علائم مثبتی از به نتیجه رسیدن توافقات دریافت کرده‌ایم

۱۳۹۴/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۸۹۲

گروه بازرگانی رامین بیات

روز گذشته یک هیات تجاری از کشور اتریش در اتاق بازرگانی ایران حضور یافت و با همتایان ایرانی خود در باب مراودات تجاری مذاکره کردند. ریاست هیات اتریشی را «شن‌تز» نایب رییس اتاق بازرگانی اتریش بر عهده داشت. وی در حاشیه این نشست در گفت‌وگوی اختصاصی با «تعادل» در پاسخ به این سوال که در صورت توافق احتمالی هسته‌یی، تاثیرات این امر روی اقتصاد ایران چه زمانی ظهور خواهد کرد، اظهار داشت: قطع به یقین این امر چند ماه به طول خواهد انجامید، زیرا که این موضوع باید گام به گام محقق شود، ولی آنچه مهم است چگونگی انجام کار در ابتدای راه است، بعد از سپری کردن ابتدای مسیر، مسایل رو به جلو پیش خواهد رفت.

نایب رییس اتاق بازرگانی اتریش همچنین در پاسخ به این پرسش که زمینه‌های همکاری مورد علاقه اتریش برای همکاری با ایران در چه بخش‌های است، گفت: شرکت‌های اتریشی در تمام زمینه‌های اقتصادی تمایل دارند با ایرانی‌ها به تجارت و دادوستد بپردازند.

این مقام اقتصادی اتریشی همچنین به زمینه سرمایه‌گذاری مشترک اشاره کرد و افزود: مبنای ما بر این است که در زمینه سرمایه‌گذاری به سمت سرمایه‌گذاری‌های مشترک جوینت ونچر بلافاصله بعد از برچیده شدن تحریم‌ها حرکت کنیم.

نایب رییس اتاق بازرگانی اتریش همچنین در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی وی از میزان احتمال به توافق رسیدن ایران و قدرت‌های جهانی چقدر است، تصریح کرد: به احتمال زیاد این موضوع به وقوع خواهد پیوست، زیرا که علایم مثبتی از این موضوع نمایان شده است.


زمینه‌های مشترک همکاری بین 2 کشور

بر اساس این گزارش، شن‌تز نایب رییس اتاق بازرگانی اتریش همچنین در دیدار مشترک با غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به تمایل اتریش برای ورود به بازار ایران اظهار داشت: ایران جایگاه اقتصادی منطقه است که برای کشوری مانند اتریش که اقتصاد در آن نقش پررنگی در راستای توسعه دارد، اهمیت بسیاری دارد. این فعال اقتصادی اتریش ادامه داد: مایلیم همکاری‌ مشترکی در حوزه کشاورزی، صنایع دارویی، فناوری‌ نوین و محیط‌زیست داشته باشیم، چرا که از یک‌سو اتریش در این عرصه‌ها دارای سبک بوده و از طرف دیگر، ایران دارای متخصصان خوبی در این حوزه است که می‌توانند منجر به همکاری مشترک شود.

وی افزود: اتریش صاحب فناوری استحصال آب از پساب‌هاست که می‌تواند با توجه به موقعیت کم‌آبی ایران در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته نایب رییس اتاق بازرگانی اتریش با توجه به شرایط جدیدی که در ایران به وجود آمده، حجم مبادله تجاری2 کشور افزایش می‌یابد، چرا که اتریش حتی در مواقع سخت تحریم نیز سعی کرده است تا روابط اقتصادی خود را با ایران حفظ کند. این مقام اقتصادی اتریش در مورد زمینه‌ همکاری مشترک2 کشور نیز اظهار داشت: مایلیم در حوزه گردشگری، محیط‌زیست، تجهیزات پزشکی و دارو با ایران همکاری نزدیک داشته باشیم.


اتریش دارای زیرساخت‌های مناسب

بر اساس این گزارش، غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشورمان نیز در این دیدار با بیان اینکه اتریش از لحاظ زیرساخت‌های مناسب جزو 10 کشور اول دنیا محسوب می‌شود که نقش توزیع‌کننده کالا را در اروپا دارد، اضافه کرد: این کشور جزو معدود کشورهای اروپایی‌ است که حتی در دوران تحریم نیز روابطش را با ایران ادامه داد که این مساله در شرایط کنونی برای ما بسیار حایز اهمیت است.

رییس پارلمان بخش خصوصی با اشاره به نیاز ایران برای پیشرفت و توسعه حمل‌ونقل ریلی گفت: می‌توانیم از تجربه و ظرفیت اتریش در زمینه توسعه حمل‌ونقل ریلی استفاده کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه توسعه حمل‌ونقل ریلی و نوسازی این ناوگان از اولویت‌های دولت یازدهم است همکاری با اتریش در این باره می‌تواند سرعت توسعه و نوسازی این ناوگان را افزایش دهد.

شافعی با تاکید بر اینکه اتریش در حوزه فناوری‌های نوین آبیاری صاحب سبک است که می‌توانیم از تجربه آنها در این زمینه استفاده کنیم، خاطرنشان ساخت: در کنار آن تولید محصولات ارگانیک برای کشاورزی سالم‌تر نیز باید مدنظر قرار گیرد. وی به اهمیت بازیافت زباله اشاره کرد و گفت: تجربه اتریش در این زمینه بسیار خوب بوده و می‌توانیم در بازیافت زباله و صنعت فولاد که ایران بنا دارد تا آن را توسعه دهد، استفاده کنیم.


حجم 400 میلیون دلاری تجارت بین 2 کشور

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران حجم مبادله تجاری2 کشور را در حال حاضر رقمی حدود 400میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به گذشته کاهش یافته، ولی امیدواریم این رقم مجدد افزایش یابد.

شافعی ابراز امیدواری کرد که با توجه به مهیا شدن شرایط، حجم مبادلات 2کشور حداقل به دوبرابر فعلی افزایش پیدا کند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به زمینه‌های سرمایه‌گذاری بسیاری که در ایران وجود دارد، از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی اتریش دعوت کرد به محض برچیده شدن تحریم‌ها و مساعدت شدن شرایط برای ورود به بازار ایران ورود کنند، چرا که بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی و همچنین امریکایی‌ها مشتاق حضور در ایران هستند.


آمار تجارت2 کشور در سال گذشته

به گزارش «تعادل»، در حالی که به گفته رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران حجم تجارت 2 کشور رقمی بالغ بر 400میلیون دلار است، اما بر اساس گزارش رسمی گمرک ارزش صادرات کشورمان در سال گذشته به کشور اتریش رقمی بالغ بر 7میلیون دلار بوده است. محصولات غذایی و کشاورزی، کف‌پوش، شیشه و سنگ‌های تزیینی از جمله اقلام صادراتی ایران به اتریش هستند.

همچنین رقم صادرات اتریش به کشورمان در سال 93 رقمی بالغ بر 305میلیون دلار است. همان‌طور که ملاحظه می‌شود حجم صادرات کشورمان به اتریش به هیچ‌وجه در مقابل صادرات این کشور به ایران قابل مقایسه نیست، از همین رو فعالان اقتصادی کشورمان و مسوولان دولتی باید با یک برنامه‌ریزی مدون و اصولی این تراز تجاری منفی را در وهله اول برابر و در ادامه نیز مثبت کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر