با تاکید وزرای خارجه ایران، روسیه و چین بر عدم طرح مسایل جدید شکل گرفت: سایه مثلث تهران، پکن و مسکو بر مذاکرات وین

۱۳۹۴/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۶۰۹

گروه ایران

ادامه گفت‌وگوها برای آغاز دور ششم مذاکرات هسته‌یی در حالی پیگیری می‌شود که عباس عراقچی و مجید تخت‌روان‌چی در وین با وندی شرمن همتای امریکایی خود در مورد نگارش متن توافق نهایی به مذاکره پرداختند. این در حالی است که این مذاکرات در سطح معاونان با همتایان روسی، چینی و اروپایی نیز پیگیری شده بود. همزمان حمید بعیدی‌نژاد در حال رایزنی با استفان کلمنت در مورد جزییات طرح نگارش متن نهایی در سطح کارشناسی بوده است. با نزدیک شدن به مهلت مقرر در 10تیرماه برای رسیدن به یک توافق جامع هسته‌یی میان ایران و گروه 1+5 اظهارنظر‌ها از سوی محافل داخلی و خارجی همچنان به قوت خود باقی است. بسیاری از تحلیل‌گران و مقامات بین‌المللی رسیدن به توافق هسته‌یی را بسیار مهم و تاثیرگذار دانسته و نسبت به حصول آن ابراز امیدواری کرده‌اند. آنها معتقدند که این توافق می‌تواند برای منطقه بحران‌زده خاورمیانه دارای اثرات مطلوب بوده و به صورت بلندمدت آن را تحت‌تاثیر قرار دهد. می‌توان گفت این دور از مذاکرات جاری تحت تاثیر مثلث تهران، مسکو و پکن مبتنی بر این خواسته که نباید مساله‌یی جدید در مذاکرات مطرح شود، قرار گرفته است.


تاثیر منفی زیاده‌خواهی‌ها بر مذاکرات

محمدجواد ظریف که در مسکو و در حاشیه نشست وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای در گفت‌وگو با المنار، در پاسخ به این سوال که آیا تصور می‌کنید مذاکرات هسته‌یی در مهلت مقرر به یک نتیجه مثبت نهایی دست پیدا خواهد کرد؟ گفت: ما برای همه مسایل موجود راه‌حلی یافته‌ایم و هم‌اکنون در مرحله نگارش این توافق هستیم. به نظر من همیشه راهکاری برای نگارش توافق در خصوص مسایل فنی هسته‌یی پیدا می‌شود اما آنچه حصول پیشرفت در نگارش توافق را با مشکل مواجه می‌کند زیاده خواهی‌ها یا همان تلاش برای طرح مسایل جدید است. به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد: امیدوارم اگر همه طرف‌های مذاکره به توافق‌هایی که در لوزان به دست آمده پایبند باشند و برای مشخص ساختن جزییات این توافقات تلاش کنند، می‌توانیم گام‌های رو به جلویی داشته باشیم و به توافق دست پیدا کنیم. ما در نشستی سه جانبه در مسکو با روسیه و چین درباره راه‌های تسهیل پیگیری روند مذاکرات گفت‌وگو کرده‌ایم و امیدوارم که با اقدام‌های اساسی ایران، روسیه و چین بتوانیم رو به جلو حرکت کنیم. محمدجواد ظریف در پاسخ به این سوال که آیا هنوز مشکلات پیش روی شما ادامه دارد؟ گفت: همکاران من در این لحظه در وین مشغول مذاکره با کشورهای 1+5 هستند و امیدوارم که بتوانیم در این مذاکرات پیشرفت داشته باشیم.


تلاش مضاعف برای رسیدن به توافق

همچنین حمید بعیدی‌نژاد در این خصوص در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در جلسه نمایندگان کشورهای امریکا، آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و اتحادیه اروپا ضمن اشاره به ضرورت حصول تفاهم هسته‌یی در چارچوب زمان‌بندی تعیین شده، تاکید کردند که حل‌وفصل مباحث باقی‌مانده با توجه به پیچیدگی‌های این مباحث و زمان زیادی که باید به حل آنها اختصاص یابد، نیاز به تلاش مضاعف از سوی همگان دارد. قرار شد روش‌های برنامه‌ریزی فشرده‌تر مذاکرات در دوره باقی مانده، از طرف تمامی اعضا مورد بررسی بیشتر قرارگیرد.


امیدواری چینی‌ها نسبت به مذاکرات

در همین خصوص به گزارش پایگاه خبری وزارت خارجه چین، وانگ یی وزیر امور خارجه این کشور در دیدار با محمدجواد ظریف در مسکو ضمن اشاره به خواسته کشورش برای برقراری روابط استراتژیک با ایران گفت: گسترش مناسبات و حفظ روابط دوستانه با ایران به علاوه گسترش و تعمیق این تعاملات با نیم نگاهی به آینده، همواره یکی از موضوعات استراتژیکی بوده که به عنوان چشم‌انداز بلندمدت در دستور کار پکن قرار داشته است. به گزارش رویترز وی در خصوص روند مذاکرات هسته‌یی ایران و غرب، از تمام طرف‌های مذاکره‌کننده در رایزنی‌هایی که در خصوص برنامه هسته‌یی ایران در جریان است خواست تا درخواست‌های جدید مطرح نکنند و اجازه دهند نگرانی‌های مشروع تمام طرف‌ها برطرف شود. وی ضمن اشاره به پیچیده شدن روند مذاکرات هسته‌یی گفت: اکنون مذاکرات در مرحله پایانی خود قرار دارد و تمام طرف‌ها باید صبور باشند. وزیر خارجه چین، افزود: تمام نگرانی‌های مشروع تمام طرف‌های مذاکره‌کننده باید مورد توجه قرار گیرد و به صورت معقول و منطقی حل شود. تمام طرف‌ها باید با یکدیگر مصالحه کنند نه اینکه از یکدیگر فاصله بگیرند دستیابی هرچه سریع‌تر به یک توافق برای سیستم عدم اشاعه جهانی به علاوه برقراری صلح و ثبات در منطقه سودمند خواهد بود و چین به ایفای نقش سازنده خود در این مذاکرات ادامه می‌دهد. وانگ‌یی با اشاره به روابط نزدیک دیپلماتیک، اقتصادی و تجاری با ایران گفت: دولت چین بارها حصول یک توافق هسته‌یی با ایران را خواستار شده است.


تاکید هارف بر پایبندی ایران به تعهداتش

سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا نیز درباره موضوعاتی که هم‌اکنون در مذاکرات مورد بحث است، بیان کرد: ما در لوزان بر سر پارامترهایی به توافق رسیدیم که شامل تعداد سانتریفیوژها، رآکتور اراک و برخی موضوعات دیگر می‌شود. اما هنوز جزییات حول محور این موضوعات باقی مانده است. بنابراین برگرداندن این پارامترها در سند این توافق هم به صورت سیاسی و هم در ضمیمه‌هایی که جزیی هستند، نیازمند کار کارشناسی زیاد و تصمیمات سیاسی است و این کاری است که ما هم‌اکنون در حال انجام آن هستیم. این سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا همچنین تاکید کرد: ایران از زمان توافق اولیه ژنو هیچ اقدامی خلاف تعهدات خود انجام نداده و نیویورک تایمز در گزارش خود به جای ارایه واقعیت یک مناقشه ساختگی ارایه داده است. این سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در واکنش به این انتقادات وی را متهم به طرفداری از ایران می‌کند، گفت: نه از ایران بلکه از برنامه اقدام مشترک که از طریق رایزنی با ایران به دست آمده دفاع می‌کند و اینکه همه طرف‌ها تاکنون به آن پایبند بوده‌اند.


اهمیت راستی‌آزمایی در توافق نهایی

آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه امریکا هم در مصاحبه‌یی درباره مذاکرات هسته‌یی ایران ضمن اشاره به وارد شدن مذاکرات به مراحل حساس آن گفت: خانم وندی شرمن همراه با بعضی اعضای تیم مذاکره‌کننده عازم وین شده تا به امید خدا قبل از مهلت مقرر، یعنی آخر ماه ژوئن کار تدوین توافق نهایی و ضمایم مربوطه تمام شود. وی در خصوص صحبت‌های ظریف در مورد عدم اجازه بازدید از تاسیسات نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته‌یی گفت: موضع امریکا این است که مذاکرات صرفا داخل اتاق مذاکرات انجام شود و نه در رسانه‌ها. اما می‌شود جواب داد که به‌طور کلی اصل راستی‌آزمایی در توافق نهایی حیاتی است و امیدواریم که سازوکاری در آن مورد پیدا شود که مورد پسند همه طرف‌ها قرار بگیرند. آلن ایر در خصوص مسایل و مشکلات موجود در روند این مذاکرات افزود: من در مورد جزییات مسایل مهم باقی‌مانده اظهارنظر نمی‌کنم. اما برکسی پوشیده نیست که حل موضوعاتی مانند زمان‌بندی لغو تحریم‌ها، شفافیت و دسترسی در جهت راستی‌آزمایی برای رسیدن به توافق نهایی ضروری محسوب می‌شود.


مذاکرات پیشرفت کمی داشته است

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به مذاکرات ایران و گروه 1+5 که با حضور معاونان وزرای امور خارجه در وین پایتخت اتریش برگزار شد، گفت: مذاکره‌کنندگان ایران و 6 قدرت جهانی نتوانسته‌اند در طول رایزنی‌هایشان در وین به پیشرفت زیادی دست پیدا کنند. بنابراین مذاکرات در سطح کارشناسان روز جمعه نیز ادامه خواهد داشت. وی تصریح کرد: مذاکرات روز پنج‌شنبه برای دستیابی به توافقات قطعی پیشرفت کمی داشته است. ما نمی‌توانیم حتی یک روز را از دست دهیم. بنابراین تصمیم گرفته شد که کارشناسان به رایزنی‌های خود در روز جمعه ادامه دهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر