گرایش زنان به تحصیل در زمینه انیمیشن

۱۳۹۴/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۰۲۵

پگاه حاجیان

شرکت زنان در مدارس برتر انیمیشن بسیار رو به رشد بوده است، اما مورد بررسی قراردادن خود مکان‌های کاری ممکن است داستان دیگری را عیان کند.

در حالی که رشد بسیار زنان جوان که در حرفه انیمیشن درس می‌خوانند به وضوح دیده می‌شود، اما افزایشی در حضور آنها در زمینه‌های کاری دیده نمی‌شود. زنان تنها 21درصد کل هنرمندان، نویسندگان و تکنیسین‌هایی را تشکیل می‌دهند که امسال یک قرارداد انیمیشن بسته‌اند. مارجی‌دین رییس گروه زنان در انیمیشن می‌گوید: «آنها از مدرسه هنر بیرون می‌آیند و برای شغل‌های خلاق استخدام نمی‌شوند. آنها در انتها تبدیل به دستیاران تهیه می‌شوند یا در مسیر مدیریت تهیه قرار می‌گیرند و تبدیل به خالقان انیمیشن‌ها نمی‌شوند». این مساله درحالی است که زنان بیشتر و بیشتر در حال شکل‌دهی پروژه‌های بزرگ انیمیشنی در هالیوود هستند.

بانی‌آرنولد و میرل‌سوریا در ماه ژانویه به عنوان رییس‌های کمپانی دریم‌وورکس انتخاب شدند و دیزنی تلویژن انیمیشن نیز اخیرا سریال «ستاره در مقابل نیروهای اهریمنی» را تهیه کرده که خالقش خانم دارون‌نفسی بوده است. این سریال روز سی‌ام ماه مارس به نمایش درآمد و بزرگ‌ترین نمایش اولیه یک سریال انیمیشن در تاریخ دیزنی اکس‌دی را به خود دید.

برت پارکر انیمیتور پیکسار و استاد هنر کالج بی‌اریای کالیفرنیا می‌گوید: «به‌طور سنتی، بسیاری از کمیک‌ها و رمان‌های گرافیک مخصوص پسرها بودند، اما این مساله حالا تغییر کرده است. زنان جوان دارند متوجه می‌شوند که انیمیشن چیز قابل دسترسی است که می‌توانند، واردش شوند». هیچ سازمانی به‌طور دقیق آمار جنسیتی شرکت‌کنندگان مدارس را در اختیار ندارد، اما به عنوان مثال می‌توان به مدرسه هنر کال‌آرتس که توسط خود والت‌دیزنی تاسیس شده بود، اشاره کرد که از سال 2010 تا به حال بیشتر شرکت‌کنندگانش زنان بوده‌اند. کالج هنر و طراحی ساوانا نیز بین سال‌های 2010 تا 2014 شاهد افزایش 82درصدی شرکت‌کنندگان زن خود بوده است. تام‌کلاین رییس برنامه انیمیشن دانشگاه لویولای مری‌مانت که حالا 55درصد دانشجویانش زن هستند، می‌گوید: «من حدود3 یا 4 سال پیش متوجه این تغییر شدم».

استیو هالت نماینده هیات انیمیشن باور دارد که بعد از مدتی شرایط آماری مردان و زنان مساوی خواهد شد و آنها حضوری برابر در صنعت انیمیشن خواهند داشت. او می‌گوید: «حالا که بسیاری از این فارغ‌التحصیلان زن هستند، اگر آنها استعداد و حرفه لازم را داشته باشند، می‌توانند راه خود را به داخل این تجارت پیدا کنند. زنان بیشتری باید نمایش‌های خود را داشته باشند و آنها را پخش کنند که به آرامی در حال اتفاق افتادن است. اما این کار می‌تواند در میان تماشاچیان علاقه‌یی را به وجود بیاورد که باعث افزایش درصدها می‌شود و فضای بهتری را برای رشد زنان به وجود می‌آورد. این یک چرخه است».

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر