صنعت صفحات خورشیدی چین دوباره به خاک سیاه نشست

۱۳۹۴/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۰۰۱


مترجم: چالاک بایزیدی

«تاریخ توسعه جامعه بشری با تاریخ اکتشاف و بهره‌برداری از انرژی گره خورده است» این بخشی از سخنان آقای لی هوان یکی از ثروت‌مند‌ترین میلیاردر‌های چین در مراسم افتتاحیه مرکز انرژی‌های پاک در المپیک پارک پکن بود (20 مه). در این مراسم، کمپانی آقای لی به معرفی کیتی پرداخت که به گفته آنها درحال توسعه برای استفاده در خودروهای خورشیدی در آینده است. درحالی که آقای لی با شعف تمام در پایتخت چین مشغول سخنرانی در مورد دستاورد جدیدش بود، هنگ‌کنگ اتفاق غیرمنتظره‌یی را برای شرکت Hanergy در آستین داشت. شرکت‌های تابع Hanergy احتمالا به دلیل عدم حضور آقای لی درجلسه سالانه سهامداران دچار وحشت شدند. سهامداران شروع به واگذار کردن سهم‌هایشان کردند. شرکتی که تا روز قبل حدود 40میلیارد دلار ارزش داشت قبل از اینکه تعدیل‌گران وارد شوند و معاملات را به حالت تعلیق درآورند، نصف ارزشش را از دست داد.

طبق برخی از تخمین‌ها آقای لی در چند ساعت نزدیک به 14میلیارد دلار از دارایی شخصی‌اش را از دست داد. شرکت Hanergy واپسین شرکت چینی بود که مانند ایکوروس (یکی از خدایان یونان باستان که آنقدر به خورشید نزدیک شد که بال‌هایش سوخت و مرد) زیاد به خورشید نزدیک شده است. برای مثال شرکت Suntech شرکت پیشرو چینی به ریاست آقای شای ژنگ رانگ (ثروتمند‌ترین فرد چین در آن زمان) که در حوزه انرژی خورشیدی درحال تبدیل شدن به بزرگ‌ترین شرکت صنعت انرژی پاک جهان بود به دلیل رکود جهانی این صنعت همچنین اتهام عدم شفافیت مالی در سال 2013 کاملا از بین رفت.

Hanergy نیز خیز برداشته بود تا به بزرگ‌ترین شرکت در صنعت انرژی پاک بدل شود (در آخرین رده‌بندی‌ها، آقای لی به عنوان ثروتمندترین فرد چین شناخته شده بود). از سپتامبر سال قبل تا زمان سقوط Hanergy در 20 مه، ‌ارزش سهام این شرکت 5 برابر شد و ارزش کلی‌اش در بازار بورس تویتر و تسلا را پشت سر نهاده بود. آقای لی در چین به یک ستاره بدل شده بود که نفوذ سیاسی چشمگیری داشت. برای مثال شی جین پینگ قبل از تکیه زدن بر کرسی رهبری چین از شرکت آقای لی بازدید کرده بود.

در 21مه ‌شرکت Hanergy در بیاناتی اظهارکرد که این شرکت و مدیرانش مرتکب هیچ اشتباهی نشده‌اند و تاکید کرد که شرکت طبق روال معمول اداره می‌شود و قول داد که شرکت با اعتماد به نفس کامل به کار خود ادامه خواهد داد. در همان روز شرکت Goldin شناخته شده به دوقلوهای گولدین نیز ارزشش نصف شد. شرکت Goldin اخیرا با شرکت Hanergy شروع به همکاری کرده بود. اگر ارتباط معنی‌داری بین این اتفاق (سقوط سهام Hanergy) با همکاری دو شرکت وجود داشته باشد که بعید به نظر می‌رسد، ما از وجود آن بی‌اطلاعیم.

پول درآوردن در بازار رو به رشد و به‌ شدت رقابتی صفحات خورشیدی بسیار دشوار است. به نظر می‌رسد این دشواری می‌تواند سقوط قیمت سهام شرکت Hanergy را توضیح دهد. اما اخیرا سوالات بحث‌بر‌انگیز زیادی در مورد این شرکت به وجود آمده و طبق گزارشات، تعدیل‌گران در هنگ‌کنگ مشغول تحقیق روی این موضوع هستند. ارتباط تیره و موهوم میان شرکت‌های ثبت شده در بازار بورس با شرکت‌های مادرشان که در بازار ثبت نشده‌اند، چشم‌ها را گرد کرده است. شرکت ثبت شده (Hanergy) عرضه‌کننده تاسیسات صنعتی لازم برای ساخت سلول‌های خورشیدی بود که از آنها برای احداث مزارع خورشیدی استفاده می‌کرد و بیشتر دادوستدهایش با شرکت مادرش انجام می‌شده است. جنی چیس، تحلیلگر مالی بلومبرگ در حیطه انرژی‌های نو تخمین زده است که نزدیک به کل عایدی شرکت‌های ثبت شده در بازار بورس از سال 2011 تا نیمه اول سال 2014 که حدود 1.9میلیارد دلار بوده از شرکت‌های مادر تامین شده است. در مارس امسال شرکت Hanergy مدعی شد که تنها 60 درصد عایدی‌اش از شرکت مادر تامین شده است. اما شبهه‌هایی در مورد اینکه مابقی عایدی این شرکت از کجا آمده، ایجاد شد که آیا بقیه این مبلغ مستقیما حاصل شده یا به نحوی در ارتباط با شرکت مادر بوده است. اما این شرکت تاکید کرد که ارتباط با شرکت مادرش موجب نقض هیچ قانونی نشده است. در ماه مارس آنالیزگر فایننشال تایم دریافت که افزایش روزانه قیمت سهام شرکت‌های ثبت شده طی اتفاقات غیرمعمولی در آخرین دقایق روز کاری بازار هنگ‌کنگ انجام گرفته است. این به ما نشان می‌دهد که سهام شناور این شرکت‌ها بسیار کم بوده است تا طبق اصول بازار دستکاری قیمت‌ها بسیار ساده‌تر انجام شود. آینده شرکت Hanergy به عنوان یک شرکت سهامی عام در هاله‌یی از ابهام است. اگر اقدامات تعدیلی شرکت ناقوس مرگ آن را به صدا درنیاورده باشد پس شاید سرمایه‌گذاران احساسی و سوداگران با افق کوتاه‌مدت باعث این فاجعه بوده‌اند. عدم حضور آقای لی درجلسه سالانه سهامداران به گفته یکی از مقامات شرکت به این دلیل بوده که آقای لی ترجیح داده در برنامه «مسوولیت اجتماعی» که به وسیله شرکتش حمایت می‌شده حضور به عمل آورد و در نهایت احتمالا سهامداران انگشت به دهانند که چه کسی مقصر بوده اگر مقصری وجود داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر