اخبار

۱۳۹۴/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۰۰۹

تصمیم‌گیری دولت قبل برای 10 سال بودجه‌ عمرانی

ایسنا معاون امورمجلس، استان‌ها و پشتیبانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: برای 10سال بودجه‌ عمرانی کشور توسط دولت‌ قبل تصمیم‌گیری شده‌ است. دکترعلیرضا صالح اظهارکرد: درحال حاضر چیزی حدود 3000 طرح عمرانی تصویب شده درکشور داریم که برای راه‌اندازی و افتتاح آنها به رقمی معادل 400هزارمیلیارد تومان بودجه نیاز است. وی خاطرنشان کرد: این رقم چیزی برابر با 10سال بودجه عمرانی کشور است. یعنی دولت قبل برای 10سال بودجه عمرانی کشور تصمیم‌گیری کرده است. معاون امور مجلس، استان‌ها و پشتیبانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: این درحالی است که وقتی ما در سال1384 دولت را تحویل دادیم 1300 طرح عمرانی مصوب با اعتباری بالغ بر 60هزارمیلیارد تومان برای دولت بعدی گذاشته بودیم. صالح خاطرنشان کرد: با این اوصاف در تمامی سفرهای هیات دولت به استان‌ها، تنها کارمان این است که از حجم انبوه پروژه‌های نیمه‌تمام، آنهایی را که اولویت‌دار هستند را انتخاب کرده و روی آنها متمرکز شویم. وی تاکید کرد: در تمامی 17 سفری که رییس‌جمهور به استان‌های مختلف کشور داشته‌اند، فقط قول پروژه‌هایی که امکان بهره‌برداری از آنها تا سال94 و نهایتا 95 هست را به مردم داده‌اند.


جلسه اعلام نتیجه مزایده چهارم سرخابی‌ها لغو شد

ایرنا جلسه اعلام نتیجه مزایده چهارم استقلال و پرسپولیس که قرار بود ساعت 14روز جاری (دوشنبه) در سازمان خصوصی‌سازی برگزار شود، لغو شد. پس از برگزاری سه مزایده نافرجام برای سرخابی‌ها، جلسه اعلام نتیجه مزایده چهارم استقلال و پرسپولیس که قرار بود در زمان یادشده در سازمان خصوصی‌سازی برگزار شود، لغو شد تا مُهر ناکامی بر مزایده چهارم این دو باشگاه هم زده شود. قرار است مسوولان سازمان خصوصی‌سازی به زودی دلایل لغو این جلسه را اعلام کنند. شنیده‌ها حاکیست از آنجا که کمیته سه نفره وزرای اقتصاد، ورزش و دادگستری هنوز وضعیت اهلیت چهار متقاضی خریدار استقلال و پرسپولیس را اعلام نکرده‌اند، جلسه روز جاری لغو شده و قرار است در آینده نزدیک در این خصوص توضیحات لازم ارایه شود.


برداشتن مانع قانونی برای حذف و اضافه یارانه‌بگیران

تسنیم در پی تصویب ایین‌نامه تبصره ۲۰ هدفمندی یارانه‌ها در هیات دولت رسما حذف و اضافه یارانه‌بگیران از خردادماه باید اجرایی شود و دیگر دولت مانعی برای این کار ندارد. با عنایت به تکلیف مصرح در بند «د» تبصره 20 قانون بودجه سال94 کل کشور، دولت موظف بود از فروردین‌ماه سال1394، امکان ثبت‌نام کلیه کسانی را که موفق به ثبت‌نام در طرح دریافت یارانه نقدی نشده‌اند در فرمانداری‌های شهرستان‌ها فراهم کرده و از ماه بعد از ثبت‌نام نسبت به پرداخت یارانه آنان اقدام کند. همچنین براساس تکلیف مصرح در بند «ح» تبصره 20 قانون بودجه سال94 کل کشور، دولت موظف است یارانه خانوارهای پردرآمد را قطع کند. خانوارهای پردرآمد به‌تشخیص دولت و براساس شرایط اقلیمی، بعد خانوار و محل سکونت و میزان درآمد تعیین می‌شود. اما آن‌طور که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت اعلام کرده بود، باتوجه به عدم تصویب آیین‌نامه مربوطه در هیات‌وزیران دولت در ماه‌های گذشته این تبصره را مورد اجرا قرار نداده است.


لایحه مشاغل عمومی به دولت می‌رود

مهر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه مشاغل عمومی به‌صورت لایحه تنظیم شده و به زودی به دولت ارایه خواهد شد، گفت: ایجاد شبکه صندوق‌های محلی تامین مالی در دستور کار قرار دارد. ربیعی اجرای راه‌حل عملی مشترک برای پیگیری مسایل به‌ویژه درحوزه اشتغال را مورد تاکید قرار داده و همدلی و همفکری مجلس با دولت برای حل مشکلات و چالش‌های پیش‌رو به‌ویژه در زمینه اشتغال و بیکاری را با اهمیت دانست و گفت: ما دو مسیر در پیش‌رو داریم، مسیری که اقتصاددانان بر آن تاکید دارند مسیر رشد است که بدون رشد پایدار، شغل‌ها ناپایدار می‌شوند. وی افزود: براساس برآوردها با یک‌درصد رشد می‌توان ۱۰۰هزار شغل در کشور ایجاد کرد. برای یک‌درصد رشد نیز به ۶۰هزارمیلیارد تومان سرمایه‌گذاری و اعتبار مورد نیاز است. براساس برآوردهایی که در شستا از سبدهای مختلف مثل پتروشیمی، نفت، سیمان و... انجام شده و به قیمت روز محاسبه شده است، برای ایجاد یک شغل در این بخش‌ها به ۶۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است.


پیش‌بینی رشد اقتصادی 4/1 درصدی ایران

بیزینس مانیتور در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی ایران در سال‌جاری میلادی به 1.4درصد برسد. این موسسه تحقیقاتی همچنین رشد اقتصادی ایران در سال میلادی گذشته را 1.2درصد برآورد کرده است.

براساس این گزارش اقتصاد ایران در فاصله سال‌های2015 تا 2019 رشد سالانه 2.7درصدی را تجربه خواهد کرد. به پیش‌بینی بیزینس مانیتور نرخ تورم ایران در سال‌جاری افزایش خواهد یافت و درحالی که اقتصاد ایران سال گذشته تورم 21درصدی را به خود دیده بود، در سال‌جاری نرخ تورم ایران به 23درصد افزایش خواهد یافت. همچنین پیش بینی شده است در فاصله سال‌های 2015 تا 2019 اقتصاد ایران به‌طور متوسط تورم سالانه 15.8درصدی داشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر