کاهش تقاضا برای واردات خودرو

۱۳۹۴/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۹۴۴

واردات خودرو در دو ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 66درصد از نظر تعداد و 59.38درصد از نظر ارزش کاهش یافته است. خبر کاهش واردات خودرو می‌تواند برای خودروسازان داخلی خبر خوبی باشد، اما ازسوی دیگر می‌تواند این مساله برای صنعت خودرو نگران‌کننده باشد که با کاهش واردات خودرو نکند خودروسازان با خیالی آسوده به روند گذشته ادامه دهند.

با این حال به عقیده رییس مجمع واردکنندگان خودرو کاهش واردات درنتیجه کاهش تقاضاست که درنتیجه کاهش قدرت خرید مردم به‌وجود آمده است اما این یک سوی ماجراست و سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند بازار خودرو در یک حالت انتظاری به‌سر می‌برد و مردم درانتظار توافقات هسته‌یی هستند و معتقدند درصورت نهایی شدن این توافق هسته‌یی باتوجه به کاهش نرخ ارز قیمت خودروهای وارداتی کاهش می‌یابد و از طرفی ممکن است خودروهای جدیدتر خودروسازان بزرگ وارد کشور شود. در عین حال یک مساله دیگر در این خصوص وجود دارد و آن اینکه باتوجه به طرحی که ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص ساماندهی واردات خودرو مطرح شده بود و دولت یازدهم درخصوص واردکنندگان خودرو یکسری سختگیری‌هایی را اعمال کرد، سختگیری‌هایی که در دولت قبل وجود نداشت و خیلی از واردکنندگان غیررسمی از طریق رانت، بازار کوتاه‌مدتی را برای خود به‌وجود آورده بودند.

در هر صورت آمارهای گمرک نشان می‌دهد در دو ماهه ابتدایی امسال تعداد 4هزار و 231دستگاه خودرو به ارزش دلاری بیش از 112میلیون و 908هزار دلار و ارزش یورویی 103میلیون و 291هزار یورو به کشور وارد شده است. تعداد خودرو وارداتی در مدت مشابه سال گذشته 12هزار و 767دستگاه به ارزش دلاری بیش از 277میلیون و 983هزار دلار و به ارزش یورویی بیش از 203میلیون و 15هزار یورو بود.


کاهش قدرت خرید

رییس مجمع واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با «تعادل» درخصوص کاهش واردات خودرو در فروردین و اردیبهشت امسال گفت: زمانی که جامعه احساس نیاز به خرید خودروهای خارجی نداشته باشد، طبیعتا واردات خودرو کاهش می‌یابد. در مقابل اگر درخواستی برای واردات خودرو وجود داشته باشد، نمی‌توان جلوی واردات خودرو را گرفت. همان‌طور که در سال‌های گذشته شاهد افزایش واردات خودرو و حتی ورود خودروهای بالای 2500سی‌سی باوجود ممنوعیت‌ها بودیم.

محمدحسین برخورداری در ادامه همچنین افزود: واردات هیچ ربطی به میل و علاقه ندارد و واردکنندگان براساس تقاضا‌ها اقدام به واردات می‌کنند.

وی همچنین در ادامه بااشاره به کاهش قابل‌توجه واردات خودرو گفت: به‌علت اینکه قدرت خرید در جامعه کاهش یافته این اتفاق در صادرات نیز افتاده است.

برخورداری تاکید کرد: واردات خودرو به میزان تقاضاست هرقدر که این تقاضا کاهش یابد میزان واردات نیز کم می‌شود.

وی درخصوص تاثیر کاهش واردات خودرو بر صنعت خودرو ایران گفت: مطمئنا کاهش واردات خودرو به سود خودروسازان داخلی است و تاثیر مثبتی روی عملکرد آنها خواهد داشت اما این مساله به شرط و شروطی بستگی دارد که کاهش واردات باعث افزایش کیفیت خودروهای آنها شود و خودروسازان در همکاری با شرکت‌های خودروسازی به‌دنبال انتقال تکنولوژی آنها به کشور باشند و بخواهند به هر قیمت شده به این تکنولوژی دست یابند. رییس مجمع وارد‌کنندگان خودرو همچنین ادامه داد: این انتقال تکنولوژی نهایتا منجر به کیفیت و ارزش افزوده برای خودروسازان داخلی می‌شود.

رییس مجمع واردکنندگان خودرو به ایجاد بازار رقابتی با واردات خودرو تاکید کرد و گفت: ازسوی دیگر واردات خودرو می‌تواند به کیفی‌سازی خودروهای داخلی کمک کند چراکه مردم می‌توانند در قیاس با خودروهای داخلی از خودروسازان تقاضای کیفیت بالا داشته باشند.


افزایش قیمت نداریم

عضو انجمن واردکنندگان خودرو گفت: ورود خودروسازان بزرگ به حوزه واردات خودرو یکی از چالش‌های شرکت‌های واردکننده خودرو است. این موضوع به نفع کشور نیست که یک شرکت تولیدکننده خودرو به واردات این محصول بپردازد.

حسن بیک‌محمدی با بیان اینکه گفته می‌شود به دلیل توقف واردات خودرو ازسوی واردکنندگان متفرقه، امکان افزایش قیمت خودروهای وارداتی وجود دارد، اظهار کرد: باتوجه به شرایط فعلی بازار این اتفاق بعید است.

وی با اظهار اینکه مردم به‌دلیل خوش‌بینی به نتیجه مذاکرات، خرید خودرو را تحریم کرده‌اند، ادامه داد: بازار در حدی راکد است که بعید است قیمت‌ها افزایش یابد. در حال حاضر نیز تمام شرکت‌ها با مشکل فروش مواجه هستند.

عضو انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه در هزینه‌های پایه واردات خودرو در سال جاری افزایش نداشته‌ایم، تصریح کرد: به عنوان مثال سال گذشته قیمت برگه اسقاط خودرو از 2.5میلیون تومان به 4.5میلیون تومان افزایش یافت اما در سال‌جاری قیمت آن کاهش یافته و به 3.5میلیون تومان رسیده است که نشان‌دهنده کاهش بخشی از هزینه‌های واردات خودرو است.

وی ادامه داد: در حال حاضر رکود بازار و کاهش فروش از چالش‌های واردکنندگان خودرو در سال‌جاری است، بنابراین بعید است که شرکت‌های واردکننده خودرو به‌دنبال افزایش قیمت باشند و شرایط فروش فعلی آنها نیز بیانگر همین موضوع است.


قیمت‌ها کاهش یابد

رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خواستار برخورد با شرکت‌های واردکننده خودرو و اجبار آنها به کاهش قیمت شد. محمد جعفری اظهار کرد: شرکت‌های واردکننده خودرو با استفاده از پول مردم خودرو وارد کرده و به فروش می‌رسانند. وی ادامه داد: وقتی نمایندگی رسمی واردکننده خودرو با پول مردم خودرو را خریداری و وارد می‌کند دیگر نباید به‌دنبال سودهای آنچنانی باشد و باید این محصولات را با قیمت کمتری عرضه کند. ر

ییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با بیان اینکه تبلیغات فروش شرکت‌های واردکننده خودرو نادرست بوده و مردم را فریب می‌دهد، خاطرنشان کرد: این شرکت‌ها در تبلیغات خود از فروش اقساطی و بدون بهره سخن گفته و خریداران تصور می‌کنند با شرایط جذابی برای خرید روبه‌رو هستند.

وی ادامه داد: این درحالی است که اگر مصرف‌کنندگان بدانند نمایندگی واردکننده خودرو نقدینگی چندانی وارد این کار نکرده و با استفاده از پول اخذ شده از آنها، خودرو را خریداری و وارد می‌کند، دیگر نسبت به خرید این محصولات با این قیمت‌ها اقدام نخواهند کرد.

جعفری افزود: نکته جالب توجه این است که در همین شرایط نیز نمایندگی‌های واردکننده خودرو به تعهدات خود برای تحویل خودرو در موعد مقرر عمل نکرده و معمولا خودرو فروخته شده را با تاخیر تحویل خریداران می‌دهند که در این زمینه باید با آنها برخورد شود.

وی با بیان اینکه مقدار جریمه تاخیری که شرکت‌های واردکننده خودرو به خریداران می‌دهند کمتر از بهره تسهیلات بانکی است، تصریح کرد: بنابراین شرکت‌های واردکننده خودرو ترجیح می‌دهند به جای دریافت تسهیلات بانکی، پول خریداران را دریافت و با آن فعالیت کرده و جریمه تاخیر را هم پرداخت کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر