30 هزار میلیارد تومان برای ساخت 3 هزار کیلومتر آزادراه

۱۳۹۴/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۹۴۵

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر 2هزار کیلومتر آزادراه در کشور وجود دارد که طبق برنامه‌ریزی تا انتهای دولت یازدهم این تعداد باید به 5هزار کیلومتر برسد. عباس آخوندی پیش از ظهر روز گذشته 18خردادماه در آغاز عملیات اجرایی آزادراه حرم تا حرم در محور سبزوار- نیشابور، مشهد بیان کرد: در حال حاضر ساخت 1700کیلومتر آزادراه در دست مطالعه است و 1300کیلومتر دیگر نیز فعال است. وی با بیان اینکه درخصوص شبکه راه‌ها و حمل‌ونقل و با وجود حجم راه‌ها و آزادراه‌های موجود در شرایطی هستیم که نمی‌توانیم تامین مالی کنیم، گفت: در حال حاضر در تنگنای شدید مالی قرار داریم و چنانچه در این تنگنا نبودیم نیز امکان تامین مالی حجم زیاد راه‌ها و آزادراه‌های کشور توسط دولت به تنهایی ممکن نبود.

آخوندی با بیان اینکه بیش از 200هزار کیلومتر راه‌های مختلف ازجمله راه روستایی در کشور وجود دارد، گفت: برای نگهداری معمولی این راه‌ها سالانه 8هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. وزیر راه و شهرسازی گفت: قطعه سبزوار-نیشابور-مشهد آزادراه حرم تا حرم 4سال دیگر به اتمام می‌رسد، برآورد مالی این قطعه 2هزار و 500میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه برای احداث 3هزار کیلومتر آزادراه به 30هزار میلیارد تومان نیاز داریم، گفت: تامین منابع این حجم عظیم از طریق بودجه دولتی ممکن نیست و چنانچه بخواهیم فقط از طریق منابع دولتی به ساخت آزادراه‌ها بپردازیم سرعت توسعه بسیار کند خواهد شد.

آخوندی با بیان اینکه هیچ کس با توسعه کندراه‌ها موافق نیست، گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه امکان تامین مالی سرمایه‌گذاری در بخش ساخت آزادراه‌ها با مشارکت بخش خصوصی فراهم است تمرکز ما نیز به این سمت معطوف شده به طوری که در حال حاضر ساخت آزادراه مراغه-تبریز و مراغه -هشت‌رود و حرم تا حرم با مشارکت 70درصدی بخش خصوصی انجام می‌شود. وی با بیان اینکه باید امکان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را افزایش داد، گفت: در گذشته مشارکت این بخش خصوصی در ساخت آزادراه 60 درصد بود که اکنون این میزان به 70درصد رسیده و در آینده این سهم افزایش پیدا خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با توجه به رشد فناوری و تکنولوژی در موقعیتی قرار گرفتیم که علاوه‌بر توسعه اقتصادی نیازمند توسعه ارزش‌های معنوی ایران هستیم، گفت: مشهد همواره بیشتر از یک شهر و به عنوان مرکز تمدن خراسان بزرگ بوده است. وی ادامه داد: با توجه به وجود مضجع شریف امام رضا (ع) در مشهد مقدس موقعیت مذهبی این شهر بسیار مهم است و نقش عمده‌یی در توسعه و آبادانی ایران دارد و ما باید بتوانیم با فناوری‌های جدید یک‌بار دیگر این منطقه را بازتعریف کنیم. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نگاه من به مشهد نگاه به یک شهر نبوده بلکه به عنوان تاریخ کهن به آن نگاه می‌کنم، گفت: شبکه آزادراهی مرتبط با خراسان بزرگ یک شبکه فراملی است و تمامی شبکه‌های آزادراهی- ریلی، خطوط هوایی و توسعه شهری مشهد از این حیث حایز اهمیت است. وی با اشاره به اینکه در گذشته شبکه ارتباطی شمال- جنوب اهمیت زیادی داشت، گفت: با توجه به توسعه کشور چین شبکه آزادراهی شرق- غرب نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید به دنبال توسعه شبکه‌های ریلی و آزادراهی در این محور باشیم تا بتوانیم به شبکه آزادراهی آسیایی متصل شویم.


ساخت 60درصد از آزادراه‌های کشور توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا گفت: 60درصد از آزادراه‌های کشور توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ساخته می‌شود.

سردار عبداللهی در آغاز عملیات اجرایی آزادراه حرم تا حرم در محور سبزوار- نیشابور- مشهد با بیان اینکه در حال حاضر 1350کیلومتر آزادراه توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا به صورت مشارکتی با دولت ساخته می‌شود، گفت: سهم قرارگاه خاتم‌الانبیا از ساخت این آزادراه‌ها 70درصد است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آزادراه اراک، خرم‌آباد کمربند جنوب تهران و آزادراه حرم تا حرم و مراغه تا هشت‌رود با مشارکت 70درصدی قرارگاه خاتم‌الانبیا ساخته می‌شود، گفت: به طور کلی 60درصد از آزادراه‌های کشور توسط خاتم‌الانبیا ساخته می‌شود.

عبداللهی با بیان اینکه ساخت راه‌آهن چابهار نیز به طول 650کیلومتر توسط این قرارگاه انجام می‌شود، گفت: امیدواریم بتوانیم گام‌های موثری را در زمینه خطوطی ارتباطی ‌برداریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر