مسابقه مصرف و تولید همچنان ادامه دارد

۱۳۹۴/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۹۰۵

گروه انرژی پرستو بیرانوند

سیدحسین سجادی، مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی (سابا) در وزارت نیرو دیروز میزبان خبرنگاران بود تا به پرسش‌های آنها در مورد فعالیت‌های این سازمان پاسخ دهد. سازمان بهره‌وری انرژی، سازمانی است که نسبت به دیگر سازمان‌های وابسته به وزارت نیرو کمتر از آن خبری به گوش می‌رسد. انرژی یکی از اصلی‌ترین عوامل برای شکل‌گیری و پیشرفت جوامع صنعتی بوده و میزان دسترسی کشورها به منابع گوناگون انرژی نشانگر پیشرفت و قدرت سیاسی و اقتصادی است. با توجه به این شرایط جلوگیری از مصرف بی‌رویه و غیربهینه انرژی اهمیت خاصی پیدا می‌کند. اکنون حدود دو سوم مصرف انرژی برق، گاز همچنین آب کشور توسط خانوارها استفاده می‌شود. در این راستا بهینه‌سازی انرژی در خانوارها اهمیت دوچندان دارد. سجادی در جلسه دیروز در پاسخ به پرسش «تعادل» مبنی بر اینکه هزینه هدررفت انرژی در خانوارها چه میزان است؟ توضیح داد که پیش‌بینی می‌کنیم در هر واحد مسکونی می‌توان 20تا 30درصد کاهش مصرف انرژی با مدیریت مصرف داشته باشیم. او در توضیح مصرف انرژی خانوارها گفت: متوسط مصرف سالانه کشور در بخش مسکونی حدود 2600مگاوات در ساعت است و اگر بخواهیم بهبودی در این حوزه داشته باشیم مسلما اقدامات اولیه کم‌هزینه خواهد بود و هرچه به دنبال بهبود بهتر و بیشتر پیش برویم این هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند.


گرمای شدید پیش از تابستان

هوای گرم امسال پیش از آمدن فصل تابستان حس می‌شود و با این شرایط باید تدابیر اساسی در حوزه انرژی اندیشید. سجادی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود از دو هفته آینده گرمای شدیدی قبل از گرمای تابستان داشته باشیم که کمتر سالی اتفاق افتاده است، گفت: پیش‌بینی‌های هواشناسی مبین آن است که در هفته‌های آینده دمای هوا افزایشی چشمگیر خواهد داشت که این به معنی رسیدن به پیک مصرف در برق است و برای گذر از این گرما به همدلی و همسویی مردم و دولت نیاز داریم. او بیان کرد که قبل از فصل تابستان هستیم و با توجه به زمان کوتاه برای رسیدن به پیک مصرف انرژی، راهکاری جز صرفه‌جویی و مدیریت مصرف پیش‌رو نداریم بر همین اساس نیاز به همکاری مردم برای به سلامت عبور کردن از این مرحله داریم، هستیم. وی در ادامه درباره احتمال خاموشی در تابستان با توجه به گرمای شدید گفت: یک ساعت خاموشی میلیاردها تومان به اقتصاد ملی ضرر می‌زند درحالی که مردم با روش‌های ساده، آسان و بدون هزینه به راحتی می‌توانند در گذر از دوره اوج مصرف روزانه و شبانه ما را یاری کنند. سجادی در توضیح ساعات پیک مصرف بیان کرد: در مقاطع مختلف زمانی ساعت اوج مصرف متفاوت است. فصل تابستان در روز بیشترین زمانی که ساعت مصرف به اوج خود می‌رسد، ساعت یک بعدازظهر تا 5 عصر است و در شب ساعت 8 بیشترین فراوانی پیک مصرف را به خود اختصاص داده است.

او ادامه داد: مصرف بیش از 2هزار و 500 مگاوات برق محدوده اوج بار تلقی می‌شود که ما به طور متوسط در هر سال 50 الی 60 ساعت در این محدوده قرار داریم. وی در ادامه به توضیح درخصوص صرفه‌جویی پرداخت و گفت: خاموش کردن هر لامپ یا وسایل بدون استفاده 50 تا 100واتی می‌تواند صرفه‌جویی حدود 3هزار مگاوات را به دنبال داشته باشد که این صرفه‌جویی به معنی عبور از پیک مصرف بدون خاموشی است.


لامپ‌های رشته‌‌ای هنوز توزیع می‌شوند

درکشور ما هر ساله تولید برق رو به افزایش است اما در مقابل مصرف برق نیز افزایش پیدا می‌کند. سجادی با تاکید بر اینکه ایران در تولید برق رتبه 13را دارد، گفت: متاسفانه مسابقه مصرف و تولید همچنان ادامه دارد و هر سال میزان رشد مصرف از تولید پیشی می‌گیرد. مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی عنوان کرد: در مدیریت مصرف انرژی در بخش‌های صنعتی، خانگی و تجاری برنامه‌هایی ازجمله بهبود فرآیند تولید و اصلاح میزان مصرف لوازم و تجهیزات خانگی اجرا شده که موجب در سال‌های اخیر صرفه‌جویی حدود 200میلیارد کیلووات ساعت بوده است. در این زمینه مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی به بخش روشنایی و لامپ‌های کم مصرف اشاره کرد و گفت: 100میلیون لامپ کم مصرف در سال‌های اخیر با قیمت دولتی توزیع شده که در مدیریت مصرف به‌ویژه در دوره اوج بار بسیار موثر بوده است. وی تاکید کرد: مصوبه‌یی از دولت در سال 91 برای جلوگیری از تولید لامپ‌های رشته گرفتیم که تا از سال 93 تولید لامپ رشته‌یی بالای 40 وات حذف شود اما به دلیل محدودیت‌هایی هنوز تولید این لامپ‌ها ادامه دارد و دولت اخیرا برای اجرای این مصوبه تلاش می‌کند. سجادی درباره تولید لامپ‌های LED نیز گفت: سازمان استاندارد 5 استاندارد معرفی کرده که به طور آزمایشی درحال تولید است و در برخی بیمارستان‌ها استفاده می‌شود.


افزایش راندمان یخچال و کولر ایرانی

یکی از پر مصرف‌کننده‌ترین وسایل برقی در منازل یخچال و کولر است تا جایی که هزینه آن بیش از نیمی از قبض برق مصارف خانگی را شامل می‌شود. درحالی که می‌توان با وسایل برقی مناسب این هزینه را کاهش داد. سجادی درباره راندمان یخچال‌های تولید داخل کشور گفت: اغلب رتبه مصرف انرژی یخچال‌ها در سال‌های اخیر در ایران f بوده است اما امروزه درکشور به سختی رتبه کمتر از A و B پیدا می‌شود که از این محل و از سال 89 تاکنون 300میلیون کیلووات ساعت در مصرف برق صرفه‌جویی شده است. او تاکید کرد: سالانه یک میلیون و 300هزار دستگاه یخچال در داخل تولید می‌شود اما نیاز کشور یک میلیون و 600هزار دستگاه یخچال است و بقیه نیازکشور از خارج تامین می‌شود. سجادی درباره کولرهای آبی نیز گفت: میانگین رتبه کولرهای آبی در سال‌های اخیر g و حتی در برخی موارد فاقد رتبه‌بندی بوده که از تولید آنها جلوگیری کردیم و فرآیند تولید پمپ و موتورکولرهای آبی را اصلاح کردیم و به رتبه انرژی A رساندیم. سجادی با اشاره به اینکه باید از فناوری جدید در تولید کولرهای آبی استفاده شود، تصریح کرد: متاسفانه شرکت‌هایی که برای تولید کولرهای با رتبه انرژی بالا جذب کردیم به اندازه کافی نیست. وی ادامه داد: سالانه تولید 300هزار دستگاه کولر با حمایت سازمان بهره‌وری انرژی انجام می‌شود و برای جذب دیگر تولیدکنندگان توفیقی نداشتیم.


20 تا 30 درصد کاهش مصرف

در هر واحد مسکونی

سجادی در پاسخ به «تعادل» مبنی بر اینکه هزینه هدررفت انرژی در خانوارها چه میزان است، بیان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که در هر واحد مسکونی با مدیریت مصرف 20 تا 30درصد کاهش مصرف انرژی داشته باشیم. وی ادامه داد: متوسط مصرف کشور سالانه در بخش مسکونی حدود 2600مگاوات در ساعت است و اگر بخواهیم بهره‌وری و بهبودی در این حوزه داشته باشیم مسلما اقدامات اولیه کم هزینه خواهد بود و هرچه به دنبال بهبود بهتر و بیشتر پیش برویم این هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند. مثلا تغییر سیستم سرمایشی ساختمان‌ها هزینه‌های فراوانی با خود دارد. وی ادامه داد: با توجه به اینکه سنجش نرخ انرژی با معیارهای مختلف سنجیده می‌شود، می‌توانیم نرخ‌های متفاوتی برای افزایش بهره‌وری بیان کنیم که میانگین آن کمتر از 60 تومان است. سجادی توضیح داد: مدیریت مصرف به عنوان فعالیتی به دور از مسایل سیاسی و حاشیه‌های اجتماعی در خدمت اقتصاد خانوار و جامعه است. در هر فعالیت اقتصادی تداوم آن نیازمند توجیه اقتصادی برنامه‌ها و پروژه‌های مربوطه است که در مدیریت مصرف هدف اساسی توجیه‌پذیر کردن پروژه‌های اقتصادی است. وی در ادامه توضیح داد: امور مربوط به مدیریت مصرف شرایط بهتری نسبت به توسعه تاسیسات و تجهیزات دارد به گونه‌یی که در مدیریت مصرف 50دلار به ازای هر کیلو وات ساعت بهبود در شرایط هزینه می‌شود در صورتی که در ساخت و توسعه نیروگاه‌ها باید رقمی بالغ بر هزار و 500 دلار هزینه شود.


125 مگاوات بهینه‌سازی انرژی

با توجه به رشد جمعیت، رشد صعودی مصرف انرژی، محدود بودن منابع انرژی، افزایش تولید گازهای گلخانه‌یی و پیامدهای آن بر محیط زیست لزوم بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان و تجهیزات بر کسی پوشیده نیست. مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران درخصوص بهینه‌سازی در لوازم و تجهیزات گفت: تاکنون توانسته‌ایم در بخش تجهیزات 200هزار میلیون کیلو وات ساعت صرفه‌جویی کنیم. همچنین در حوزه لوازم باید به سمت بهینه‌سازی لوازم همگانی حرکت کنیم زیرا حتی تغییرات کوچک با توجه به رقم بالای استفاده از آن نتیجه‌یی قابل توجه خواهد داشت. مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی درخصوص فعالیت‌های صورت گرفته در این سازمان گفت: سازمان متناسب با ماموریت خود در چند حوزه بهینه‌سازی تامین انرژی، توزیع، مصرف انرژی و بهبود فرآیند اقداماتی را انجام داده است. به طور مثال در زمینه تامین انرژی از چرخه تولید، توزیع و انتقال تاکنون 125مگاوات موفق به بهینه‌سازی شده‌ایم و تا میزان 500 مگاوات ظرفیت در کشور شناسایی شده است.

وی افزود: در حوزه توزیع بحث کاهش تلفات را داریم که کار ما در این زمینه با شرکت توانیر مشترک است. همچنین در موضوع مصرف انرژی برنامه‌های مخصوصی برای مصرف‌کنندگان صنعتی، کشاورزی و خانگی داریم. همچنین در حوزه بهبود فرآیندها درکارخانه‌ها اقدامات خوبی صورت گرفته به گونه‌یی که با اختصاص تسهیلات توانسته‌ایم نتیجه مطلوبی برای مدیریت مصرف دریافت کنیم به طور مثال در صنعت سیمان شاخص‌های انرژی نزدیک به شاخص‌های بین‌المللی شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر