‌شود که 68درصد از این رقم مربوط به حمل مواد معدنی است که از معادن بزرگی ازجمله چغارت، سنگان، چادرملو و... به مقصد کارخانه‌های فولادی حمل شده و بخشی هم برای صادرات حمل شده است. حسین عاشوری درعین حال با یادآوری اینکه در سال‌های92 و93 سهم حق دسترسی در بخش ریلی افزایش نیافت، گفت: سال گذشته حدود 9درصد رشد قیمت در ریل داشتیم اما این افزایش در بخش جاده‌یی به حدود 17درصد رسید.


خرید کالای ایرانی راهی برای کاهش بیکاری

یک کارشناس مسایل اقتصادی بااشاره به اینکه رفع تمام مشکلات اقتصادی در گرو توجه به تولید داخلی است، گفت: معضل اصلی کشور بیکاری است که تنها راه برون‌رفت از آن خرید کالای ایرانی است.

عبدالله موسوی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره اینکه چرا کالای ایرانی باید مصرف کنیم، گفت: معضل اصلی کشور بیکاری است که علاوه بر تبعات اقتصادی، تبعات دیگر اجتماعی و فرهنگی را به‌همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین و مهم‌ترین مشکل و معضل کنونی کشور مشکل بیکاری و نبود فرصت‌های اشتغال برای افراد جویای کار است، گفت: اگر می‌خواهیم راهکارها و سیاست‌های روشنی را ارایه کنیم، باید به بحث‌های تولیدی توجه کنیم. یکی از دلایل به وجود آمده رکود تورمی بی‌توجهی به بنگاه‌های تولیدی در صنعت و کشاورزی است.

موسوی گفت: همان‌طور که رهنمودهای مقام معظم رهبری مشخص ‌کنند، توجه به تولید داخلی اساس اقتصاد است و می‌تواند استقلال اقتصادی را به همراه داشته باشد.

این کارشناس مسایل اقتصادی اظهار کرد: زمانی که کالای داخلی را مصرف کنیم، به کارگر ایرانی کمک می‌کنیم. اشتغال ایجاد می‌کنیم، به سرمایه ایرانی هم کمک می‌کنیم. اما زمانی که تمایل به کالای خارجی داریم، به‌جای کمک به یک کارگر ایرانی به حمایت کارگر غیرایرانی می‌رویم. امروز بیکاری مشکل عمده جامعه ماست. وقتی همه مردم از این مشکل گلایه دارند، باید از کالای ایرانی حمایت کنیم تا مانع از ورشکستگی کارخانه داخلی، بیکاری کارگر ایرانی و در نهایت ناامیدی سرمایه‌گذار داخلی شویم.

وی افزود: مشکل اصلی تحریم‌ها نیست، بلکه مشکل اصلی بی‌توجهی به نظام تولید است. مشکل اصلی اقتصاد ما همان چیزی است که مقام معظم رهبری در چارچوب اقتصاد مقاومتی مطرح کردند. یعنی حمایت از کار و کارگر ایرانی است که می‌تواند مسیر توسعه را هموار کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر