مقاومت دلار در برابر نزول

۱۳۹۳/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۱۰

دومین هفته افزایشی برای بازار دلار در حالی ادامه پیدا کرده است که مقاومت این ارز مهم برای پایداری در سطح جدید همچنان ادامه دارد. روز گذشته دلار تحت تاثیر اظهارنظر‌های عراقچی در رابطه با مذاکرات دو جانبه با امریکا وارد مسیر کاهشی شد و تا 3150تومان نیز پایین آمد، اما این روند کاهشی تداوم چندانی در بازار نداشت و بار دیگر دلار با افزایش نرخ نسبت به روز‌های گذشته به 3165تومان

رسید.

بسیاری از کارشناسان اظهار می‌کنند که جو روانی خبرهای روزهای گذشته به تنهایی تاثیرگذار بر روند بازار نبوده است و عواملی دیگر تاثیربسزایی بر روند بازار داشته است. کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی علت افزایش مجدد دلار را بعد از فروکش کردن هیجانات ناشی از برخی اخبار دیپلماتیک در عواملی همچون افزایش تقاضا، کاهش صادرات میعانات گازی و کاهش عرضه ارز می‌دانند.

افزایش نرخ دلار از سوی دیگر باعث شد پیش‌بینی برخی فعالان از روند دلار در پی ثبت واردات و افزایش تقاضا درست از آب در بیاید. البته در این رشد عوامل دیگری همچون اخبار دیپلماتیک نیز نقش داشتند. اما آنچه مهم است نوسان‌گیری سال91 و سوداگری‌های آن روز در بازار دو هفته گذشته تکرار نشد و گویا سرمایه‌گذاری دیگر در این بازار صرفه اقتصادی ندارد.


سودجویی از ارز ارزان قیمت

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از پیگیری تخلفات شرکت‌هایی که با ارز مرجع کالا وارد و اقدام به فروش آن به قیمت آزاد کردند خبر داد، عباس پاپی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا در این باره توضیح داد: یک از مشکلات اساسی که به دلیل عدم نظارت در واردات کالاهای اساسی پیش آمد و موجب گرانی بسیار شد این بود که برخی از شرکت‌های متولی ارز مرجع 1226 تومانی را در محل خود استفاده نکردند یا حداقل مدارکی که ما داریم این مساله را نشان می‌دهد.

او ادامه داد: بعضی از این شرکت‌ها با ارز مرجع کالا وارد کردند اما در توزیع، با چرخش‌هایی که انجام شد و دست‌های واسطه‌یی که به میان آمد مسیر توزیع کالا به سمتی پیش برده شد که به قیمت آزاد عرضه شد و این تفاوت قیمت باعث گرانی کالا و مشکلاتی برای مصرف‌کنندگان شد. این عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: این موضوع بعد از جمع‌بندی نهایی در کمیسیون تقدیم قوه‌قضاییه خواهد شد تا با متخلفان برخورد شود.

ارز‌های بانکی بدون تغییر

بانک مرکزی نرخ انواع ارز رسمی موجود در مرکز مبادلات ارزی کشور را روز گذشته (یک‌شنبه 16 شهریورماه) نسبت به روز شنبه بدون تغییر تعیین کرد. برهمین اساس، نرخ دلار امریکا امروز به ارزش 26,616ریال، پوند انگلیس به ارزش 43,465ریال و یورو به ارزش 34,475ریال قیمت‌گذاری شده و به متقاضیان ارزهای رسمی توزیع می‌شود.


بررسی رفتار سکه در بازار

بازار سکه از روز شنبه شاهد افت 4500تومانی سکه بهار آزادی بود و این در شرایطی است که بازار سکه هفته قبل را نیز با کاهش قیمت سکه‌ها تحت تاثیر ریزش طلای جهانی به پایان رساند. سکه اما امروز نسبت به روز قبل افزایش اندکی نشان داد و به 943هزار تومان رسید.


طلای جهانی تحت تاثیر نوسانات ارزش دلار

کاهش شدید ارزش یورو در برابر دلار در روزهای گذشته به‌ویژه پس از اعلام تصمیم بانک مرکزی اروپا برای کاهش مجدد نرخ بهره تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت طلا داشته و به‌نظر می‌رسد طی روزهای آینده نیز این عامل تاثیر مهمی را بر نوسانات قیمت طلا خواهد داشت.

براساس این گزارش قیمت طلا در هفته‌یی که گذشت با افت 2درصدی روبه‌رو شد و به کمتر از 1268دلار رسیده است. قیمت طلا در ماه آگوست با رشد 0.6درصدی مواجه شده بود.

در نظرسنجی جدید کیتکو نیوز نیز کارشناسان اقتصادی نسبت به روند تحولات قیمت طلا در روزهای آینده اختلاف‌نظر داشتندکه عامل اصلی این اختلاف نیز روند تحولات ارزش دلار بوده است.

قیمت طلا پس از نشست بانک مرکزی اروپا سطح حمایتی 1270دلاری را شکست و این مساله نگرانی‌های بیشتری را در خصوص ادامه روند نزولی قیمت این فلز زرد به‌وجود آورده است.

برخی کارشناسان اقتصادی نیز بر این باورند که گزارش روز گذشته وزارت کار امریکا در خصوص عملکرد ناامید‌کننده بازار اشتغال در ماه آگوست تاثیری بر تصمیم فدرال‌رزرو برای متوقف کردن محرک پولی نخواهد داشت و دلار به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.

برخی تحلیلگران نیز معتقدند سطح حمایتی بعدی برای قیمت طلا 1260دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود طلا با افت بیشتری روبه‌رو می‌شود.

شاخص‌های مهم اقتصادی جهان

در هفته جاری

شاخص بهای تولیدکننده چین، شاخص مدعیان اولیه درخواست بیمه بیکاری امریکا و شاخص بهای مصرف‌کنندگان میشیگان امریکا از مهم‌ترین رویدادهای مهم اقتصادی جهان در هفته جاری به شمار می‌روند.

به‌گزارش فارکس فکتوری، شاخص‌های مهم اقتصادی جهان که در بازارهای مالی و پولی بین‌المللی به‌ویژه بازار طلا در هفته پیش‌رو موثر هستند به شرح زیر است:

سه‌شنبه 18 شهریور

سخنرانی تارولو یکی از اعضای بانک مرکزی امریکا

پنج‌شنبه 20 شهریور

* شاخص بهای تولیدکننده چین رقم قبلی0.9-درصد، رقم پیش‌بینی1.1-درصد

*شاخص مدعیان اولیه درخواست بیمه بیکاری امریکا رقم قبلی 302، رقم پیش‌بینی 306

احتمالی حراج اوراق قرضه 10ساله انگلیس

جمعه 21 شهریور

* شاخص بهای واردات امریکا رقم قبلی 0.2-درصد، رقم پیش بینی0.8-درصد

*شاخص بهای مصرف‌کنندگان میشیگان امریکا رقم قبلی 82.5، رقم پیش‌بینی 83.2

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر