بازار پول و سرمایه رقیب نیستند

۱۳۹۴/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۰۳۸


ایسنا یک کارشناس اقتصادی با رد تفکر رقیب بودن بازار پول و سرمایه گفت: اگر مذاکرات هسته‌یی به نتیجه مثبت برسد، در سطح کلان اتفاق خاصی برای بورس نمی‌افتد و بهبود شرایط بازار سرمایه به مدیریت اقتصادی و نیز اصلاح ساختار اقتصاد نیازمند است. حیدر مستخدمین‌‌حسینی بااشاره به شکل‌گیری بورس اوراق بهادار در کشور در سال1346 گفت: از آن زمان بازار پول و بازار سرمایه ارتباط نزدیکی با هم برقرار کردند، یعنی به‌نوعی بازار سرمایه توسط بازار پول شکل گرفت و از حمایت آن برخوردار شد.

این کارشناس اقتصادی افزود: با گذر زمان بازار سرمایه که نماد آن بورس است با حضور صنایع و شرکت‌های بزرگ روند جدیدی را به خود گرفت و حمایت بورس توسط بازار پول نیز جان تازه‌یی به آن بخشید. وی اضافه کرد: در سال52 هم شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران با این رسالت تاسیس شد تا هر زمان بورس با نقصان روبه‌رو شد و سهام شرکت‌ها روی میز فروش باقی ماند توسط این شرکت جمع‌آوری شده و مورد حمایت قرار گیرد و بر این اساس بانک‌ها نیز ماموریت پیدا کردند تا با خرید‌وفروش سهام در شرایط خاص موجب تعادل بازار سرمایه شوند. مستخدمین‌حسینی گفت: این طرز فکر پس از انقلاب نیز ادامه پیدا کرد تا جایی که در مقطعی وزیر اقتصاد که رییس شورای پول و اعتبار نیز بود به بانک‌ها حضور در بازار سرمایه را برای ایجاد تعادل تکلیف کرد تا هم سهامداران و هم بانک‌ها از این کار سود ببرند؛ چراکه بانک‌ها در زمان هیجان فروش سهام می‌خریدند و با این کار مانع تشکیل صف‌های فروش و ریزش بیشتر سهام می‌شدند و از طرفی پس از بازگشت بورس به تعادل و رونق، بانک‌ها با فروش سهام خریداری شده کسب سود می‌کردند.

وی درخصوص رقیب بودن بازار پول و سرمایه در افکار عامه مردم تصریح کرد: تاکنون هیچ‌گاه بحث رقیب بودن این دو بازار مطرح نبوده است، چراکه بازار پول و سرمایه تکمیل‌کننده یکدیگر هستند و با هم همپوشانی دارند و در اقتصاد سایر کشورهای دنیا نیز این رابطه به همین گونه است، با این حال در چند سال گذشته این ممیزی در کشور ما به‌هم ریخته است و بازار پول و سرمایه را در مقابل هم و رقیب یکدیگر تلقی می‌کنند. این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه اقتصاد ما یک فرمانده کم دارد، اضافه کرد: باید فرماندهی اقتصادی در کشور شکل بگیرد تا هماهنگی بین بازار پول و بازار سرمایه به‌وجود آید. مستخدمین‌حسینی ادامه داد: با گذشت حدود 50سال از زمان تاسیس بازار سرمایه در کشور، بورس ما کماکان جوان است و نیاز به حمایت دارد؛ به‌علاوه اینکه بسیاری از ابزارهای قانون بورس و اوراق بهادار که در سال84 به تصویب رسید هنوز جنبه اجرایی پیدا نکرده است و بازار سرمایه برای رونق به کمک بازار پول نیاز دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر