وزارت بهداشت خبر عمدی بودن حادثه را تکذیب کرد

۱۳۹۴/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۹۵۱

گروه غذا و دارو

33 زایر عربستانی در استان خراسان‌رضوی مسموم شده و به بیمارستان منتقل شدند و 4نفر از آنها در بیمارستان فوت شدند. مطابق اظهارنظرهای رسمی، این زایرین بر اثر استنشاق گاز در هتل محل اقامتشان مسموم شده‌اند.

نکته پنهان ماجرا اما تفاوت اظهارنظر وزیر بهداشت با اظهارنظر مقامات قضایی استان خراسان‌رضوی و نیز بیانیه رسمی‌ای است که وزارت بهداشت، ساعتی بعد از سخنان وزیر منتشر کرده است.

دادستان مشهد گفت: 33 زایر عربستانی به علت سمپاشی طبقه بالای اتاق‌های هتل محل اقامتشان در مشهد، مسموم و به بیمارستان امام رضا منتقل و بستری شدند.

به گفته صادقی این زایران در قالب تور 60نفری از عربستان به مشهد مقدس سفر کرده بودند و در یکی از هتل‌های خیابان امام رضا اقامت کرده بودند.

بنابر اعلام دادستان مشهد، مسموم‌شدگان شامل 9 زن و 14 مرد با علایم سرگیجه، استفراغ، تهوع و افت فشارخون به بیمارستان منتقل و بستری شدند و متاسفانه باوجود تلاش پزشکان 4نفر از آنان «شامل یک نوجوان و 3 کودک» فوت کردند.

صادقی با بیان اینکه بقیه این بیماران هم اینک در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام رضا بستری هستند، گفت: در این خصوص پرونده‌یی در دادگستری مشهد تشکیل و بازپرس ویژه‌یی تعیین شده تا تمام جوانب و احتمالات این حادثه را به سرعت بررسی کند.

وی درعین حال تاکید کرد: در بررسی‌های اولیه مدرکی که بیانگر عمدی بودن این حادثه باشد، به دست نیامده است. با این حال، وزیر بهداشت معتقد است که حادثه عمدی بوده مگر اینکه خلافش ثابت شود.

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت ادامه داد: به لحاظ پزشکی اگر بخواهیم بگوییم این ماجرا عمدی بوده یا سهوی، می‌توانیم بگوییم عمدی بوده، مگر خلاف آن ثابت شود. در هرحال باتوجه به شرایط‌مان در منطقه و همچنین موضوع عربستان، چنین مباحثی باید به سرعت پیگیری و اطلاع‌رسانی شود و متخلفان نیز باید به شدیدترین وجه مجازات شوند. مردم نیز همین انتظار را دارند.

وی افزود: درهمین زمینه باتوجه به بهره‌مندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از آزمایشگاه مجهز سم‌شناسی و با پیش‌بینی علت مسمومیت در این افراد، نمونه خون این بیماران مورد آزمایش قرار گرفت و علایم مسمومیت با سم در خون آنها مشاهده شد.

وی در تشریح وضعیت بیماران بستری در بیمارستان نیز گفت: متاسفانه 4نفر از این گروه فوت شده، 3نفر سرپایی درمان شدند، یک نفر درحال حاضر وضعیت عمومی مساعدی ندارد و در بخش مراقبت‌های ویژه است و تعداد 29نفر دیگر نیز در بیمارستان بستری هستندکه حال عمومی آنها خوب است.


بیانیه‌ای برای تکذیب

وزارت بهداشت تاکید کرد که تاکنون هیچ مستندی مبنی برعمدی بودن مسمومیت زایران عربستانی گزارش نشده است. وب‌دا گزارش داد: درخبر مربوط به مسمومیت زایرین عربستانی که به نقل از وزیر بهداشت در برخی رسانه‌ها مبنی بر عمدی بودن این مسمومیت عنوان شده، ضمن تکذیب این خبر تاکید می‌شود که وزیر بهداشت درجمع خبرنگاران درخصوص آخرین وضعیت بیماران و علت مسمومیت این زایران در مشهد، این‌طور گفته است: در پزشکی هر مسمومیتی ممکن است عمدی باشد مگر خلاف آن ثابت شود و ضروری است دستگاه‌های نظارتی با اطلاع‌رسانی به موقع از بروز شایعات جلوگیری کنند.

لازم به ذکر است در هیچ بخشی از مصاحبه ایشان به عمدی بودن این مساله اشاره نشده است، ضمن اینکه تاکنون هیچ مستندی مبنی برعمدی بودن مسمومیت زایرین عربستانی گزارش نشده است.

این وزارتخانه ضمن تکذیب ادعای برخی رسانه‌ها و تعمدی خواندن حادثه مسمومیت زایران از قول وزیر بهداشت، از رسانه‌ها درخواست دارد باتوجه به حساسیت این موضوع و موارد مشابه در انعکاس اخبار از قول مقامات رسمی دقت لازم را مبذول کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر