انتقال پایتخت نیازمند بازه زمانی 20ساله

۱۳۹۴/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۰۵۲

گروه مسکن و شهرسازی زهره علامی

قانون ساماندهی و انتقال پایتخت در حال گذر از مراحل مختلف مطالعاتی است و به زودی نوبت به شورای‌عالی معماری و شهرسازی می‌رسد تا تحقیقات صورت گرفته در شورای ساماندهی پایتخت را موردبررسی قرارداده و مطالعات تکمیلی را دراین خصوص انجام دهد، به گفته معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی قانون ساماندهی پایتخت به‌زودی در دستور کار شورای‌عالی معماری و شهرسازی قرار می‌گیرد. پرویزحناچی دراین زمینه افزود: تاکنون قانون ساماندهی پایتخت به شورای‌عالی معماری و شهرسازی ابلاغ نشده اما پس از بررسی‌های لازم در دستور کار شورا قرار می‌گیرد تا شورا این موضوع را مورد مطالعه قرار داده و پس از بررسی این قانون، نتایج آن اطلاع‌رسانی شود.

گفتنی است سال 93 و با گذشت یک‌سال از تصویب کلیات طرح امکان‌سنجی انتقال پایتخت سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران، شورای ساماندهی پایتخت متشکل از رییس‌جمهور، معاون اول رییس‌جمهور و... ازسوی مجلس موظف شد که حداکثر ظرف ۲سال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون نتایج تحقیقات و مطالعات خود را در جهت اجرای موارد مذکور در ماده یک طرح تهیه و به دولت تقدیم کند که تاکنون این طرح به قوه‌مجریه ارایه نشده است.


انتقاد از روند طرح ساماندهی پایتخت

درهمین ارتباط یک عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی با انتقاد از روند کلی بررسی طرح ساماندهی پایتخت به «تعادل» گفت: این طرح تاکنون در شورای ساماندهی پایتخت درحال بررسی بود که براساس گفته معاون معماری و شهرسازی وزیر راه‌وشهرسازی؛ این طرح درآینده نزدیک به شورای‌عالی معماری و شهرسازی ابلاغ می‌شود. محمدابراهیم رضایی افزود: شورای‌عالی شهرسازی و معماری به تنهایی نمی‌تواند مطالعات تخصصی در حوزه ساماندهی و انتقال پایتخت را انجام دهد و با توجه به اینکه در شورای ساماندهی پایتخت ‌علاوه بر رییس‌جمهور، معاون اول رییس‌جمهور و ‌5 نفر از وزیران نیز حضور دارند باید انجام مطالعات در رده‌های بالاترصورت گیرد.

وی ادامه داد: شورای‌عالی معماری و شهرسازی می‌تواند در گردآوری بخشی از اطلاعات موردنظر کمک رسان باشد اما وظیفه اصلی در انجام مطالعات برعهده اعضای اصلی شورای ساماندهی پایتخت است.

رضایی با اشاره به اهمیت حضور مسوولان سیاسی و اقتصادی کشور در مطالعات طرح مذکور گفت: باید هر کدام از وزارتخانه‌های حاضر درشورای ساماندهی پایتخت، یک تیم کارشناسی تشکیل داده و در پیشبرد قانون ساماندهی پایتخت همکاری و تعامل داشته باشند.

این عضو کمیسیون شوراهای مجلس اظهارکرد: صدها پارامتر و زیرمجموعه ازجمله پدافندغیرعامل، منابع طبیعی و... در طرح ساماندهی پایتخت وجود دارد و بحث شهرسازی و معماری تنها بخشی از طرح مذکور راشامل می‌شود، تمامی مراحل درنظرگرفته شده مهم بوده و شورای ساماندهی پایتخت باید تمامی این موارد را درنظر بگیرد.

وی درپایان گفت: اگرچه مجلس مهلت خاصی برای بررسی و انجام مطالعات برای طرح ساماندهی پایتخت در نظر نگرفته است اما دولت باید دراین زمینه سرعت عمل به خرج دهد و هرچه سریع‌تر نحوه و چگونگی اجرای طرح

را در اختیار مجلس قراردهد.


ظرفیت تهران کامل است

‌اگرچه قانون ساماندهی و انتقال پایتخت درسال 92 به تصویب مجلس رسید اما سابقه این طرح به سال‌های گذشته بازمی‌گردد و حتی دولت دهم شهر جدید پرند را به عنوان پایتخت اداری ایران در نظر گرفته بود و ۴۰۰هکتار از زمین‌های مجاور مسکن‌مهر این منطقه را برای ساخت وزارتخانه‌ها جانمایی کرده بود. در همین راستا، یک عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران ضمن اشاره به تصویب کلیات طرح ساماندهی پایتخت در شورای نگهبان گفت: اگرچه کلیات این طرح از سوی شورای نگهبان تصویب شده اما درنوع و چگونگی اجرای این طرح اما و اگرهایی وجود دارد که انجام مطالعات دراین زمینه به شورای ساماندهی پایتخت واگذارشده است. ابوالفضل قناعتی افزود: درحال حاضر این طرح در حال بررسی و انجام مطالعات است و باتوجه به تصویب این قانون در مجلس، دولت باید تلاش‌هایش را برای انتقال پایتخت افزایش دهد. وی ادامه داد: ظرفیت تهران کامل شده است و حوزه حمل‌ونقل، ‌سیستم اقلیمی و... جوابگوی شهروندان تهرانی نیست، شرایط به‌گونه‌یی است که تهران دیگر پتانسیل حضور 8 تا9میلیون نفر را در شب و 13تا14 میلیون نفررا در روز ندارد. قناعتی با اشاره به نبود سیستم خدمات‌دهی مناسب در تهران گفت: این شهردرحال حاضر به پارکینگ متحرک تبدیل شده است و مشکلات زیست‌محیطی عدیده‌یی را از سر می‌گذراند که مجموع این موارد سبب شده بحث انتقال و ساماندهی پایتخت در دستور کار قرارگیرد. این عضو کمیسیون عمران شورای شهرافزود: شورای شهرتهران همکاری‌های لازم را برای انجام تغییرات و انتقال پایتخت خواهد داشت ضمن اینکه شورای ساماندهی پایتخت می‌تواند از ظرفیت‌های شورای شهر دراین راستا استفاده کند.


توسعه پذیری؛ شرط لازم برای پایتخت جدید

وی ادامه داد: باید ابتدا شهری به عنوان پایتخت جدید اداری و سیاسی معرفی شود و بعد به هریک از وزارتخانه‌ها فرصتی برای تغییر مکان ابلاغ شود البته این اتفاق باید در درازمدت صورت گیرد و انجام این اقدامات در کوتاه‌مدت امکان‌پذیرنیست.

‌این عضوکمیسیون عمران شورای شهر تهران درپایان بیان کرد: باید برنامه‌ها به گونه‌یی پیش برود که تا 20سال آینده شاهد انتقال کامل پایتخت به شهری دیگر باشیم البته این نکته نیز درنظر گرفته شود که پایتخت جدید باید شرایط مناسب درحوزه آب، گازو... را داشته باشد ضمن اینکه ظرفیت‌های لازم برای توسعه و گسترش در حوزه‌های مختلف را نیز دارا باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر