لغو کامل تحریم‌های اقتصادی و بانکی در آذر ماه

۱۳۹۴/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۰۷۹



تعادل

امیرحسین زمانی‌نیا، دیپلمات ایرانی و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی ایران در دولت‌های هشتم و یازدهم است. بعد از اینکه علی ماجدی، معاون امور بین‌الملل وزارت نفت این سمت را ترک کرده و سفیر ایران در آلمان شد، زمانی‌نیا چند ماه بعد از خالی ماندن جای سابق ماجدی در وزارت نفت سکان‌دار معاونت امور بین‌الملل شد. به همین واسطه اظهارات این مسوول ارشد وزارت نفت در زمینه سیاست خارجی کشور از اهمیت خاصی برخوردار است.

زمانی‌نیا روز گذشته گفت که درحوالی «آذرماه» می‌توانیم منتظر لغو کامل تحریم‌های اقتصادی و بانکی باشیم. معاون اموربین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت روز گذشته در همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی با بیان اینکه پس از توافق احتمالی 10تیرماه درحوالی آذرماه می‌توانیم منتظر لغو کامل تحریم‌های اقتصادی و بانکی باشیم، گفت: «چنانچه تحریم‌ها لغو شود، ایران مرکز ثقل پروژه‌های نفتی و گازی دنیا خواهد شد.»


تغییر نظر غرب نسبت به ایران در مذاکرات لوزان

دیپلمات کهنه‌کار ایرانی در ادامه صحبت‌های خود اظهارکرد: «آنچه در لوزان اتفاق افتاد، این بود برای مشکلاتی که به نظر در چهار الی پنج سال آینده غیرقابل حل بودند راه‌حل پیدا شد و نظر طرف مذاکرات نسبت به ایران تغییر کرد.»

زمانی‌نیا به این نکته اشاره کرد که اکنون 20صفحه از توافقات بعد از لوزان نوشته شده اما با اختلاف‌هایی که وجود دارد هنوز 30درصد جای بحث وجود دارد. معاون اموربین‌الملل وزارت نفت اشاره کرده که اکنون باید بین ایران و غرب چهار ضمیمه نوشته شود که به واسطه جزییات زیاد مشکل است اما امکان دستیابی به توافق تا «دهم تیرماه» وجود دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر