ما‌به‌التفاوت قیمت برق را تقبل کنید

۱۳۹۴/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۰۱۹

هوشنگ فلاحتیان: حائری را «برکنار» نکردیم

گروه انرژی نسیم بنایی

دولت یازدهم از زمان روی کار آمدن در پی آزادسازی قیمت‌های انرژی بوده است؛ در حالی که قیمت بنزین به تازگی بالاخره روی نرخ 1000 تومان ایستاد، احتمال آزاد شدن دیگر حامل‌های انرژی مانند برق نیز هر روز جدی‌تر می‌شود. زمزمه‌های ایجاد زمینه برای افزایش قیمت نفت در اظهارات روز گذشته هوشنگ فلاحتیان معاون امور برق و انرژی در پاسخ به «تعادل» دیده می‌شود. فلاحتیان در نخستین نشست خبری وزارت نیرو در سال جدید در پاسخ به سوال «تعادل» درباره اصلاح ساختار شبکه برق به کمبود منابع «مالی» و «کسری بودجه شدید» در سال‌های گذشته اشاره کرد که موجب مغفول ماندن این حوزه در صنعت برق کشور شده است. اما معاون وزیر نیرو در ادامه پاسخ خود به نکته‌یی اشاره کرد که در وضعیت فعلی می‌تواند زمینه‌ساز آزاد‌سازی قیمت برق تلقی شود. او اظهار کرد: «باید وضعیت طوری تنظیم شود که اگر قرار است قیمت برق تولید شده در وزارت نیرو با قیمت برق فروخته شده به مشتریان تفاوت داشته باشد، دولت و مجلس متقبل این مابه‌التفاوت شوند» در وضعیتی که دولت منابع مالی چندانی نداشته این اظهارات می‌تواند در نهایت منتهی به این شود که «مردم» متقبل مابه‌التفاوت قیمت تمام‌شده برق با قیمت فروخته شوند. در حالی که پس از برکناری ناگهانی همایون حائری مدیرعامل سابق توانیر، توضیح شفافی در این زمینه از سمت مسوولان وزارت نیرو ارایه نشده بود، فلاحتیان باز هم از ارایه دلیل واضح این برکناری به «تعادل» سر باز زد. او در پاسخ به خبرنگار «تعادل» گفت: «این جابه‌جایی‌ها در دنیا امری عادی است» البته در دنیا جابه‌جایی‌ها با شفاف‌سازی و ارایه دلیل صورت می‌گیرد.

معاون وزیر در پاسخ به خبرنگار «تعادل» در زمینه اصلاح شبکه برق گفت: «متاسفانه ما در سال‌های اخیر به دلیل اینکه هم در بخش جاری و هم در بخش سرمایه‌یی با کمبود مالی و کسری شدید مواجه بودیم، بهینه‌سازی شبکه‌های برق را مغفول قرار داده‌ایم؛ در واقع در سال‌های گذشته منابعی برای هزینه شدن در این حوزه وجود نداشته است.» فلاحتیان در ادامه اظهارات خود بیان می‌کند: «ما به‌شدت پیگیر هستیم که در این زمینه در صنعت برق بالانس ایجاد شود و زمینه‌هایی ایجاد شود که اگر بناست برق را به قیمتی کمتر از قیمت تولید شده بفروشیم دولت و مجلس مابه‌التفاوت برق تولیدشده و فروخته‌شده را به ما پرداخت کنند»

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در حالی که واکنش معنی‌داری به پرسش خبرنگار «تعادل» در مورد دلیل برکناری همایون حائری مدیرعامل سابق توانیر نشان داد، اظهار داشت: «اساسا برکناری واژه بسیار بدی است که توسط رسانه‌ها و سایت‌ها استفاده می‌شود. کسی که خدمت می‌کند و منشأ خدمات زیادی در کشور است، گاهی ضرورت پیدا می‌کند که مسوولیت دیگری را بپذیرد. این اسمش برکناری نیست.» فلاحتیان که چندان آماده پاسخ دادن به این پرسش به نظر نمی‌رسید، ادامه داد: «این ادبیات رسانه‌ها خوب نیست. خدمت به مردم نوعی تکلیف است. اگر باری بر دوش کسی گذاشتند باید با افتخار بپذیرد. این تغییر مسوولیت‌ها و جابه‌جایی‌ها خیلی طبیعی است.» وی همچنین تاکید کرد: «آقای حائری اکنون رییس سازمان پشتیبانی صنایع آب و برق و توسعه صادرات وزارت نیرو و همچنین مشاور عالی وزیر نیرو هستند. بنابراین این تغییر و جابه‌جایی یک امر کاملا طبیعی است. گاهی در سیستم باید بازنگری شود، مهندسی مجدد شود و جابه‌جایی‌ها صورت بپذیرد تا سیستم بتواند پویایی خودش را حفظ کند.» هوشنگ فلاحتیان با اشاره به اینکه در طول سال 1393 قریب به 2831 مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شبکه سراسری برق کشور شده است، گفت: «امیدواریم این میزان تا قبل از تابستان امسال به 3000 مگاوات برسد و به این ترتیب ظرفیت نیروگاه‌های کشور اعم از دولتی و خصوصی به 73هزار و 109مگاوات بالغ شود.» وی افزود: «در سال گذشته با استفاده از ظرفیت‌های قانونی بودجه 93 موفق شدیم حدود 7100 مگاوات قرارداد جدید برای تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی با بخش خصوصی مبادله کنیم.»


6میلیارد یورو برای سیکل ترکیبی‌ها

معاون وزیر در امور برق و انرژی اعلام کرد: «ظرف 3سال آینده همه نیروگاه‌های کشور که قابلیت تبدیل شدن به سیکل ترکیبی را دارند، سیکل ترکیبی خواهند شد و راندمان آنها از 32درصد به حداقل 47درصد افزایش خواهد یافت، یعنی شاهد افزایش 15درصدی در راندمان نیروگاه‌ها خواهیم بود.» وی همچنین اضافه کرد: «اعتباراتی که در رابطه با این بخش از پروژه‌ها هزینه خواهد شد نیز بالغ بر 6میلیارد یورو معادل 24هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی خواهد بود.»

این مقام مسوول با اشاره به اینکه ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیری که تولید برق و حرارت می‌کنند سال گذشته به 126مگاوات رسید، گفت: «در این زمینه نیروگاه‌هایی را احداث کردیم که دارای راندمان بالای 80درصد هستند.» وی افزود: «در سال گذشته به طول شبکه‌های فوق‌توزیع و انتقال کشور 2788کیلومتر اضافه شد. همچنین ظرفیت پست‌های توزیع نیز 6500مگاولت آمپر افزایش یافت.»


850 روستای جدید برق‌دار شدند

وی با بیان اینکه در سال گذشته یک‌میلیون و 400هزار مشترک جدید دارای برق شدند، گفت: «تعداد مشترکین برق کشور به 32میلیون و صدهزار مشترک رسید.» وی همچنین گفت: «850روستای جدید دارای برق شدند و تعداد این روستاها به 55هزار و 437مورد رسید. در حال حاضر زیر 500روستای بالای 10خانوار در کشور وجود دارند که هنوز از نعمت برق برخوردار نیستند.» وی با اشاره به راه‌اندازی توربین‌های بادی 2.5مگاواتی گفت: «عملیات ساخت داخل تجهیزات توربین‌های بادی 2.5مگاواتی نیز توسط شرکت مپنا آغاز شده است. به زودی همه این تجهیزات را به صورت صددرصدی در کشور خواهیم ساخت.»فلاحتیان در مورد برنامه‌های سال 1394اظهار داشت: «شروع عملیات اجرایی 7100 مگاوات بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی که فرآیند احداث آنها3سال به طول خواهد انجامید با کمک بخش خصوصی، همچنین آغاز عملیات احداث 3000 مگاوات نیروگاه جدید را در سال 94 خواهیم داشت.» وی ادامه داد: «در مجموع در سال 94 برنامه‌ریزی کرده‌ایم که عملیات 10هزار مگاوات نیروگاه جدید در کشور آغاز شود.» وی همچنین تاکید کرد: «پیگیر هستیم تا قبل از پیک بار سال 95، برای پوشش نیاز برق کشور در سال 95، نیروگاه 500 مگاواتی بهبهان، نیروگاه 500مگاواتی یزد 2، بخش بخار نیروگاه کهنوج، 2واحد از نیروگاه برقابی سیمره، نیروگاه برقابی رودبار لرستان را وارد شبکه سراسری کنیم. انتظار داریم بتوانیم تا قبل از پیک بار سال 95، جمعا 2000مگاوات نیروگاه جدید را وارد شبکه کنیم.» وی در مورد برنامه کاهش تلفات انرژی برق به ویژه در بخش توزیع گفت: «عملکرد تلفات ما در سال 93 بالغ بر 12.8درصد بوده که هدف‌گیری کرده‌ایم این عدد در انتهای سال 94 یک تا 2درصد دیگر کاهش پیدا کند.» وی افزود: «ساماندهی اقتصاد برق و اصلاح ساختار صنعت برق در جهت افزایش بهره‌وری نیز از مواردی است که برای سال جاری مدنظر داریم.» وی از به‌کارگیری توربین‌های کلاس F در نیروگاه‌های جدید سیکل ترکیبی خبر داد و گفت: «با توجه به راندمان 55درصدی این توربین‌ها در تلاش هستیم با انتقال تکنولوژی آنها و ساخت توربین‌ها در شرکت مپنا، در تمامی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کشور از این نوع توربین استفاده کنیم.»معاون وزیر در امور برق و انرژی خاطرنشان کرد: «در سال 93 مصرف انرژی برق کشور نسبت به سال 92حدود 5درصد رشد داشته‌است. در حال حاضر هم کسری قابل توجهی در بخش جاری و در بخش سرمایه کشور وجود دارد؛ اما برنامه‌یی برای افزایش تعرفه‌های برق در حال حاضر در اختیار وزارت نیرو نیست.»


عدم خاموشی با 10درصد صرفه‌جویی

فلاحتیان با بیان اینکه امسال پیش‌بینی می‌کنیم حداکثر بار کشور به حدود 51هزار مگاوات برسد، گفت: «در سال گذشته این میزان 48هزار و 600 مگاوات بود، یعنی پیش‌بینی افزایش 2400تا 2500مگاواتی در پیک بار کشور خواهیم داشت.» وی افزود: «با توجه به کمبود بارش‌های برخی از نیروگاه‌های ما با مشکل مواجه شده‌اند. انتظار داریم مردم در مصرف آب و برق صرفه‌جویی کنند، اگر 10درصد صرفه‌جویی داشته‌باشیم، قول می‌دهیم خاموشی نخواهیم داشت.»فلاحتیان با اشاره به اینکه ظرفیت کشورهای پیرامونی نیز برای واردات برق به داخل کشور بسیار محدود است، گفت: «بیشتر واردات ما از ترکمنستان حداکثر 350 مگاوات و ارمنستان حدود 300مگاوات است. ما سعی می‌کنیم برای اینکه خاموشی نداشته‌باشیم صادرات را مدیریت کنیم، هر چند بهترین راه برای اینکه خاموشی نداشته باشیم و شبکه را پایدار نگه‌داریم، صرفه‌جویی در مصرف است. به هر حال صادرات برق برای کشور درآمدزایی دارد.» وی همچنین یادآور شد: «مذاکراتی نیز با طرف آذری خود در آذربایجان برای وضع قرارداد واردات برق داشتیم، به زودی هیاتی نیز برای مذاکره بر سر تعرفه برق به باکو می‌فرستیم. اگر بنا به تعرفه مورد نظر ما آذربایجان حاضر به فروش برق شود، در حد 100 تا 400 مگاوات واردات خواهیم داشت.» وی افزود: «در حال حاضر آذربایجان اعلام آمادگی برای صادرات 100مگاوات برق کردند اما ما حداقل 300 تا 400مگاوات برای بهره‌مندی از برق به صورت سنگ‌رون می‌خواهیم تا به صورت جزیره‌یی برق وارد نکنیم.»

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید بر اینکه اساسا برنامه مشخصی برای خاموشی وجود ندارد گفت: «براساس طرحی که به شرکت‌های برق منطقه‌یی ابلاغ شده، تمام مشترکان مگاواتی دعوت به عقد قرار‌داد می‌شوند که براساس آن در صورت صرفه‌جویی در مصرف برق در زمان پیک در تابستان می‌توانند در نیمه‌شب با تعرفه مخفف برق دریافت کنند و از دیماند قرار‌دادی تجاوز کنند.» وی تاکید کرد: «همچنین کشاورزان در صورتی که در ساعت پیک مصرف برق چاه‌های خود را خاموش کنند می‌توانند 20 ساعت بعد برق را مجانی دریافت کنند. بدین صورت تا2هزار مگاوات تقاضا را مدیریت می‌کنیم.»هوشنگ فلاحتیان با بیان اینکه برنامه ششم توسعه اهداف مختلفی برای برق دارد، گفت: «احداث حداقل 30هزار مگاوات نیروگاه جدید که راندمان آنها از 37 درصد کنونی به حدود 41درصد افزایش پیدا کند یکی از برنامه‌هاست. پیگیری تلفات برق، توجه به نیروگاه‌های تجدیدپذیر و ساماندهی اقتصاد برق نیز از دیگر برنامه‌ها در برنامه ششم توسعه است.» وی افزود: «همچنین تلفات شبکه برق باید به زیر 10 درصد رسیده و ظرفیت نیروگاه‌های تجدید‌پذیر نیز سهم5درصدی از سبد نیروگاه‌های کشور را داشته و به 5 هزار مگاوات برسد.»


گاز، سوخت 72درصد نیروگاه‌های کشور

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه دریافتی گاز وزارت نیرو از شرکت ملی گاز در سال 93 نسبت به سال قبل، افزایش 30درصدی داشته اظهار داشت: «در سال گذشته 72درصد از سوخت نیروگاه‌های کشور از طریق گاز و 28درصد از طریق سوخت مایع تامین شده این در حالی است که سال پیش از این نسبت 55 درصد گاز و 45درصد سوخت مایع بوده است.» وی همچنین اظهار امیدواری کرد که این میزان از سال 94 به بعد و با فازهای جدید عسلویه به بالای 80 درصد برسد. وی در مورد صادرات برق به عراق گفت: «ما حدود 1500مگاوات قرارداد صادرات برق به عراق داریم که در فصل پاییز و زمستان نیاز این کشور به 300 تا 350مگاوات کاهش می‌یابد.» وی در مورد میزان درآمدزایی صادرات برق برای کشور گفت: «ما در طول سال حدود 800میلیون دلار صادرات برق داشته‌ایم. البته در ترکیه به دلیل اینکه وضعیت پربارشی داشته نیاز آن کاهش پیدا کرده است.»فلاحتیان در مورد بدهی‌های وزارت‌نیرو گفت: «سرجمع بدهی‌های وزارت‌نیرو که قسمت عمده آن سررسید نشده به 28هزار میلیارد تومان می‌رسد که 16هزار میلیارد تومان آن سررسید شده است.» وی همچنین تاکید کرد: «این وزارتخانه بالغ بر 8هزار میلیارد تومان به فروشندگان برق به خاطر دریافت برق بدهکار است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر