تقاضای وزیر اسبق کشاورزی از دولت: نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی افزایش یابد

۱۳۹۴/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۶۶۹

ایسنا

در پی تک‌نرخی شدن سوخت در کشور و حذف یارانه آن در بخش کشاورزی، دبیرکل خانه کشاورز گفت: این امر یک تا 2درصد بر هزینه تمام شده برخی محصولات کشاورزی تاثیر می‌گذارد و دولت باید نرخ خرید تضمینی محصولات را افزایش دهد.

عیسی کلانتری، وزیر اسبق کشاورزی گفت: افزایش قیمت سوخت در بخش کشاورزی که در پی تک‌‌نرخی شدن حامل‌های انرژی صورت گرفته است، باعث بالا‌ رفتن یک تا 2درصد هزینه‌ تمام‌شده محصولات کشاورزی می‌شود.

وی افزود: این افزایش قیمت تنها می‌تواند در محصولات کشاورزی مانند انواع علوفه، غله و نباتات صنعتی تاثیر‌گذار باشد که دولت می‌تواند برای جبران هزینه‌های بالا‌رفته، نرخ خرید تضمینی این محصولات را به همین نسبت افزایش دهد اما به دلیل اختلاف بالای قیمت محصولات از تولید تا بازار، این افزایش نمی‌تواند نوسان چندانی در بازار ایجاد کند.

دبیرکل خانه کشاورز ادامه داد: آن قدر مشکلات در بازار محصولات کشاورزی وجود دارد که این افزایش یک‌درصدی تاثیر چندانی در قیمت محصولات کشاورزی ازجمله محصولات صادراتی ایجاد نمی‌کند، چراکه اختلاف قیمت بازار و هزینه تمام‌شده محصولات کشاورزی زیاد است.

کلانتری عنوان کرد: حذف سوخت سهمیه‌یی از بخش‌های مختلف تولیدی مانند کشاورزی باعث از بین رفتن رانت و دلالی در بازار سوخت می‌شود و می‌توان این اقدام دولت را مثبت ارزیابی کرد اما مسوولان باید تدابیر لازم را برای کنترل بازار بیندیشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر