خروج شرکت‌های نفتی از خاورمیانه

۱۳۹۳/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۴

جهان بالا گرفتن خشونت‌ها در خاورمیانه، به علاوه کاهش سطح تولید نفت و گاز و نیز برنامه امریکا برای افزایش تولید همچنین صادرات نفت، در حال تغییری ظریف اما اساسی در منطقه‎ای است که سال‌های متمادی مرکز ثقل صنعت انرژی جهان بوده است.

به گزارش نکونیوز به نقل از اویل پرایز، وضعیت کلی جغرافیای سیاسی در خاورمیانه از جنگ اول اعراب و رژیم‌صهیونیستی در سال 1948 میلادی رو به وخامت گذاشته است. از آن زمان تاکنون درگیری‌ها خونبارتر، تسلیحات مورد استفاده کشنده‌تر و بر شمار قربانیان درگیری‌ها به‎طور چشمگیری افزوده شده است. در تازه‌ترین درگیری‌ مهم در منطقه ـ حمله رژیم‌صهیونیستی به غزه ـ‌ بیش از دو هزار فلسطینی و حدود 60 سرباز ‌صهیونیستی کشته شدند. درگیری‌ها در سوریه و عراق نیز که کلکسیونی‎ از جنگ داخلی، درگیری‌های مذهبی و اجتماعی‌ـ اقتصادی است خاورمیانه را به کشتارگاهی تمام‎عیار تبدیل کرده است. ساکنان این کشورها شاهد اعمال سطح غیرقابل‌باوری از خشونت توسط گروه‎های تروریستی هستند که هر روز از گوشه‎ای اعلام وجود می‌کنند و توسط دولت‌های متبوع شرکت‌های نفتی حمایت می‌شدند.

با وجود این حقیقت که کشورهای حوزه خلیج‌فارس هنوز بیشترین منابع نفت و گازی در جهان را دراختیار دارند و به‌دلیل سهولت در استخراج نفت و گاز در این منطقه، قیمت ارزان استخراج و صدور راحت‌تر آن به بازار، سود کلانی نصیب غول‌های نفتی می‌کند اما هزینه‌ جنگ و درگیری‌های ناتمام خاورمیانه چالشی جدی را در روند استخراج و صدور نفت ایجاد کرده است. همچنین تجارت در منطقه جنگی نیاز به پرداخت بهای سنگینی دارد؛ تامین امنیت پرسنل و تجهیزات. برای مثال وقتی داعش موصل را تصرف کرد و پالایشگاه بیجی را مورد هدف قرار داد، بریتیش پترولیوم پرسنل فنی خود را از پالایشگاه بیجی به مکانی امن انتقال داد. براساس بررسی آماری انرژی جهانی شرکت بریتیش پترولیوم (بی پی) در سال 2013، کشورهای خلیج‌فارس و شبه‌جزیره عرب تقریبا 33درصد از تولید جهانی نفت و 17درصد تولید جهانی گاز را به خود اختصاص داده‌اند. اما این میزان پس از یک روند صعودی در سه سال اخیر هیچ تغییری نداشته و حتی روند تولید نفت کشورهای نفت‌خیر همچون عربستان و امارات در سال‌های اخیر تاحدودی کند شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر