نگاهی به انتخابات پارلمان بخش‌خصوصی

۱۳۹۴/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۸۹۷


باتوجه به شرایط اقتصادی کشور و حضور دولت در بسیاری از بخش‌های فعالیت‌های اقتصادی، وجود نهادی همانند اتاق بازرگانی می‌تواند نقش موثر و پررنگی در بهبود اوضاع اقتصادی و حرکت به سمت خصوصی‌سازی و خروج از اقتصاد دولتی داشته باشد. اتاق بازرگانی درواقع نقش یک نهاد واسط برای برقراری ارتباط بین تولید‌کنندگان و بازرگانان داخلی از یکسو و تجار و سرمایه‌گذاران خارجی ازسوی دیگر را دارد و می‌تواند به شکل‌گیری و تقویت زمینه‌های لازم برای صادرات کالاها و خدمات در صنایع مختلف و از طرف دیگر جلب‌نظر سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به کشورمان، کمک شایانی کند.

از این رو در حال حاضر شاید جایگاهی معتبر‌تر و کارآمد‌تر از این نهاد که بتواند بخش خصوصی را در دستیابی به منابع، سرمایه‌ها و بازارهای خارجی یاری رساند و به این ترتیب امکان حضور و مشارکت شرکت‌ها و بخش‌های غیردولتی در اقتصاد کشور را فراهم کند، وجود نداشته باشد.

باتوجه به دیپلماسی سیاسی کشور در حوزه پرونده هسته‌یی ایران و رفع احتمالی تحریم‌ها لزوم استفاده از دیپلماسی اقتصادی و استفاده از تجربیات دستگاه دیپلماسی در این حوزه و استفاده از مشاوران متخصص در چگونگی تعامل اقتصادی با کشورهای دیگر باید دردستور کار قرار گیرد.

درنتیجه نیاز به افرادی با روحیه خودباور، جهادی و برآمده از بدنه اصلی اتاق بازرگانی بیش از پیش در این حوزه قابل تامل است. شتاب دادن به رشد شاخصه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور افزایش رقابت‌پذیری در سطح منطقه‌یی، ملی و بین‌المللی و ارتقای جایگاه بخش خصوصی و فعالان اقتصادی کشور و استفاده از کارآفرین‌های برتر و حرکت از یک نهاد غیردولتی به سمت یک نهاد دانایی‌محور فراگیر به سمت استفاده از کلیه تشکل بیش از پیش قابل‌توجه است.

استان البرز باتوجه به نزدیکی به پایتخت و مزیت‌های فراوان در حوزه‌های صنعت، معدن و کشاورزی پتانسیل نهفته و بسیار قدرتمندی را در حوزه‌های مختلف در خود جمع‌آوری کرده است.

اتاق بازرگانی موتور محرکه و بخش فکری حمایت از تولید و صاحبان تولید است و باتوجه به تغییرات صورت گرفته در بدنه مدیریتی برخی اتاق‌های استان‌های کشور باید نمایندگان تشکلی، صنفی در بدنه جدید تصمیم‌گیری و هدایت پارلمان بخش خصوصی کشور حضور داشته باشند.

باتوجه به نزدیکی انتخابات هیات‌رییسه اتاق بازرگانی ایران، استفاده از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی، مدیریتی اتاق‌های بازرگانی کشور و استفاده تجربیات که در دوره‌های قبلی در هیات‌رییسه اتاق ایران صورت گرفته ضروری است.

با تاکید ویژه مدیران دولتی استان البرز و نیز باتوجه به اینکه این استان در سال1389 مولودی از استان تهران است همچنین همجواری با پایتخت این فضا و پتانسیل وجود دارد که نماینده‌یی از اتاق البرز در هیات‌رییسه اتاق ایران حضور پیدا کند.

باتوجه به حضور «دکتر نهاوندیان» به‌عنوان رییس دفتر ریاست‌جمهوری و حمایت دولت از نقش اتاق‌های بازرگانی در این دوره استفاده از پتانسیل و ظرفیت مدیریتی متخصص در بدنه اجرای اتاق بازرگانی ایران بیش از پیش موردنظر است.

امید است با حضور افراد توانمند در بدنه مدیریتی اتاق بازرگانی شاهد شکوفایی جدیدی در حوزه مدیریتی به‌خصوص در خروجی‌های پارلمان بخش خصوصی به‌عنوان مشاوره سه قوه (تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی) و حمایت از تشکل‌ها و پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی و حضور در عرصه‌های اقتصادی جهانی بیش از پیش استفاده شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر