افزایش 100درصدی خوراک دام

۱۳۹۴/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۹۳۱

مدیرعامل اتحادیه کشاورزی دامداران استان قزوین درباره بزرگ‌ترین مشکل دامداران، می‌گوید: قیمت شیر و پرداخت بهای آن است که در یک ماه گذشته مشکل بزرگی برای دامداران به وجود آورده است. سال گذشته دولت قیمت شیر را 1440 تومان تعیین کرد ولی در حال حاضر شیر 1100 تومان و گاه کمتر از دامدار خریداری می‌شود. گاوداری‌های صنعتی معمولا شیر خود را مستقیم به کارخانه می‌فرستند اما دامداری‌های نیمه‌صنعتی و سنتی شیر خود را از طریق واسطه‌ها به کارخانه‌ها می‌رسانند. به همین دلیل دامدار سنتی 900-800 تومان شیر را می‌فروشند. خوراک دام خشوی تقریبا 100درصد افزایش پیدا کرده است. اما موضوع این است که کمبود خوراک دام نداریم و فراوانی خوبی دارد.

نعمتی، رییس هیات‌مدیره دامداران کشور می‌افزاید: صبر و طاقت زیاد است و آنها حدود 2سال است که در فروش شیر ضرر می‌دهند. تا چند ماه پیش تمام ذخایر خود را استفاده کردند و نمی‌توانند گاوهای خود را سیر کنند. دولت باید حمایتی از دامداران بکنند مثلا قیمت شیر بالا برود یا یارانه‌یی به آن تعلق گیرد. اگر این اتفاقات نیفتد دامداران، گاوهای خود را به کشتارگاه می‌فرستند و تولید شیر پایین می‌آید. در حال حاضر تولید شیر در خیلی از استان‌ها پایین آمده و در همین قزوین چند گاوداری، گاوهای خود را به کشتارگاه فرستادند. نمی‌شود دامداری را بست و وقتی وضعیت درست شد آن را دوباره باز کرد. دام نیاز به خوراک و رسیدگی دارد.

به گفته وی بحث عرضه و تقاضا قانونی است که نمی‌توان آن را نفی کرد اما مشکل ما اینجاست که دولت قیمت‌گذاری می‌کند. در صورتی که تولید شیر کاهش پیدا کرده و قیمت آن بالا برود دولت اجازه نمی‌دهد قیمت شیر بالا برود و برخورد حقوقی و قانونی می‌کند. اگر می‌خواهند بحث عرضه و تقاضا درست پیش برود دولت باید از آن کنار بکشد. اوایل برای بعضی صنایع مشکلاتی به وجود خواهد آمد اما با گذشت زمان کوتاهی، به روال اصولی سوق پیدا می‌کند. امسال قیمت لبنیات 13.8درصد افزایش داشت. از این افزایش هیچ چیزی به دامدار نرسیده و حتی قیمت شیر نسبت به ماه گذشته کاهش هم پیدا کرده است.

نعمتی با اشاره به اینکه اتحادیه ما 6پرسنل دارد، می‌گوید: فرق این اتحادیه با سایر اتحادیه در این است که قزوین یک استان کوچکی است و از نظر دامداری به‌خصوص دامداری شیری، وسیع است و روزی 1500تن در استان شیر تولید می‌شود. دامداران مستقیما از اتحادیه خرید علوفه می‌کنند که باعث شده مسوولیتی گردن ما بیفتد. در سال 1392 چیزی حدود 1300میلیارد تومان گردش مالی داشتیم و تمام این عدد چکیده فروش‌های این اتحادیه است.

رییس هیات‌مدیره دامداران کشور با اشاره به اینکه فعالیت تولیدی داریم که کارخانه خوراک دام در تاکستان است، تاکید می‌کند: ظرفیت کارخانه در یک شیفت 80تن است که کنستانتره با کیفیتی تولید می‌شود و مشکل تولید داریم زیرا متقاضی زیادی داریم. از عمده‌ترین کارهایی که می‌کنیم ثبت و رکورد‌گیری گله‌های شیری است. بالغ بر 170گله گاوداری ثبت و رکورد‌گیری می‌شود. هر ماه همکاران ما به این گله‌ها سرکشی کرده و برای دام‌های تازه به دنیا آمده شناسنامه صادر کرده و از شیر آنها نمونه‌گیری کرده و در آزمایشگاه مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرند. واردات اسپرم داریم، همچنین 750راس بز از شرکت فرانسه وارد کردیم. در بحث واردات علوفه هم هستیم.

نعمتی می‌گوید: اکثر دامداران صنعتی، نیمه‌صنعتی و سنتی علوفه خود را از این دامداری خریداری می‌کنند. در چند ماه اخیر که فروش شیر با قیمت پایین و پرداختی‌ها به تعویق افتاده، مشکلات مالی پیدا کردیم اما به پشتوانه 10سال کار مستمر خودمان این را هم پشت سر خواهیم گذاشت. به دستور وزیر جهاد کشاورزی برج 9 خرید تضمینی شیر را شروع کردیم و 23هزار تن شیرخام خریداری کردیم که مطالبات خود را به دامداران از طریق فروش ذرت تا حدودی پرداخت شد و نزدیک به 6-5میلیارد تومان دامداران از اتحادیه طلب دارند که به زودی پرداخت خواهد شد. شیرها به شیرخشک تبدیل شد. کارخانه تولید شیرخشک در استان شروع به کار کرد که ظرفیت آن 100تن بود در حال حاضر به 200تن شیرخشک تولید می‌کند. البته ما فقط از شیر صنعتی خریداری می‌کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر