رونق گرفتن قاچاق برنج به کشور با ممنوع شدن ثبت سفارش

۱۳۹۴/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۶۲۷

با وجود اینکه مسوولان وزارت جهادکشاورزی از سال گذشته برممنوعیت واردات برنج تاکید داشتند، در2 ماهه ابتدای سال جاری 149 هزار تن برنج خارجی به صورت قانونی و از مرزهای کشور، اما از طریق ثبت سفارش سال‌های گذشته وارد شده است.

واردات بی‌ضابطه برنج به همین جا ختم نمی‌شود، زیرا دبیر انجمن وارد‌کنندگان برنج در این زمینه عقیده دارد که بعد از محدودشدن ثبت سفارش برنج، ورود غیرقانونی و قاچاق آن ازسال گذشته آغاز شده و در اردیبهشت ماه امسال گسترش یافته است به‌طوری که تنها در این ماه 30هزار تن برنج به صورت قاچاق به کشورآمده واین وضعیت در خرداد نیز ادامه دارد.


واردات 100هزار تن برنج در تیرماه

مسیح کشاورز دبیر انجمن وارد‌کنندگان برنج افزود: نامه‌یی در خصوص افزایش قاچاق برنج دراختیار معاون اول رییس‌جمهور قرار گرفته و شرایط موجود شرح داده است تا به نحوی از واردات غیرقانونی برنج به کشور که هیچ‌گونه نظارتی بر آن وجود ندارد جلو‌گیری به عمل‌ آید.

وی با بیان اینکه دو گونه ثبت سفارش برنج درکشور وجود دارد، گفت: در صورتی که برای ثبت سفارش مورد نظر ال‌سی باز شده باشد 18 ماه فرصت واردات دارد در غیر این صورت ظرف مدت 6 ماه باید به کشور آید و برخلاف ادعاها، ثبت سفارش‌های برنج مانند چک سفید امضا نیست.

دبیر انجمن وارد‌کنندگان برنج با بیان اینکه اظهارنظرها درخصوص واردات برنج دقیق نیست، ادامه داد: معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی اخیرا در خبری که در سامانه اطلاع‌رسانی این وزارتخانه نیز منتشر شده، ممنوعیت ثبت سفارش برنج را اسفند ماه سال گذشته اعلام کرده‌اند در حالی که این ممنوعیت از آبان ماه سال گذشته برقراراست.

وی یادآورشد: از 149هزارتن برنج وارداتی سال جاری تنها 70هزار تن آن مربوط به بخش خصوصی بوده و مابقی آن توسط دولت و برای تامین ذخیره احتیاطی خود وارد شده است.

وی درباره واردات برنج توسط بانک‌ها نیز گفت: بعد از انتشار خبر واردات برنج توسط شرکت‌های وابسته به بانک‌ها این شرکت‌ها برای خروج سرمایه خود از این بازار به تکاپو افتاده‌اند.

دبیر انجمن وارد‌کنندگان برنج در پایان اظهار داشت: به دلیل اینکه شرکت‌های وابسته به بانک‌ها با اسامی متفاوتی تقاضای خود را برای ثبت سفارش برنج ثبت می‌کنند، وزارت جهاد کشاورزی به راحتی قادر به تشخیص آنها نیست و تقاضای مضاعفی به بازار تحمیل می‌کنند.


ممنوعیت بی‌اثر ثبت سفارش برنج

دبیر انجمن تولید‌کنندگان برنج ایران نیز در گفت‌وگو با تسنیم در این باره گفت: درسال 93 با توجه به ثبت سفارش‌های موجود 910هزار تن برنج وارد شد.

جمیل علیزاده‌شایق اظهار داشت: بر اساس توافقات انجام شده قرار بر این بود که این رقم (910هزار تن) برای کسری سال 94 مورد استفاده قرار گیرد و دیگر شاهد واردات در این سال نباشیم، اما این توافق زیر پا گذاشته شد.

وی با اشاره به اینکه، علاوه بر اختلاف نظر بین وزارت صنعت‌وکشاورزی این تناقضات در بدنه وزارت جهادکشاورزی نیز نمایان شده است، افزود: به تازگی وزیر با یک چرخش اعلام کرده که برای تامین کسری برنج درسال جاری نیز باید واردات داشت، درحالی که معاون زراعت بر ممنوعیت واردات تاکید دارد. به گزارش تسنیم، شایق با تاکید براینکه در سال جدید نباید واردات برنج انجام می‌شد، گفت: با وجود ممنوعیت واردات برنج در سال جاری، این محصول با تمدید شدن ثبت سفارشات سال‌های گذشته به کشور آمد و ممنوعیت واردات عملا بی‌اثر شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر