استقبال سرد شاخص کل از سرمایه‌گذاران خارجی

۱۳۹۴/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۹۲۳

گروه بورس|هاشم آردم|

کم‌رمقی بورس تهران این روزها به اوج می‌رسد. پس از آنکه بازار سهام تهران در ابتدای سال و پس از بیانیه لوزان، پس از مدت‌ها ارزش بالای معاملات و رونق را به چشم می‌دید، حال رکود بورس به حدی عمیق شده است که فعالان بازار به هیچ خبر مثبتی واکنش نشان نمی‌دهند.

روز گذشته تالار شیشه‌یی میزبان هیاتی از سرمایه‌گذاران اروپایی بود. بر این اساس گروهی از سرمایه‌گذاران اروپایی با هدف آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های موجود در بازار سرمایه ایران، صبح دیروز از بورس تهران بازدید کردند. این سرمایه‌گذاران که نمایندگان تعدادی از برترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری اروپایی هستند به دعوت شرکت سوییسی (ACL Asset Management) و شرکت کارگزاری بورسیران به کشورمان سفر کرده‌اند و در مدت اقامت خود در ایران فرصت‌های متنوع سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را در دوران پساتحریم بررسی خواهند کرد.

این هیات متشکل از مدیران بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند که در چند سال اخیر به کشورمان سفر کرده‌اند و امیدوار هستند که با پایان تحریم‌ها فرصت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران را داشته باشند. از جمله دلایل جذابیت بازار سرمایه ایران برای این گروه از سرمایه‌گذاران که از انگلستان، سوییس، فرانسه و روسیه در کشور ما حضور یافته‌اند، تنوع سهام و قابلیت انتخاب صنایع مختلف برای سرمایه‌گذاری است. گروه سرمایه‌گذاران اروپایی قصد دارند تعدادی از مهم‌ترین شرکت‌های ایرانی که در عرصه بین‌المللی نیز مطرح هستند، از قبیل هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس، همراه اول و سیمان تهران بازدید کنند. گفته می‌شود که پس از رایزنی‌های انجام شده تاکنون و در مرحله نخست، سرمایه‌گذاری 300میلیون یورویی این گروه در ایران، پس از لغو تحریم‌ها قطعی شده است.

چنانچه بورس در روزهای خوب خود به سر می‌برد، حضور این هیات سرمایه‌گذاری قطعا می‌توانست محرکی باشد برای رشد تقاضای سهام و در نتیجه افزایش قیمت‌ها در بورس و همچنین رشد شاخص کل. اما ظاهرا بازار به حدی ناامید است و میزان نقدینگی بازار آن‌قدر ناچیز است که نه تنها قیمت‌ها رشد نمی‌کنند، بلکه با افت نیز مواجه می‌شوند.

در روزهای ابتدای سال جاری که رشد سریع شاخص‌های بورس با سردمداری سهم‌های حساس به مذاکرات رخ داد، مجموع ارزش سفارش‌هایی که در صف‌های خرید قرار داشت، اندکی بیش از 1000 میلیارد تومان بود. همین سفارش‌ها باعث شد که شاخص کل در مدتی کوتاه حدودا 15درصد رشد نشان دهد. چنانچه امیدواری‌ها به پایان خوش مذاکرات هسته‌یی همچنان ادامه می‌یافت، احتمالا شاهد ریزش شاخص کل و رکود معاملات نبودیم. حال فرض کنید که ورود سرمایه‌گذاران خارجی با رقم‌هایی شبیه 300میلیون یورو با بازار سهام تهران چه خواهد کرد.

میانگین ارزش معاملات سهام و حق تقدم بورس و فرابورس در 10روز گذشته، چیزی در حدود

50 میلیارد تومان بوده است که برای بورسی با داعیه جهانی شدن مضحک به نظر می‌رسد. این مساله دلالت بر دو نکته مهم دارد. اول آنکه نقدینگی کافی در بازار وجود ندارد و در ثانی، فعالان بازار آن‌قدر ناامید هستند که هیچ‌گونه علاقه‌یی به خرید سهام نشان نمی‌دهند. به همین دلایل است که شاخص کل در روز بازدید سرمایه‌گذاران بین‌المللی از تالار بورس استقبال ناخوشایندی از خود نشان داد. همین دو نکته می‌تواند برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی بسیار دلچسب باشد، چرا که در زمانی وارد بازار می‌شوند که می‌توانند سهم‌ها را به قیمت‌های ناچیز خریداری کرده و سودهای قابل توجهی کسب کنند.

این خارجی‌ها کیستند؟

در این رابطه امیرعلی امیری، شریک و بنیانگذار موسسه مالی acl در سوییس، در خصوص هیات سرمایه‌گذار خارجی به سنا گفت: این شرکت‌های خارجی اکثرا در اروپا و روسیه مدیر صندوق هستند که پرتفوی صندوق‌های بازارهای نوظهور را در دست دارند و نگاه آنها به ایران، به عنوان فرصت سرمایه‌گذاری است. وی در ادامه بیان داشت: این مدیران صندوق‌ها اکثرا صندوق‌هایی برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آسیا و خاورمیانه را اداره می‌کنند. این صندوق‌ها با هم رقیب هستند و اگر یک صندوق، سهام شرکت‌های ایرانی را در خود داشته باشد و سود کند، صندوق دیگر برای خرید تعجیل می‌کند تا از این بازدهی عقب نماند. پس لازم است که بورس و بازار سرمایه ایران را رصد کند و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را تجزیه و تحلیل کند. وی افزود: ارزش تمام صندوق‌هایی که مدیران آنها در این هیات وجود دارند در جمع یک‌تریلیون دلار است و این مدیران، صندوق‌های بسیار ارزشمند و بنامی را مدیریت می‌کنند.


بازار در نخستین روز حضور خارجی‌ها

در روزی که انتظار می‌رفت به هوای حضور میهمانان خارجی بازاری پر رونق‌تر را شاهد باشیم، بزرگ‌ترین افت شاخص کل در 10 روز گذشته رخ داد و دماسنج بازار به کانال 62هزار واحد سقوط کرد. این در حالی بود که بازار در یک ماه گذشته از محدوده 63هزار واحدی شاخص کل حمایت کرده بود. در روز گذشته اغلب نمادهای حاضر در بورس و فرابورس تهران با ریزش قیمت مواجه شدند، در حالی که نماد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشت. به نظر می‌رسد که رشد قیمت حکشتی در واکنش به خبری بود که دیروز در رسانه‌ها منتشر شده بود. به نقل از سرویس‌های خبری مدیرعامل کشتیرانی از احتمال آزادسازی تردد کشتی‌های ایرانی با پرچم ایران در آبراه‌های اتحادیه اروپا خبرداد و گفت: دادگاهی در اروپا، حکم به لغو تحریم کشتیرانی داده و ما نیز ادعای خسارت کرده‌ایم. همین خبر بود که توانست نماد حکشتی را سبزپوش کند و در نتیجه آن شاخص کل نیز به اندازه 46واحد اثر مثبت پذیرفت.

همچنین در دادوستدهای روز گذشته سهامداران بورسی بیش از 740میلیون سهم و حق تقدم را به ارزش یک هزار و 404میلیارد ریال در 49هزار نوبت معاملاتی دادوستد کردند.

همچنین دیروز شاخص کل متاثر از افت قیمت نمادهای بانک ملت، بانک تجارت، مپنا و فولاد خوزستان 234واحد افت کرد و به عدد 62هزار و 952 رسید. این در حالی بود که نمادهای کشتیرانی، پتروشیمی خارک و پالایش نفت بندرعباس با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص مانع افت بیشتر آن شدند. شاخص شناور آزاد نیز 469واحد نزولی شد. همچنین شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب 223 و 149 واحد افت کردند.

صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای شیر پاستوریزه پگاه خراسان، دارو پخش، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، صنایع جوشکاب یزد، پتروشیمی خارک، کشتیرانی و صنعتی آما بود.

در مقابل نمادهای داروسازی فارابی، حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس، آلومراد، ریخته‌گری تراکتورسازی ایران، سایپا شیشه، گرانیت بهسرام و بین‌المللی توسعه ساختمان بیشترین کاهش قیمت را ثبت کردند. سنگین‌ترین صف‌های خرید هم برای نمادهای گروه صنعتی بارز، دارو پخش، بانک اقتصاد نوین، فولاد خراسان، سرمایه‌گذاری شاهد، صنایع جوشکاب یزد و گلوکوزان تشکیل شد. در مقابل نمادهای نفت پارس، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، پتروشیمی فناوران، سیمان خزر، سایپا آذین، بین‌المللی محصولات پارس و فولاد خراسان طولانی‌ترین صف‌های فروش را ثبت کردند.

همچنین سیمان فارس و خوزستان، حق تقدم لیزینگ رایان سایپا و بانک صادرات بیشترین حجم معامله را ثبت کرد. بیشترین ارزش معاملات هم متعلق به نمادهای سیمان فارس و خوزستان، سیمان خاش و سیمان بهبهان بود.


فرابورس

همچنین ارزش معاملات دیروز در فرابورس ایران از رقم3هزار و 454میلیارد ریال فراتر رفت. روز گذشته در حالی که حق تقدم توکاریل،

ذوب آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین بیشترین افزایش قیمت را به نام خود ثبت کردند، شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود، معادن مس تکنار و مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شدند. بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز مربوط به دادوستد 21میلیون و 790هزار سهم ذوب آهن اصفهان بود و آیفکس با اندکی کاهش روی عدد 698واحد ایستاد. در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز 80 هزار ورقه اجاره 3 ماهه پارس خریدوفروش شد و بیشترین حجم معاملات ETF هم به صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد با معامله یک میلیون و 600 هزار سهم اختصاص یافت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر