عصر «اردوغان» به سر رسیده است؟

۱۳۹۴/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۹۵۵

گروه جهان

«ترکیه آرامش قبل از توفان را می‌گذراند.» این تحلیل اغلب ناظران سیاسی از نتایج انتخابات ترکیه است. انتخاباتی که به حکومت یکدست عدالت و توسعه با اکثریت قاطع پایان داده و اکنون حزب حاکم باید به‌ دنبال تشکیل ائتلافی با حضور مخالفان باشد. با توجه به روحیه سازش‌ناپذیر اردوغان و سیاست خارجی ماجراجویانه وی در سال‌های اخیر خروجی انتخابات هرچه که باشد یک چیز مسلم است: این انتخابات تاثیرات داخلی و خارجی بسیار گسترده‎یی خواهد داشت و حرکت بازیگران سیاست داخلی ترکیه در صحنه سیاست‌های منطقه‌یی و روابط با همسایگان نیز تاثیرگذار خواهد بود. از همین‌روست که رسانه‌های جهان تحولات امروز ترکیه را از نزدیک دنبال کرده و معتقدند این انتخابات، صفحه‌یی جدید در تاریخ ترکیه گشوده است. نگاهی داریم به واکنش شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌های جهان به این انتخابات.


اردوغان: هیچ حزبی نمی‌تواند

به تنهایی حکومت کند

رجب طیب اردوغان که تلاش‌هایش برای در اختیار گرفتن قدرت اجرایی کشور باعث شد تا در انتخابات ضربه‌یی سنگین متحمل شود در نخستین اظهارنظر رسمی به از دست دادن اکثریت حزبش پس از 13سال گفت: «رای و نظر ملت ما بر همه‌ چیز مقدم است.»

به گزارش رویترز، اردوغان در بیانیه‌یی که از طرف دفتر وی منتشر شده با اعلام اینکه در انتخابات پارلمانی هیچ حزبی این مجوز را دریافت نکرده که به تنهایی حکومت کند از همه احزاب سیاسی خواست برای حفظ فضای اعتماد و ثبات این کشور همکاری کنند. در این بیانیه آمده است: «معتقدم نتایج انتخابات که به هیچ حزبی فرصت تشکیل دولت تک حزبی را نمی‌دهد از سوی همه احزاب به درستی و با واقع‌گرایی تحلیل خواهد شد.»


قلیچدار اوغلو: از راه‌ دموکراتیک

به سرکوب پایان دادیم

به نوشته روزنامه ترکیه‌یی طرف، کمال قلیچدار اوغلو، رییس حزب جمهوریت خلق ترکیه

(سی اچ پی) با استقبال از نتایج انتخابات گفته است: با همان قاطعیت گذشته به فعالیت‌هایمان ادامه خواهیم داد. ما از راه‌های دموکراتیک به دوره سرکوب پایان دادیم و ترکیه و دموکراسی در این انتخابات پیروز شدند.

داوود اوغلو: عدالت و توسعه ستون ملت ترکیه است

احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه نیز با بیان اینکه در این انتخابات حزب عدالت و توسعه ترکیه در 65 استان در رتبه اول قرار داشته، گفته: این حزب همچنان برای ایجاد وحدت در کشور تلاش می‌کند و به کسی اجازه نمی‌دهد مانع از رسیدن به این هدف شود. به گزارش شبکه الجزیره، داوود اوغلو با تشکر از طرفداران حزب عدالت و توسعه گفته این حزب ستون ملت ترکیه است. نخست‌وزیر ترکیه بدون توجه به اظهارنظرهای احزاب مخالف که تقریبا همگی مخالف تغییر قانون اساسی این کشور هستند گفته همه احزاب باید ما را در تدوین قانون اساسی جدید یاری دهند.


دمیرتاش: ترکیه از لبه پرتگاه بازگشت

رییس حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه

(اچ دی پی) پس از اعلام نتایج انتخابات سراسری ترکیه گفته است: «ترکیه با این انتخابات از لبه پرتگاه بازگشت.» به گزارش روزنامه طرف، صلاح‌الدین دمیرتاش گفته است: «کسی که خود را تنها صاحب ترکیه می‌دانست، ‌شکست خورده است. نتیجه این انتخابات پیروزی همه کسانی است که سرکوب شدند، این نتیجه پیروزی همه باورها، همه مذاهب و همه کسانی است که غیرخودی به شمار می‌آمدند.» وی با رد ائتلاف با حزب حاکم گفته است: «این انتخابات در شرایط بسیار نابرابر برگزار شد. حزب عدالت و توسعه با رفتارهای متکبرانه و مواضعش درباره مساله کردها، جایگاه خود را در مناطق شرقی ترکیه به صفر رساند.»


باغچه‌‌لی: اردوغان با شکست تلخ مواجه شده است

رییس حزب حرکت ملی ترکیه نتایج انتخابات را شکست تلخی برای رییس‌جمهور این کشور خوانده است. به نوشته روزنامه زمان چاپ ترکیه، دولت باغچه‌لی گفته است: «اردوغان با شکست تلخ مواجه شده و ذهنیت غیردموکراتیک و غیراخلاقی مانند زنجیری به پاهای خود وی پیچیده است.» رییس حزب حرکت ملی ترکیه گفته است: «اردوغان که با برگزاری همایش‌های انتخاباتی خواستار رای به حزب عدالت و توسعه می‌شد، شکست‌خورده و دوران وی پایان یافته است. باقی ماندن اردوغان در مسند ریاست‌جمهوری می‌تواند موجب خسارات سنگین و غیرقابل جبران شود.

واقعیت این است که بازنده اصلی انتخابات شخص اردوغان است و اگر مایل است که همچنان در مسند قدرت بماند باید در چارچوب قانون اساسی ترکیه رفتار کند در غیر این صورت باید در اندیشه استعفا باشد.»


افق اولوتاش: انتخابات ترکیه گسل جدی در سیاست آنکارا

افق اولوتاش، رییس روابط بین‌المللی و سیاست خارجی بنیاد پژوهش‌های سیاسی و اقتصادی ترکیه موسوم به «ستا» تاکید کرده که انتخابات پارلمانی ترکیه گسل جدی در سیاست این کشور است. در یک طرف حزبی است که 13سال قدرت را در دست داشته و هدف آن ادامه اقتدار خود تا سال 2023 و حتی فراتر از آن است و تغییرات جدی در نظام حکومتی ترکیه را پیش‌بینی می‌کند و از طرف دیگر احزاب مخالف نیز در مقابل این حزب صف بسته و با کلیه اهداف حزب حاکم مخالفت می‌کنند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر