آغاز روزهای پررفت و آمد بورس

۱۳۹۴/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۰۳۷

گروه بورس علی صالحی نجف‌آبادی

بازار سرمایه پس از سپری کردن دوره اصلاح نسبتا شدید در ماه گذشته و ثبات نسبی در هفته گذشته از روز یکشنبه به مسیر رشد بازگشت. رشدی آرام و پیوسته که بیشتر مربوط به جذاب شدن قیمت‌ها پس از این اصلاح کلی بود تا وقوع اتفاقی ویژه.

روز گذشته برای دومین روز متوالی در هفته جاری شاهد مثبت شدن شاخص کل بازار آن هم به میزان 132واحد بودیم؛ اتفاقی که به مدد رشد سنگین غول‌های پالایشگاهی در اوایل ساعات بازگشایی تالار شیشه‌یی رخ داد. در این میان مثبت بودن نمادهای بزرگ خودرویی و بانکی در این رشد بی‌تاثیر نبودند. این اتفاقات در کنار باز و بسته شدن حدود 40 نماد بورسی و فرابورسی که اکثرا به دلیل برگزاری مجامع عمومی سالانه شرکت‌ها صورت می‌پذیرفت، روز پرتحرکی را برای تالار شیشه‌یی و بیشتر از آن ناظر بازار رقم زد. ازجمله شرکت‌های مهمی که روز گذشته مشمول این فرآیند شدند، مخابرات ایران، ذوب‌آهن اصفهان، کالسیمین، توسعه معادن روی و پتروشیمی اراک بودند.

صبح روز دوشنبه و قبل از بازگشایی بازار سهام، شایعات زیادی مبنی‌بر تاثیر حذف یارانه سوخت از کارت‌های سوختی بر شرکت‌های تولید‌کننده بنزین در این بازار به گوش می‌رسید و باعث شد شرکت‌های پالایشگاه نفت بندرعباس و پالایشگاه اصفهان در بازار بورس و پالایشگاه نفت تهران در فرابورس شاهد تشکیل صفوف خرید در ابتدای امر باشند. اما نکته حایزاهمیت و اشتباهی که بازار ساعاتی بعد به آن واکنش نشان داد، این بود که نرخ فروش محصولات این شرکت‌ها براساس فوب خلیج‌فارس محاسبه می‌شود و اخبار منتشره شایعه‌یی بیش نبوده است.

اتفاق دیگری که در روند معاملات روز گذشته حایزاهمیت بود و باعث تکان اساسی در ارزش معاملات روزانه شد، خرید و فروش سنگین حقوقی در سهام پالایش نفت اصفهان بود. 101میلیون سهم که بخش اعظم آن بین سهامداران بزرگ این سهم جابه‌جا شد.


نمادی که یک‌روزه بسته و باز شد

صبح روز گذشته و از ابتدای شروع بازار، سهام بانک انصار در وضعیت ممنوع- متوقف به سر می‌برد و بسیاری از فعالان بازار از دلیل این امر بی‌خبر بودند تا اینکه در ساعت 10:45 دقیقه اطلاعیه‌یی مبنی‌بر توقف نماد «و انصار» جهت تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم منتشر شد، این در حالی بود که در ساعت 10:32 دقیقه اطلاعیه مربوطه روی کدال درج شده بود و اطلاعیه دوم درخصوص بازگشایی نماد در کمتر از یک‌ربع توسط ناظر بازار منتشر شد و در نهایت در کمتر از یک‌روز شاهد بازگشایی این نماد پس از تعدیل مربوطه بودیم. اتفاقی خوشایند که سهامداران را به عدم توقف‌های بلندمدت در آینده و پویایی هرچه بیشتر بورس خوشبین می‌کند.


گروه دارویی؛ آرام و موثر

بسیاری بر این باورند که گروه مواد و محصولات دارویی از گروه‌های پرپتانسیل و کم‌ریسک این روزهای بازار سرمایه هستند. توجه ویژه دولت به این صنعت و کلا امور بهداشت و درمان از یک‌سو و مزیت تولید کارخانجات دارویی کشور از سوی دیگر و همین طور قابلیت رقابت در سطح بین‌المللی چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ قیمتی در کنار بازارهای بکر منطقه جهت صادرات محصولات تولیدی به طور کلی و مختصر این صنعت را فارغ از تحولات شدید بین‌المللی و جریانات سیاسی تبدیل به گروهی امن برای سرمایه‌گذاری بلندمدت و کسب بازدهی معقول کرده است. اما نکته منفی این گروه عدم اقبال فعالان بازار سرمایه به این صنعت و به طور کلی عدم بروز هیجانات در این گروه است. عاملی که در کنار مستحکم بودن ساختارهای مالی اغلب شرکت‌ها در این حوزه از عوامل عدم مواجه صنعت دارو با تکانه‌های شدید قیمتی در اغلب نمادها مخصوصا در دوران اخیر بوده است.


بازگشایی «اخابر»

نماد شرکت مخابرات ایران پس از توقف جهت برگزاری مجمع عمومی سالانه و تقسیم سود 40تومانی روز گذشته در حوالی قیمت 200تومان بازگشایی شد. شاید اگر این اتفاق سال‌های گذشته رخ می‌داد، بازار برای خرید این سهم درنگ نمی‌کرد. اما این روزها حال و هوای تالار شیشه‌یی پر از تردید و ابهام است و از طرفی سهامداران حوصله سهامداری بلندمدت و کسب سود مداوم و پیوسته را ندارند و بیشتر دنبال سودهای حاصل از نوسانات هیجانی‌اند. برای همین ‌رو به سهم‌های کوچک و پرتبلیغ می‌آورند. البته نباید از نقش پررنگ گروه‌های مجازی در شکل‌گیری این روند و خط دادن به سهامداران خرد غافل شد.


آمار معاملات

در داد و ستدهای روز گذشته ارزش معاملات نسبت به روزهای قبل‌تر از آن رشد کرد و به مرز 200میلیارد تومان نزدیک شد.

به گزارش سنا، در نتیجه داد و ستدهای روز دوشنبه، سهامداران بیش از 329میلیون برگه سهم و حق‌تقدم را در بازار دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بالغ بر 178میلیارد تومان بود و در 32هزار نوبت معاملاتی انجام شد.

همچنین در این روز شاخص بورس 132واحد بالا رفت و به عدد 63هزار و 496 رسید. نمادهای پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان، هلدینگ خلیج‌فارس، بانک صادرات و بانک تجارت بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص ثبت کردند. این در حالی است که نمادهای مخابرات و تاپیکو بیشترین تاثیر منفی را بر این متغیر ثبت کردند. شاخص شناور آزاد نیز 211واحد رشد کرد. همچنین شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب 101 و 240واحد صعودی شدند.

گفتنی است در این روز گروه‌های فرآورده‌های نفتی، خودرو و بانک‌ها برترین گروه‌های صنعتی بودند. همچنین شاخص‌های صنعتی سایر معادن، وسایل ارتباطی و فرآورده‌های نفتی بیشترین رشد را تجربه کردند.

صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای خاک چینی ایران، پشم‌شیشه ایران، پیاذر، کاشی تکسرام، سرما آفرین، سیمان فارس نو و تولید مواد اولیه و الیاف مصنوعی بود.

در مقابل نمادهای پارس پامچال، سیمان خزر، توسعه معادن روی، شیشه و گاز، آبسال، آلومراد و ایران تایر با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.

حق‌تقدم پتروشیمی خارک، ایران ترانسفو، کاشی تکسرام، تامین ماسه ریخته‌گری، پتروشیمی فارابی، پارس‌الکتریک و بانک اقتصادنوین سنگین‌ترین صف‌های خرید را در معاملات روز دوشنبه تجربه کردند.

طولانی‌ترین صف‌های فروش هم متعلق به نمادهای نفت پارس، سرمایه‌گذاری نیرو، سیمان خزر، بین‌المللی محصولات پارس، شیشه راز، حفاری شمال و قند لرستان بود.

در پایان معاملات این روز پالایش نفت اصفهان، بانک صادرات و پارس‌خودرو بیشترین حجم معاملات را ثبت کردند. بیشترین ارزش معاملات هم متعلق به نمادهای اوراق اجاره فولاد کاوه جنوب کیش، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت بندرعباس بود.


فرابورس

در جریان معاملات دیروز بازارهای فرابورس ضمن رشد 5 واحدی آیفکس، 14هزار و 949دفعه خرید و فروش انجام شد.

به گزارش فرابورس، معاملات چهارمین روز خرداد‌ماه فرابورس با خرید و فروش 189میلیون و 550هزار ورقه بهادار به ارزش 687میلیارد و 210میلیون ریال پایان یافت.

دیروز در حالی که شرکت‌های صنعتی مینو، تکنار و مهندسی تاسیسات راه‌آهن بیشترین افزایش قیمت را به نام خود ثبت کردند، شرکت‌های صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود، نیرو سرمایه و پتروشیمی امیرکبیر با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شدند.

همچنین، آیفکس با افزایش 5واحدی به عدد 717.73 واحد رسید و شرکت‌های پتروشیمی مارون، پالایش نفت تهران و پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل داشتند.

بیشترین حجم و ارزش معاملات دیروز مربوط به داد و ستد 60میلیون حق‌تقدم بانک گردشگری به ارزش 36میلیارد ریال بود و اوراق حق‌تقدم مسکن هم ضمن کاهش قیمت در بازه 660 تا 750هزار ریال معامله شد.

در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز 25هزار و 180ورقه مشارکت نفت و گاز پرشیا خرید و فروش شد و بیشترین حجم معاملات ETF هم به صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد با معامله یک‌میلیون و 490سهم اختصاص یافت.

گفتنی است، دیروز شاهد بازگشایی نماد معاملاتی نماد شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود و قاسم ایران پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم و نماد معاملاتی شرکت بیمه دی پس از ارایه اطلاعات واقعی بودیم و نماد معاملاتی گروه فن‌آوا جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام (نوبت دوم) در روز چهارشنبه مورخ 6 خردادماه و نماد معاملاتی شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان با توجه به انتشار اطلاعات عملکرد واقعی حسابرسی نشده سال مالی93 و تغییرات بااهمیت آن نسبت به آخرین پیش‌بینی منتشره این سال مالی در پایان معاملات دوشنبه متوقف شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر