«یونان» مهم‌ترین موضوع نشست سران جی 7

۱۳۹۴/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۹۵۷

گروه جهان|

دومین و آخرین روز از نشست رهبران هفت کشور صنعتی جهان روز دوشنبه در آلمان برگزار شد. در این نشست 2روزه، رهبران کشورهای عضو گروه هفت، بر سر مسایلی ازجمله بحران در اوکراین و تحریم‌ها علیه روسیه، بدهی‌های یونان و بحران در خاورمیانه گفت‌وگو می‌کنند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان پیش‌تر بااشاره به تلاش به ادامه تحریم‌ها علیه روسیه گفته بود، این تحریم‌ها هدف هستند و تنها برای زمانی درنظر گرفته می‌شوند که شاهد زیرپا گذاشتن توافق میسنک باشیم. در این دور از مذاکرات گروه هفت نیز همچون دوره قبلی، روسیه حضور ندارد. عضویت این کشور در گروه هفت از زمان آغاز بحران در شرق اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه لغو شده است. همزمان با برپایی این نشست، گروهی از مخالفان آن در نزدیکی محل برپایی مذاکرات تظاهرات کردند. معترضان با برگزاری چنین نشست‌هایی با هزینه‌های سنگین مخالفند. به علت نگرانی از تاثیر بحران اقتصاد یونان بر اقتصاد جهانی، «بارک اوباما» رییس‌جمهوری امریکا با «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان درحاشیه اجلاس سران جی- 7 دیدار و دو طرف در مورد نحوه حل بحران مالی یونان بحث و گفت‌وگو کردند. براساس گزارش رسانه‌های خبری یونان، رییس‌جمهوری امریکا در این دیدار خواستار یافتن راه‌حل مناسب برای حل بحران مالی یونان شد. او گفت که نباید اجازه داد تا این بحران و افزایش اختلافات آتن با اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول، تاثیر منفی و جبران‌ناپذیری بر اقتصاد جهانی بگذارد. گزارش‌ها در این‌باره حاکی است، رییس‌جمهوری امریکا از یونان نیز خواسته تا با وام‌دهندگان خارجی همکاری و اصلاحات لازم اقتصادی برای برون‌رفت از بحران مالی و حل اختلافات با وام‌دهندگان را هرچه سریع‌تر به اجرا بگذارد. یونان درحال حاضر با مشکل جدی نقدینگی روبه‌‌رو است و به‌نظر می‌رسد مذاکرات برای حل اختلافات آتن با اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول به بن‌بست رسیده است.

کمیسیون اروپا درهفته گذشته پیش‌شرط‌هایی را برای اعطای وام 7.2میلیارد یورویی به آتن درقالب پنج صفحه شامل تدابیر و اصلاحات اقتصادی ارایه داد. در این پیشنهادها آمده است، دولت یونان باید مالیات بر ارزش‌افزوده را در برخی بخش‌ها مانند قیمت برق مصرفی افزایش و حقوق و مزایای کارکنان و بازنشستگان دولت را کاهش دهد، امری که با مخالفت دولت یونان روبه‌رو شد زیرا این اصلاحات با وعده‌های سیاسی الکسیس سیپراس نخست‌وزیر و حزب سیریزا یونان متناقض است. «الکسیس سیپراس» نخست‌وزیر یونان پیش‌شرط‌های اروپا را «سخیف» خوانده بود. وزیر دارایی یونان نیز می‌گوید: «سند ارایه شده به نخست‌وزیر یونان بیشتر به اهانت شبیه است.» اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول در سال2012میلادی توافق کردند که مبلغ 130میلیارد یورو برای 3سال مشروط براینکه تمام خواسته‌های آنان به وسیله یونان اجرا شود، دراختیار آتن قرار دهند. با افزایش اختلافات آتن، اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول، اتحادیه اروپا بار دیگر از احتمال خروج یونان از حوزه یورو سخن به میان می‌آورد و دولت یونان تلویحا احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام در کشور را دامن می‌زند. تعداد زیادی از اعضای حزب حاکم یونان اخیرا اعلام کردند: درصورتی که اتحادیه اروپا به فشارهای خود بر آتن ادامه دهد، دولت باید میدان را به مردم واگذار کند و به برگزاری انتخابات زودهنگام دست بزند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر