بازار سرمایه

۱۳۹۴/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۹۲۴

افزایش نرخ روغن؛شایعه

یا واقعیت

در چند روز گذشته شایعاتی در مورد اخذ مجوز افزایش نرخ محصولات روغن خوراکی به گوش می‌رسید، روزنامه تعادل بر آن شد تا در مصاحبه‌یی اختصاصی با مدیرعامل شرکت صنعتی بهشهر، از صحت و سقم این امر و همین‌طور دلایل احتمالی افزایش نرخ باخبر شود و خوانندگان محترم را از کم و کیف این رویداد مطلع سازد. محمود شهرضایی در گفت‌وگو با «تعادل» ضمن تایید این خبر اضافه کرد: قطعا به دنبال اخذ مجوز مربوطه هستیم و این موضوع در مورد روغن جامد کاملا ضروری است چون درحال حاضر این محصولات زیان‌ده هستند و تولیدشان هم متوقف شده است. اما برای اخذ مجوز افزایش نرخ روغن مایع نیز تلاش خود را انجام می‌دهیم. وی درجواب سوالی مبنی بر اینکه کاهش نرخ جهانی روغن پالم، سویا و آفتابگردان که از مواد اولیه تولیدی روغن خوراکی است و تقریبا تمام هزینه‌های تولیدی شرکت‌های این‌چنینی را شامل می‌شود و تناقض آن با افزایش نرخ داخلی افزود: طبق مصوبه‌یی که از وزارت بهداشت داریم، شرکت‌های تولیدی روغن خوراکی؛ نهایتا تا سقف 30درصد می‌توانند از روغن پالم در تولید محصولات خود استفاده کنند و این امر در کنار افزایش نرخ ارز مصرفی برای واردات از 1600تومان به 2900تومان کنونی باعث شده است اختلاف قیمت جهانی کاملا پوشش داده شود و درحال حاضر تولید روغن جامد نیز کاملا زیان‌ده باشد.


معامله عجیب و غریب

صبح روز گذشته و در خلال معاملات بازار شاهد بروز معامله‌یی جالب و در نوع خود تعجب‌برانگیز در نماد «سخاش» بودیم.

دیروز درجریان خریدوفروش سیمان خاش که از شرکت‌های کوچک و کم رفت‌وآمد در تالار شیشه‌یی است، معامله‌یی 25میلیون سهمی آن هم مابین سهامداران حقوقی صورت پذیرفت.

برای توضیح بیشتر خاطرنشان می‌شود که تعداد کل سهام نماد مربوط، 125میلیون سهم است و این بدین معناست که جابه‌جایی چنین حجمی در سیمان خاش یعنی انتقال مالکیت 20درصد از شرکت و از آنجایی که طبق قوانین و مقررات رسمی معاملات، انتقال مالکیت بالای 5درصد از سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران باید در نماد 4 و با ثبت آگهی صورت بپذیرد و بنابراین وقوع چنین اتفاقی منطقی به نظر نمی‌رسید. پیرامون همین مساله مسلم پیمانی رییس اداره نظارت‌بر بازار سهام در گفت‌وگو با «تعادل» خاطرنشان کرد: این معامله مربوط به فروش سهام نبوده است و صرفا یک معامله کد به کد آن هم از یک مجموعه سهامدار به زیرمجموعه خودش بوده است و کاملا با مجوز صورت پذیرفته است اما این اتفاق طبق قوانین باید خارج از زمان رسمی معاملات روزانه و تحت نماد «سخاش4» صورت می‌پذیرفت که با اشتباه کارگزار عامل این امر، ‌بدین صورت واقع شد و پس از معاملات بازار هم از نماد یک خارج شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر