سیف: حساب برخی بانک‌ها قرمز شد

۱۳۹۴/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۹۷۳

گروه بانک وبیمه|

رییس کل بانک مرکزی گفت: با مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار تمام بانک‌ها می‌توانند باتوجه به منابع مالی خود بدون پس‌انداز تا سقف 60میلیون تومان به متقاضیان خرید خانه تسهیلات پرداخت کنند. به گزارش «تعادل» ولی‌الله سیف درحاشیه مراسم رونمایی از حساب صندوق پس‌انداز خانه اولی‌ها در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: البته این زمانی عملی است که حساب بانک‌ها در نزد بانک مرکزی به حد قرمز نرسیده باشد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون برخی از بانک‌ها به دلیل اینکه حساب آنها نزد بانک مرکزی در پایان سال گذشته قرمز شد، نمی‌توانند وارد پروسه پرداخت تسهیلات شوند اما به تدریج با تجهیز منابع وارد این پروسه خواهند شد، ضمن اینکه برخی از بانک‌ها پرداخت وام را در این بخش آغاز کرده‌اند.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه افزایش سطح تسهیلات مسکن به عوامل مختلف ازجمله امکان بازپرداخت و منابع بانکی بستگی دارد، گفت: لیزینگ مسکن روی میز بانک مرکزی قرار دارد.

ولی‌الله سیف اظهار کرد: در بحث افزایش سطح وام عوامل مختلفی ازجمله امکان بازپرداخت ازسوی وام‌گیرندگان و همچنین اتکای افزایش به منابع بانکی مدنظر بانک مرکزی قرار دارد.

وی با بیان اینکه نباید بانک‌ها برای افزایش سطح وام به سمت بانک مرکزی دست دراز کنند، گفت: برخی از بانک‌ها به دلیل اینکه حساب آنها نزد بانک مرکزی قرمز شده بود، نتوانستند وارد پروسه پرداخت وام شوند البته تعدادی از بانک‌ها با برطرف شدن این مشکل اقدام به پرداخت تسهیلات کرده‌اند.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه با کار کارشناسی هرگونه آثار سوء تورم را بررسی می‌کنیم، بیان کرد: بسته‌های جدیدی که در بخش وام مسکن ارایه می‌شود را نمی‌توان در یک دوره فشرده عملیاتی کرد. سیف درخصوص لیزینگ مسکن نیز گفت: تمام ایده‌های مربوط به لیزینگ مسکن روی میز بانک مرکزی است و به تدریج اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه لیزینگ مسکن نیاز جامعه هدف خاصی را تامین می‌کند، اعلام کرد: این طرح به نظام بانکی معرفی می‌شود تا به این ترتیب تحرک لازم در بخش مسکن ایجاد شود. رییس کل بانک مرکزی همچنین از احتمال افزایش وام مسکن خبر داد.

وی همکاری بانک مرکزی، بانک مسکن و وزارت راه‌وشهرسازی را درحوزه ساخت‌وساز کشور مهم ارزیابی کرد و گفت: باید هرگونه تصمیم در این حوزه به‌روز شود و مدل‌های مختلفی که برای خانه‌دارشدن مردم ارایه می‌شود، متناسب با شرایط اقتصادی و وضعیت کشور تغییر یابد. رییس کل بانک مرکزی افزود: هم‌اکنون کفایت سرمایه بانک‌ها درحد پایینی قرار دارد و این سبب شده فعالیت‌های نظام بانکی کشور تحت‌تاثیر بیشتری قرار گیرد درحالی که با افزایش ظرفیت‌سازی در این حوزه باید بنیه مالی بانک‌ها بیش از پیش تقویت شود. سیف اظهار داشت: تقویت بنیه مالی، تزریق نقدینگی و افزایش سرمایه بانک‌ها نقش مهمی در تحرکات اقتصادی دارد تا نظام بانکی کشور در شرایط مناسبی بتواند به وظایف تخصصی و توسعه‌یی خود عمل کند. مدیرعامل بانک مسکن نیز بااشاره به مزیت‌های افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن یادآور شد: با ابلاغ دستورالعمل افزایش سقف تسهیلات تمام شعب، بانک مسکن از روز جاری اقدام به افتتاح حساب صندوق پس‌انداز یکم برای خانه اولی‌ها در سطح کشور کردند. محمدهاشم بت‌شکن افزود: سقف این وام در تهران 80میلیون تومان، در شهرهای بالای 200هزارنفر 60میلیون تومان و برای سایر مناطق شهری بالای 20هزارنفر جمعیت 40میلیون تومان و سود تسهیلات آن نیز 14درصد تعیین شده است.

وی حداقل متوسط موجودی برای وام 80میلیونی را 13میلیون و500هزارتومان در هر دوره 6ماهه اعلام کرد و گفت: برای دریافت وام 60میلیونی 10میلیون تومان در هر دوره 6ماهه و برای وام 40میلیونی 6میلیون و700هزارتومان باید پس‌انداز شود. مدیرعامل بانک مسکن در پایان بااشاره به آمادگی این بانک برای افتتاح حساب امانی پیش‌فروش مسکن تصریح کرد: این بانک تا پایان خردادماه سال‌جاری طی دستورالعملی که به تمام شعب ابلاغ خواهد شد، نسبت به افتتاح این حساب اقدام خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر