80 درصد واردات خودرو در اختیار غیررسمی‌ها

۱۳۹۴/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۰۵۷

گروه خودرو سمانه عابدی

وضعیت بازار خودرو‌های وارداتی در نشستی خبری با حضور عبدالرضا فهیمی، عضو هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان روز گذشته بررسی شد. در این نشست پیش‌بینی قیمت‌های آینده، ارزیابی موضوع شناسنامه‌دار کردن واردات خودرو با هدف حمایت از حقوق مشتریان، آسیب‌های واردات غیرشرکتی بازار، ارزیابی موضوع خدمات پس از فروش، بررسی وضعیت رقابت در بازار خودروهای رقابتی و ارایه تسهیلات خرید، ورود محصولات جدید، ارزیابی موانع خودروهای هیبریدی همچنین بررسی همکاری‌ها با شرکت‌ها محورهای موردبحث بودند. در این نشست، فهیمی به فضای سیاسی موجود نسبت به واردات خودرو اشاره کرد و از دریافت عوارض مختلف در واردات خودرو گفت و در این میان از عوارض 5درصدی وزارت بهداشت برای تامین آمبولانس نیز پرده برداشت. این عضو هیات‌مدیره انجمن وارد‌کنندگان خودرو از درآمد 100میلیون دلاری وزارت بهداشت در سال گذشته از محل عوارض واردات خودرو خبر داد. وی همچنین به آنالیز وضعیت واردات خودرو پرداخت و درخصوص جزییات واردات خودرو گفت: مشکلات واردات کم نیست و به‌عنوان مثال اسمی بودن تعرفه واردات و اختلاف فاحش آن با تعرفه نهایی واردات خودروهای خارجی موجب افزایش چشمگیر قیمت نهایی خودرو وارد شده است. عبدالرضا فهیمی گفت: سال گذشته عوارض نوسازی ناوگان آمبولانس به عوارض واردات خودرو افزوده شد. وی با بیان اینکه 5درصد ارزش 105هزار دستگاه خودرو وارداتی در سال گذشته به نوسازی ناوگان آمبولانس کشور اختصاص یافت، خاطرنشان کرد: با درنظر گرفتن میانگین قیمت 20هزار دلاری هر دستگاه خودرو وارداتی در سال گذشته بیش از 100میلیون دلار از این ناحیه دراختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.

عضو هیات‌مدیره انجمن وارد‌کنندگان خودرو ادامه داد: در حال حاضر باتوجه به عوارض مختلف مربوط به واردات خودرو تعرفه موثر واردات این کالا حدود 125درصد است و قیمت هر دلار صرف شده برای واردات خودرو بین 6500 تا 7000تومان است.


اسقاط 300 هزار خودرو فرسوده

فهیمی افزود: در سال گذشته 300هزار دستگاه خودرو فرسوده توسط وارد‌کنندگان خودرو از رده شد و کاهش تعداد خودروهای فرسوده باعث افزایش قیمت این خودروها به چهار تا 4.5میلیون تومان شده است. وی با بیان اینکه با تشدید تحریم‌ها در سال‌های گذشته ارتباط مستقیم نمایندگی‌های رسمی با شرکت‌های تولید‌کننده خودرو در خارج از کشور تقریبا قطع شده است، افزود: دلیل آن نیز مشکلات نقل و انتقال پول است.


بازار دراختیار واردکنندگان غیررسمی

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک بخش عمده‌یی از این مشکلات برطرف و ارتباط مستقیم مجددا برقرار شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حداکثر 25درصد واردات خودرو توسط نمایندگی‌های رسمی صورت می‌گیرد و 75 تا 80درصد بازار دراختیار وارد‌کنندگان غیررسمی است. عضو هیات‌مدیره انجمن وارد‌کنندگان خودرو ادامه داد: برای رفع این مشکل وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح ساماندهی واردات خودرو را ابلاغ کرد که براساس آن تعیین اصالت خودروهای وارد شده به‌وسیله وارد‌کنندگان غیررسمی برعهده نمایندگی‌های رسمی است. فهیمی افزود: بعضا مشاهده می‌شود در واردات غیررسمی مشکلاتی مانند فرار مالیاتی و استفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره‌یی و برخی مشکلات کیفی اتفاق می‌افتد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال کاهش قیمت خودروهای وارداتی به‌ویژه پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات بین‌المللی اظهار کرد: به هرحال انتظار کاهش قیمت خودرو در جامعه شکل گرفته با این حال باید توجه داشت که تعرفه و عوارض واردات خودرو بر مبنای ارز مبادلاتی تعیین می‌شود و از این ناحیه باتوجه به رشد قیمت ارز مبادلاتی هزینه‌های واردات خودرو افزایش یافته است.


احتمال افزایش 10 تا 15درصدی قیمت

عضو هیات‌مدیره انجمن وارد‌کنندگان خودرو ادامه داد: با این حال درصورت رفع مشکلات بین‌المللی و ارتباط مستقیم با شرکت‌های تولید‌کننده بزرگ در جهان نهایتا امکان کاهش 2تا 3درصدی خودروهای وارداتی وجود دارد با این حال از آن سو ممکن است در آن شرایط تقاضای انباشته ‌شده فعلی به یکباره وارد بازار خودرو شده و از این ناحیه قیمت‌ها بین 10تا 15درصد افزایش یابد. فهیمی در پاسخ به اینکه یکی از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرده درصورت عدم فروش خدمات گارانتی ازسوی نمایندگی‌های رسمی به وارد‌کنندگان غیررسمی به قیمت تعیین شده 3درصد ارزش (SIF)، دست وارد‌کنندگان غیررسمی برای واردات باز خواهد شد، اظهار کرد: اتفاقا ما از آن موضوع خوشحال خواهیم شد، زیرا ما معتقدیم بهتر است مانند گذشته هر کسی بتواند خودرو وارد کند تا اینکه ما ملزم باشیم به هر خودرو وارد شده فارغ از اصالت آن گارانتی بفروشیم آن هم به قیمت‌ تعیین شده. وی با بیان اینکه هزینه‌های گارانتی در نمایندگی‌های مختلف متفاوت است، خاطرنشان کرد: درنهایت ما ابتدا باید از اصالت خودرو وارد شده توسط وارد‌کنندگان غیررسمی مطمئن شویم تا بتوانیم به آنها خدمات گارانتی را ارایه دهیم.


عذرخواهی بابت تاخیر

عضو هیات‌مدیره انجمن وارد‌کنندگان خودرو در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه در حال حاضر تعداد تعهدات معوق شرکت‌های واردکننده خودرو چقدر است، اظهار کرد: تعداد معوقات یک شرکت واردکننده کمتر از 50دستگاه است و در سال گذشته 99درصد تعهدات تحویل داده شده، البته در زمینه شماره‌گذاری برخی خودروهای تحویل شده به مشتریان مشکلاتی وجود داشت که حل شد. در مواردی مانند تغییر مدیریت در راهنمایی و رانندگی، تعطیلات رسمی و تغییر قوانین فرآیند شماره‌گذاری به تاخیر می‌افتد که در این زمینه باید از مردم عذرخواهی کنیم. وی با بیان اینکه پس از ارایه طرح ساماندهی واردات خودرو ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت فشارهای زیادی از بخش‌های مختلف ازجمله شورای رقابت با عنوان انحصاری‌ شدن واردات خودرو وارد شد، تصریح کرد: به‌دنبال این فشارها وزارت صنعت، معدن و تجارت به نمایندگی‌های رسمی ابلاغ کرد که باید خدمات گارانتی را با قیمت پایینی به وارد‌کنندگان غیررسمی بفروشند که البته این کار نوعی اجحاف است زیرا هزینه‌های گارانتی در نمایندگی‌های برند‌های مختلف خودرویی متفاوت است.


واردات هیبریدی‌ها

فهیمی همچنین بااشاره به مشوق‌های دولت برای ارایه تسهیلات برای خودروهای هیبریدی افزود: هرچند دولت در زمینه تسهیل واردات خودروهای هیبرید تدابیری درنظر گرفته اما همچنان دشواری‌های بسیار زیادی چون عدم تطابق استاندارد ملی با استاندارد خودروهای وارداتی موجب طولانی‌شدن فرآیند واردات خودروهای هیبرید و درنتیجه افزایش قیمت نهایی آنهاست که هزینه آن گریبان مشتری را می‌گیرد. وی همچنین بااشاره به بیانیه مشترک ایران و گروه 1+5 گفت: باتوجه به احتمال توافق هسته‌یی انتظارات کاهشی قیمت خودرو در جامعه شکل گرفته ولی اگر توافق انجام نشود و تحریم‌ها برداشته نشود با همین وضعیت کنونی ادامه می‌دهیم و ناگزیر هستیم به روش‌های غیرمستقیم به فعالیت خود ادامه دهیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر