پست‌بانک نیازمند تحول

۱۳۹۴/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۹۷۴


محمود فهیمی|

شنیده‌های ما حاکی از آن است که به دنبال تغییر و تحولات مدیریتی که در ماه‌های اخیر در بانک‌های کشور رخ داده، گزینه و پیشنهادهایی نیز برای پست‌بانک مطرح شده است.

یک منبع در این زمینه گفت: آقای دکتر محمدرضا رنجبرفلاح که سابقه مدیرعاملی بانک تجارت را در کارنامه خود دارد، برای مدیرعاملی پست‌بانک مطرح شده و یکی از گزینه‌ها است.

از سوی دیگر، برخی منابع نیز در این رابطه از معرفی آقای حسین مهری که مورد حمایت وزیر است و سابقه ریاست هیات‌مدیره و مدیرعاملی شرکت پست را دارد به عنوان یکی از گزینه‌ها برای مدیریت پست‌بانک خبر داده‌اند!

برخی کارشناسان در این زمینه معتقدند که ساختار پست‌بانک به عنوان یک نهاد مالی و بانکی باید از حضور افراد حرفه‌یی و توانمند و مسلط به امور مالی، بانکی و دارای سابقه در امور بانکی، مالی و اقتصادی بهره ببرد تا وضعیت شاخص‌ها و استانداردهای پست‌بانک را ارتقا دهد.

اما در عین‌حال عده‌یی دیگر از افراد آشنا به مسایل پست‌بانک می‌گویند. پست‌بانک یک مجموعه گسترده در روستاهای کشور است و از آنجا که شبکه گسترده در روستاها و آشنا به امور پست و ارتباط با روستاییان است باید افرادی که قادر به افزایش توانایی پست‌بانک هستند و ساختار پست را می‌شناسند، انتخاب شوند تا توان و بهره‌وری ساختار سنتی پست‌بانک را افزایش دهند و خدمات بهتری را به روستاییان و شهرهای کوچک و بزرگ ارایه دهند.

در عین حال برخی صاحب‌نظران معتقدند که توسعه یک مجموعه گسترده مالی، باید از توانایی‌های حرفه‌یی برخوردار باشد و لازم است که پست‌بانک نیز با افزایش توان حرفه‌یی و تخصصی و استانداردها همراه شود و لذا انتظار می‌رود که در شرایط کنونی که بانک‌ها و موسسات مالی نقش عمده‌یی در توسعه اقتصاد و ایجاد رونق و خروج از رکود به عهده گرفته‌اند، پست‌بانک نیز به یک سازمان حرفه‌یی و توانمند مالی با برخورداری از شعب گسترده در روستاها بتواند نقش عمده‌یی در تجهیز منابع، رسیدگی به امور خدماتی و رونق اقتصادی کشور داشته باشد.

صاحب‌نظران می‌گویند باتوجه به عقب‌ماندگی 25ساله ساختار بانک‌های کشور از استانداردهای بال2 و بال3 لازم است که پست‌بانک نیز با استانداردهای مالی و بانکی آشنا شود و لذا باید ساختار بانکی، مالی و استانداردها و شاخص‌های حرفه‌یی پست‌بانک نیز در کنار سایر بانک‌های کشور رشد کند. باتوجه به اینکه پست‌بانک به عنوان یک بانک و مجموعه مالی مطرح است و نمی‌توان انتظار داشت که در ساختار سنتی باقی بماند، لازم است که پست‌بانک نیز مانند سایر بانک‌ها با شاخص‌های حرفه‌یی و متنوع خدمات و... مواجه شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر