اخبار

۱۳۹۴/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۹۷۰

وزیر اقتصاد به موزامبیک سفر کرد

شادا وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در راس هیات بلند پایه اقتصادی، جهت شرکت در چهلمین اجلاس گروه بانک توسعه اسلامی به موزامبیک سفر کرد. علی طیب‌نیا را در این سفر، محمد خزاعی معاون وزیر و رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران، محمد پاریزی معاون امور بانکی، بیمه و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و علی‌اصغر یوسف نژاد معاون حقوقی و امور مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی را همراهی می‌کنند. این گزارش حاکی است، مراسم افتتاحیه رسمی نشست سالانه گروه بانک توسعه اسلامی امروز برگزار می‌شود و پس از آن، اعضای هیات عامل، طی دو روز، در سه جلسه کاری شرکت می‌کنند. بنا براین گزارش، علی طیب‌نیا در جریان این سفر، با احمد‌محمدعلی رییس بانک توسعه اسلامی و وزرای اقتصادی دیگر کشورهای عضو، دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.


بلاتکلیفی در لایحه سهام عدالت

ایسنا محمدجوادشیخ، عضو هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران از مسکوت ماندن لایحه سهام عدالت در هیات دولت خبر داد و گفت: دولت در برخورد با پرونده سهام عدالت در عمل انجام شده قرار گرفته است به همین دلیل لایحه سهام عدالت در دولت مسکوت مانده و به نظر می‌رسد با وجود پیشنهاداتی برای آزاد‌سازی، دولت تمایلی به پیگیری آن ندارد. وی با بیان اینکه دولت ساختار فعلی سهام عدالت را قبول ندارد، تصریح کرد: پیشنهادی برای تشکیل صندوق قابل معامله برای آزاد‌سازی سهام عدالت مطرح شده است، ولی آزاد‌سازی سهام عدالت در قالب این صندوق چند مشکل اساسی دارد که اجرایی شدن آن را دشوار می‌کند. شیخ توضیح داد: به دلیل اینکه درصد سهام عدالت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر بعضا تا 90درصد می‌رسد سهام عدالت نمی‌تواند در قالب این صندوق آزاد شود زیرا طبق قانون درصد سهام عدالت نباید در شرکت‌های سرمایه‌پذیر بیشتر از 5درصد باشد و این با ساختار صندوق منافات دارد لذا باید صندوق جدیدی تعریف شود. از سوی دیگر صندوق‌های قابل معامله برمبنای ارزش خالص روز دارایی مورد محاسبه قرار می‌گیرند این در حالی است که وقتی شرکت‌های سهام عدالت مانند دخانیات وارد بورس نشده است، چگونه می‌توان ارزش خالص روز دارایی‌های آنها را محاسبه کرد؟وی خاطرنشان کرد: مشکل دیگری که در صندوق‌های قابل معامله وجود دارد، این است که شرکت‌های حاضر در این صندوق باید بورسی باشند در حالی که برخی از شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت مانند شرکت ملی گاز ایران در بورس حضور ندارند.


ارزیابی 70درصد مجوزهای کشور تا پایان سال

شادا سیدحسین میرشجاعیان‌حسینی با ارایه تاریخچه‌یی از ضرورت و چگونگی تشکیل دفتر پایش و بهبود فضای کسب و کار گفت: یکی از شعارهای دولت یازدهم «بهبود محیط کسب و کار» بود و این در حالی است که با وجود اینکه تمام دستگاه‌ها به نوعی متولی این امر هستند، تا پیش از این هیچ نهاد مشخصی برای تولی‌گری این بخش وجود نداشت.

وی در ادامه به تشریح تکالیف قانونی این دفتر پرداخت و گفت: براساس تبصره ماده 4 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، وزارت اقتصاد مکلف است با همکاری سایر دستگاه‌ها، رتبه ایران در شاخص‌های بین‌المللی بهبود محیط کسب و کار را ارتقا بخشد.

میرشجاعیان افزود: ارسال اطلاعات صحیح به سازمان‌های بین‌المللی و اقدامات اصلاحی در کشور برای بهبود محیط کسب و کار ازجمله اقدامات لازم برای این ارتقای رتبه است. مشاور معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد گفت: نتیجه این اقدامات باعث شد رتبه ایران از 152 در بین 189 کشور به 130 کاهش پیدا کند که از این 22 رتبه کاهش، 20رتبه به دلیل تغییر روش‌شناسی بانک جهانی و دو رتبه به خاطر انتقال اطلاعات صحیح بوده است. وی از اداره کل ثبت شرکت‌ها و وزارت نیرو به عنوان دو دستگاهی که در ارتقای رتبه ایران در سال گذشته نقش مهمی داشتند نام برد و تاکید کرد: نگاه ما در بهبود فضای حوزه کسب و کار فقط ارتقای رتبه نیست. مشاور معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد ابراز امیدواری کرد که دبیرخانه این هیات بتواند تا پایان امسال بررسی و ارزیابی 70 درصد مجوزهای کشور را به اتمام برساند.


افزایش 9/0درصدی قیمت کالاها و خدمات روستاییان

تعادل شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای روستایی کشور در اردیبهشت‌ماه امسال عدد 6/220را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل 9/0درصد افزایش یافته است. گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل 3/13درصد است که نسبت به ماه قبل (1/13)درصد افزایش یافته است. درصد تغییرات شاخص کل در 12ماه منتهی به اردیبهشت امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل 1/13درصد است که نسبت به تورم 12ماهه منتهی به فروردین ماه امسال (4/13) کاهش یافته است. این گزارش می‌افزاید: شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در این ماه به رقم 9/243 رسید که نسبت به ماه قبل1درصد افزایش را نشان می‌دهد. شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» نسبت به ماه مشابه سال قبل 9/14درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم 12 ماهه این گروه 9/8درصد است. شاخص گروه عمده نسبت به ماه مشابه سال قبل 2/14درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در 12 ماه منتهی به اردیبهشت‌ماه 94 نسبت به دوره مشابه سال قبل 7/8درصد است که نسبت به تورم 12 ماهه منتهی به فروردین ماه (4/8) افزایش یافته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر