اخبار

۱۳۹۴/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۰۱۸

بی‌اثری بنزین تک‌نرخی بر بخش صنعت

نایب ‌رییس اتاق بازرگانی ایران ضمن ارزیابی مثبت از تک نرخی شدن بنزین گفت: آزاد شدن نرخ بنزین در قیمت محصولات صنعتی تغییر خاصی ایجاد نمی‌کند و فقط تغییر قیمت گازوییل اثر جزیی بر بخش حمل و نقل خواهد داشت.

پدرام سلطانی، نایب‌ رییس اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با ایسنا درباره تک نرخی شدن بنزین و اثرات آن در بخش‌های مختلف اقتصادی گفت: نباید حرکت به سوی کم کردن یارانه و اهداف قانون هدفمندسازی را متوقف کرد.

وی با تایید این اقدام دولت برای تک نرخی شدن بنزین ادامه داد: با تمرکز روی تک نرخی کردن بنزین، گام اصولی برداشته شد چون این اقدام در شرایط فعلی در هزینه‌های تولید همچنین بخش حمل و نقل اثر قابل توجهی نخواهد داشت.

نایب ‌رییس اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: تک‌نرخی شدن بنزین در قیمت محصولات صنایع تغییر خاصی ایجاد نخواهد کرد. فقط تغییر قیمت گازوییل می‌تواند اثر جزیی داشته باشد چراکه تاثیر گازوییل در بخش حمل و نقل چندان زیاد نیست و تغییر رخ داده حدود دو- سه درصد بر نرخ تمام شده بار تاثیرگذار خواهد بود.

سلطانی درباره تاثیرات اجتماعی این اتفاق نیز اظهارکرد: این مسیری است که مجبور هستیم آن را طی کنیم. به هر حال تک نرخی شدن بنزین هزینه‌های کسانی که از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند را افزایش می‌دهد اما برای اقشار ضعیف‌تر که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند تاثیر چندانی نخواهد داشت.

وی معتقد است: به موازات تغییر قیمت حامل‌های انرژی، زیرساخت‌های حمل و نقل نیز باید تقویت شود و همزمان با حذف یارانه بنزین، توسعه خطوط مترو و قطار زیرزمینی، گازسوز کردن تاکسی‌ها و اقداماتی از این دست باید دنبال شود.


اکتشاف معادن جدید بوکسیت در ایران

شرکت آلومینای ایران برنامه اکتشاف معادن جدید بوکسیت در ایران را سرعت می‌بخشد.

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، شرکت آلومینای ایران به عنوان تنها تولیدکننده آلومینا از بوکسیت در کشور در آستانه برگزاری همایش بین‌المللی معدن و صنایع معدنی برنامه تسریع در اکتشاف منابع جدید بوکسیت را اعلام کرد. تورج زارع، سرپرست شرکت آلومینای ایران گفت: این شرکت از ابتدای فعالیت از معدن کناردست خود در منطقه جاجرم استان خراسان شمالی برای تامین خوراک کارخانه تولید آلومینا بهره‌برداری می‌کند.

وی با اشاره به برنامه‌های جدید این شرکت اظهارکرد: شرکت آلومینای ایران برای ایجاد اطمینان از تامین بوکسیت- مواد اولیه تولید شمش آلومینیوم- طرح‌هایی برای کشف معادن جدید این ماده معدنی در استان‌های کهکیلویه و بویراحمد، کرمان و یزد به اجرا درآورده و هم اینک در مرحله دریافت پروانه بهره‌برداری از معادن جدید است.

زارع افزود: شرکت آلومینای ایران علاوه بر برنامه‌های فوق در نظر دارد با گشایش معدن جدید بوکسیت در استان سمنان و اختلاط ماده معدنی آن با ذخایر کم عیار معدن جاجرم، حجم بزرگی از این ذخایر بوکسیت را وارد مدار تولید آلومینا کند.

کارخانه آلومینای ایران با استفاده از معادن بوکسیت جاجرم از سال 1382 مشغول به فعالیت است. ظرفیت تولید این کارخانه 250هزار تن در سال بوده اما به سبب مشکلاتی در طراحی از سوی پیمانکار خارجی در سال‌های اولیه به این ظرفیت دست نیافت. در سال‌های گذشته با اعمال اصلاحاتی جدید، برنامه افزایش ظرفیت به اجرا درآمد و در پایان سال گذشته ‌252هزار تن آلومینا در این شرکت تولید شد.


تعطیلی ۹۰۰ واحد سنگبری در اصفهان

رییس اتحادیه سنگ اصفهان گفت: اصفهان تنها به اسم دو هزار واحد سنگبری دارد زیرا در این سال‌ها ۹۰۰واحد سنگبری اصفهان به حالت نیمه فعال و تعطیل درآمده است. حسین امیریوسفی، رییس اتحادیه سنگ اصفهان در گفت‌وگو با مهر اظهارکرد: کمبود نقدینگی و فرسودگی دستگاه‌های سنگبری سبب شده تا ۵۰درصد از واحدهای سنگبری اصفهان به ورشکستگی برسند. وی گفت: بیش از ۱۵تا ۲۰سال است که هیچ گونه دستگاه سنگبری جدید از کشورهای خارجی وارد ایران نشده است. رییس اتحادیه سنگ اصفهان اعلام کرد: اتحادیه تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از تعطیلی کارگاه‌های سنگبری در اصفهان کرد اما کسادی بازار و رکود صنعت ساختمان سبب شد که نتوانیم مانع تعطیلی کارگاه‌ها شویم. وی افزود: ۵۰درصد تولید سنگ کشور در اصفهان تامین می‌شود. به گفته وی، بیشترین صادرات به کشور عراق، ارمنستان، آذربایجان، شوروی و ترکمنستان انجام می‌گیرد.


ناتوانی واحد‌های تولیدی در پرداخت حق بیمه مضاعف

ایرج عبدی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: کارگاه‌های تولیدی توان پرداخت افزایش حق بیمه ندارند و نه تنها به ورشکستگی آنها منجر می‌شود بلکه با شرایط اقتصادی فعلی عدم وصول مطالبات و کاهش درآمدها را به دنبال دارد. عبدی در گفت‌وگو با ایسنا درباره افزایش 18درصدی حق بیمه اظهارکرد: اگر این افزایش برای کسب درآمد باشد به معنای ورشکستگی کامل شرکت‌ها و کارخانجات تلقی می‌شود زیرا اکنون مراکز تولیدی اگر سرانه بیمه آنها افزایش یابد دیگر این کارگاه‌ها توان پرداخت نخواهند داشت و ورشکست می‌شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر