تیتر یک

۱۳۹۴/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۶۳۶

تاثیر ادامه‌دار ابولابر سیستم سلامت آفریقا

مازیار معتمدی

نیویورک تایمز

کمی آسایش برای مهاجران- مهاجران توانستند روز پنج‌شنبه با اجازه نیروی دریایی کشور میانمار در بخش‌های غربی این کشور مستقر شوند. آنها در کمپی مشغول به جمع‌آوری آب باران دیده می‌شوند.


در قدمی مخفی، ان‌اس‌ای جاسوسی اینترنتی خود را گسترش داد- با استناد به مدارک محرمانه سازمان امنیت ملی امریکا (ان‌اس‌ای)، مشخص شده که دولت اوباما بدون اطلاع با بحث عمومی به گسترش برنامه تحت نظرگرفتن ترافیک اینترنت بین‌المللی شهروندان امریکایی پرداخته تا بتواند دنبال مدارک هک شدن کامپیوترها بگردد. وکلای وزارت دادگستری ایالات متحده در اواسط سال2012 دو یادداشت محرمانه نوشتند و به این سازمان جاسوسی اجازه دادند بدون مدرک رسمی به جست‌وجو در ارتباطات اینترنتی مشغول شوند. وزارت دادگستری به این سازمان اجازه داده بود تا تنها آدرس‌ها و لینک‌های سایبری مرتبط به دخالت‌های کامپیوتری که می‌توان آنها را به دولت‌های خارجی ربط داد را مورد بررسی قرار دهند، اما مدارک نشان می‌دهند که ان‌اس‌ای حتی وقتی نمی‌توانست هکرها را به قدرت‌های خارجی ارتباط دهد، نیز خواستار اجازه برای بررسی اعمال‌شان بود.


وال‌استریت ژورنال

ابولا سایه بلندی می‌اندازد- بیمارستان یادبود جی‌جی‌ دوسن در گوشه جنوب‌شرقی کشور لیبریا قرار دارد که اخیرا رها شده از ابولا خوانده شد. این بیمارستان سه دکتر و برق ضعیفی دارد و 16نفر از 46 پرستار آن طی بحران ابولا اینجا را ترک کردند. این بیماری مرگبار مهار شده، اما هنوز هم تاثیر سنگینی روی سیستم‌های سلامت کشورهای آفریقایی می‌گذارد. همین بیمارستان‌ها با کارمندهای کم و تجهیزات ضعیف بودند که به ابولا اجازه دادند منفجر شود؛ ویروسی که جان 507 کارمند پزشکی را نیز در سه کشور آفریقایی که حتی پیش از آن هم در زمینه متخصصان پزشکی کمبود داشتند، گرفت. پل فارمر استاد دانشگاه هاروارد می‌گوید: «افراد بیشتری هستند که جان خود را به خاطر ابولا از دست خواهند داد، اما ابولا ندارند». سیستم‌های سلامت تا حدی از بیماران ابولا اشباع شده بودند که دیگر بیماران نمی‌توانستند خدمات‌درمانی برای مالاریا، بیماری‌های قلبی یا مشکلات حاملگی دریافت کنند.


واشنگتن پست

قلب‌های سنگین در دلاوِر- معاون رییس‌جمهور جو بایدن روز پنج‌شنبه در شهر دوور ایالت دلاوِر لحظه‌یی پیش از ورود به مراسم آخرین دیدار با پسر درگذشته‌اش، چند لحظه با خانواده خود ایستاد. در یک تراژدی دیگر برای بایدن که در سال1972 نخستین همسر و فرزندش را از دست داده بود، او پسر خود را روز شنبه به علت سرطان مغز از دست داد.


اعلام رسمی دومین تلاش پِری برای ریاست‌جمهوری- چهارسال بعد از کمپین فاجعه‌بار کاخ سفید ریک پری فرماندار سابق ایالت تگزاس، او روز پنج‌شنبه رسما اعلام کرد که دوباره تلاش خواهد کرد. او در یکی از آشیانه‌های هواپیمای شمال شهر دالاس و درحالی که اطرافش پر از سربازان باسابقه ارتش بود، اعلانیه کمپین ریاست‌جمهوری خود را با انتقادهای تند از سیاست‌های داخلی و خارجی اوباما آغاز کرد. پری با اعلام اینکه کشور در «پایان دورانی از رهبری شکست‌خورده» قرار دارد، گفت که وقت تنظیم مجدد رابطه بین دولت و شهروندانش فرا رسیده است.


لس‌آنجلس تایمز

سنا- لایحه خودکشی مشارکتی را تایید کرد- بعد از بحثی که پر از داستان‌های شخصی مرگ از دست رفتگان بود، سنای ایالتی روز پنج‌شنبه لایحه‌یی را تایید کرد که به بیماران رو به مرگ کالیفرنیایی این اجازه را خواهد داد تا با کمک داروهایی که توسط دکترهای‌شان تجویز شده‌اند به زندگی خود پایان بخشند. اگر این لایحه توسط قانون‌گذاران و فرماندار جری براون تایید شود، ایالت کالیفرنیا هم به جمع پنج ایالت دیگری می‌پیوندد که این کار را انجام می‌دهند. در صورت تصویب، این قانون تنها مشمول بیماران بالغ و عاقل که تنها 6ماه یا کمتر برای زندگی دارند، خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر