اخبار

۱۳۹۴/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۶۳۰

تدوین برنامه راهبردی صنایع دریایی

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت از رونمایی برنامه راهبردی صنایع دریایی بعد از تکمیل نهایی آن در شورای عالی صنایع دریایی خبر داد و گفت: «نگران واردات دکل‌های حفاری به جهت تعرفه نیستیم.» به گزارش تسنیم، نعمت‌زاده هفته گذشته در حاشیه مراسم امضای قرارداد ساخت پنج دستگاه دکل حفاری دریایی اظهار کرد: «ساخت این دکل‌ها برای نخستین‌بار در جنوب کشور و در خلیج‌فارس صورت می‌گیرد، پیش از این طی سال‌های گذشته دو دستگاه دکل در دریای خزر و در ابعاد کوچک و شناور ساخته شده بود.» وی ارزش هر دستگاه دکل حفاری را حدود 200میلیون دلار عنوان کرد و افزود: «از ویژگی ساخت این دکل‌ها در داخل، بهره‌گیری از تمام امکانات مهندسی و ساخت داخل است. البته سازه اصلی و بخش اعظم این دکل‌ها در اسکله خرمشهر ساخته می‌شود اما سایر قطعات و تجهیزات آن می‌تواند در سراسر کشور تولید سپس به جنوب منتقل شود.» نعمت‌زاده تصریح کرد: «نخستین دکل با 58درصد ساخت داخل و به‌تدریج در آخرین دستگاه به 85درصد ساخت داخل ساخته و در بخش حفاری دریایی کشور به کار گرفته شود.» وزیر صنعت همچنین از رونمایی برنامه راهبردی صنایع دریایی بعد از تکمیل نهایی و بررسی در شورای عالی صنایع دریایی طی هفته آینده خبر داد و گفت: «حداقل برای 10سال آینده فعالیت‌های ما در زمینه صنایع دریایی مشخص خواهد شد.» نعمت‌زاده با بیان اینکه نگرانی در واردات دکل‌های حفاری دریایی به جهت تعرفه نیستیم، اظهار کرد: «تاکنون دکل‌های حفاری باتوجه به توانمندی‌های داخل، در کشور ساخته نشده به‌گونه‌یی که دکل‌های متعددی وارد یا از خارج اجاره شد که می‌توانست در داخل ساخته شود.» وی در رابطه با میزان نیاز کشور به دکل‌های حفاری نیز گفت: «این موضوع بستگی به فعالیت‌های حفاری و بهره‌برداری از نفت و گاز در خلیج‌فارس و فلات قاره دارد که بیشتر مربوط به وزارت نفت و شرکت‌های وابسته است، البته برآورد ما حدود 15 فروند است اما بهتر است علاوه بر این گروه، گروهی دیگر به‌طور همزمان کار ساخت 3 تا 5 دستگاه دکل حفاری را شروع کند.»


ضرورت ارایه مستندات پرداخت یارانه ۳۰۰ میلیاردی

روح‌الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکثر تولیدکنندگان از عدم دریافت حتی یک ریال از یارانه تولید سخن می‌گویند، گفت: «دولت باید مبنای دقیق و مستندات پرداخت یارانه تولید را اعلام کند.» به گزارش تسنیم، عباسپور درخصوص اظهارات سخنگوی دولت در ارتباط با پرداخت یارانه 300میلیارد تومانی به تولید در سال94 اظهار کرد: «هم‌اکنون اکثر تولیدکنندگان از عدم دریافت حتی یک ریال یارانه تولید سخن می‌گویند درحالی که دولت مدعی است بخشی از سهم یارانه تولید را پرداخت کرده است.»

وی با بیان اینکه دولت باید مبنای دقیق و مستندات پرداخت یارانه تولید را به بخش‌های مختلف اعلام کند، افزود: «امکان بررسی این موضوع در کمیسیون صنایع مجلس با حضور مسوولان وجود دارد اما نخست این امر باید مورد تصویب هیات‌رییسه قرار گیرد.»


کاهش ارزش اقتصادی معدنکاری طلا

طبق تحقیقات شورای جهانی طلا، ارزش اقتصادی معدنکاری طلا به‌دلیل کاهش قیمت این فلز ارزشمند، 16درصد در سال2013 کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، این گروه صنعتی در گزارش خود اعلام کرد: ارزش‌افزوده ناخالص که شاخص فعالیت صنعت است، در سال2013 به 83.1میلیارد دلار یا با درنظر گرفتن ارزش کالاها و خدمات خارج از صنعت معدنکاری طلا مانند تامین‌کنندگان، 171.6میلیارد دلار بود. مشارکت اقتصادی طلا از سال2000 تا 2013 به‌دلیل افزایش تولید و قیمت این فلز، 7برابر شد. قیمت هر اونس طلا از 272دلار در پایان سال2000 به رکورد 1900دلار در سال2011 رسید. بهای معاملات طلا درحال حاضر به 1183دلار رسیده است. این فلز زرد 28درصد در سال2013 سقوط قیمت داشت. براساس گزارش بلومبرگ، تقریبا 60درصد از پرداخت‌های انجام شده ازسوی شرکت‌ها‌ی معدنی به دولت‌ها در قالب مالیات بر درآمد و مالیات شرکت بوده درحالی که 15درصد بهره مالکانه بوده است.


رکود در بازار لوازم خانگی

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از رکود در بازار لوازم خانگی خبر داد و گفت: شرایط فعلی زمان مناسبی برای خرید است.

محمد طحان‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه امسال افزایش قیمتی در بخش لوازم خانگی نداشتیم‌، اظهار کرد: درحال حاضر بازار راکد است و مردم تمایلی به خرید ندارند. حتی یکی از تولیدکنندگان برای افزایش میزان فروش، تخفیف‌هایی درنظر گرفته اما از این اقدام هم استقبالی نشده است. وی افزود: واحدهای صنفی در این حوزه فقط نیاز روزشان را می‌خرند و تمایلی به انبارکردن کالا ندارند، چون مشتری ندارند.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: اکنون قیمت‌ها مناسب است و حتی مصرف‌کنندگان می‌توانند با چانه زدن، کالای مورد نیاز خود را با قیمت کمتری خریداری کنند.

طحان‌پور با بیان اینکه درحال حاضر مصرف کولر به بالاترین میزان خود رسیده است، گفت: باتوجه به گرم شدن هوا و بازار داغ خرید این کالا، همچنان کولرها زیرقیمت مصرف‌کننده عرضه می‌شوند. وی گفت: درحال حاضر مشکل ما داشتن کارخانه‌های زیاد و بیش از نیاز است، حتی کارگاه‌هایی داریم که نمی‌توانند هزینه خود را تامین کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر