«پرهیزکاری» رییس یک پژوهشکده

۱۳۹۴/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۰۷۶

دکتر فرهاد نیلی، رییس پژوهشکده پولی و بانکی و مشاور محمود بهمنی رییس‌کل بانک مرکزی دولت دوم احمدی‌نژاد روز گذشته نزدیک به 90دقیقه با خبرنگاران درباره محتوای همایش بانکداری حرف زد.

وی در این مدت به نکات پرشماری درباره مسایل گوناگون اشاره کرد که هرکدام از این نکات قابل تامل است و نشان از ذهن تیز وی دارد که شاید روزنامه تعادل در آینده همه آنچه وی گفت را انتشار دهد. وی اما در بخش‌هایی از سخنانش به رابطه و تعامل یا مناسبات رسانه‌ها و سیاست‌گذار پولی اشاره کرد و گفت که سیاست‌گذار در فضای التهاب نمی‌تواند سیاست‌گذار خوبی باشد و البته این ناتوانی از هیجانی است که رسانه‌ها می‌آفرینند. رییس پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد که این پژوهشکده پیش از این نتایج پژوهش‌های خود را روی سایت قرار می‌داده است اما رسانه‌ها با استفاده هیجانی کاری کردند که دیگر از این کار پرهیز می‌کنیم. درباره این داوری و این نگاه رییس پژوهشکده پولی و بانکی نکاتی را یادآور می‌شویم:

1- اگر سیاست‌گذار پولی و اقتصادی کارش را در کمال دقت و کارشناسی انجام دهد نباید هرگز نگران تیتر یک روزنامه‌ها باشد. سیاست‌گذاری نگران است که کارش را خوب انجام نمی‌دهد و از هر فرصتی برای سخنرانی در محل‌های مختلف استفاده می‌کند و امساک در سخن گفتن ندارد.

2- ریاست محترم پژوهشکده پولی و بانکی و حتی رییس بانک مرکزی و بالاتر از آنها یعنی رییس دولت نیز نباید علاقه‌مند به حبس پژوهش‌ها باشند و بهانه‌شان این باشد که روزنامه‌ها از این پژوهش‌ها برداشت‌های هیجانی دارند. باتوجه به اینکه روزنامه تعادل پیشگام استفاده از پژوهش‌های انجام شده این نهاد متعلق به بیت‌المال بوده و هست، هرگز توضیحی ازسوی مدیران پژوهشکده پولی و بانکی را مشاهده نکرد که در نقل قول‌های پژوهشی «خطایی» وجود دارد.

این تصور نادرستی است که روزنامه‌ها و رسانه‌ها از یک پژوهش نباید آنچه خود صلاح می‌دانند را برای خوانندگان برگزیده و انتشار دهند یا تخصص کافی ندارند. پژوهشگران محترم و ارزشمند پژوهشکده پولی و بانکی در گفت‌وگوهایی که با روزنامه تعادل داشتند از اینکه نتایج کارشان در اختیار هزاران نفر قرار می‌گیرد خرسند بودند. حیف است که «پرهیزکاری» به حبس اطلاعات منجر شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر