اقتصاد همسایه

۱۳۹۴/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۹۹۴

انصراف هند از سرمایه‌گذاری در معدن آهن افغانستان

منابع خبری افغانستان اعلام کردند که هندوستان از سرمایه‌گذاری 11میلیارد دلاری در معدن آهن حاجی گگ افغانستان انصراف داده است. به گزارش خبرگزاری پژواک افغانستان روزنامه «فایننشال‌اکسپرس» هند، علت این انصراف را نزدیکی دولت افغانستان‌وپاکستان، حمله به مهمانخانه هندی‌ها در کابل و اجرایی نشدن پروژه به علت ناامنی عنوان کرده است. این تصمیم، نشان‌دهنده تردید هندها در مورد اجرایی بودن این پروژه از لحاظ فنی و اقتصادی و وجود نگرانی‌های امنیتی در افغانستان است. وزارت معادن افغانستان، در سال 1390 بعد از بررسی 6طرح پیشنهادی مربوط به شرکت‌های بزرگ استخراج معدن که بیشتر به شکل کنسرسیوم ارایه شده بودند، شرکت هندی را برنده پروژه معدن حاجی گک اعلام کرد. معدن حاجی گک در استان بامیان و در 130کیلومتری غرب کابل قرار دارد و از نقطه نظر کیفیت و کمیت یکی از بزرگ‌ترین ذخایر آهن در جهان شمرده می‌شود که تاکنون استخراج نشده است. وزارت معادن گفته است که در تحقیقاتی که حدود 54سال پیش صورت گرفت، برآورد شده که این معدن بیشتر از یک میلیارد و 800میلیون تن آهن دارد. تاکنون وزارت معادن در مورد این گزارش روزنامه هندی، واکنش نشان نداده است.


عربستان شهری ۱۰۰میلیارد دلاری می‌سازد

عربستان به دنبال ساخت کلان‌شهری است که باید 2 میلیون نفر را در خود جای دهد. این شهر که قرار است جزو برترین معماری‌های خاورمیانه شود، گفته شده تا سال ۲۰۳۵ ساخت آن پایان خواهد یافت. عربستان‌سعودی درصدد احداث کلان‌شهری است که ساخت آن۱۰۰میلیارد دلار هزینه در برخواهد داشت. «فهد الرشید»، مدیرعامل «شهر اقتصادی عمار»، شرکت مسوول پروژه شهر جدید در حاشیه همایش مجمع جهانی اقتصاد در اردن در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر ساخت این شهر را تایید کرد. این شهر نوپا که «شهر اقتصادی ملک عبدالله» نام دارد، قرار است در حدود ۱۰۰ کیلومتری شمال جده، پایتخت اقتصادی عربستان در کرانه دریای سرخ ساخته شود. هدف از احداث این شهر ایجاد تقاطعی اصلی برای تسهیل امور تجارتی و تدارکاتی در حاشیه دریای سرخ است. الرشید گفت: سازندگان می‌خواهند با ساخت این شهر منطقه‌یی بسازند که قرار است به «بزرگ‌ترین بازار توسعه» جهان تبدیل می‌شود. بندر این شهر جدید که قرار است سالانه پذیرای2میلیون و 700هزار کانتینر باشد باید روزی به یکی از ۱۰ بندر بزرگ دنیا تبدیل شود.

طبق برنامه تا سال ۲۰۲۰ باید شهر اقتصادی ملک عبدالله ۵۰هزار نفر را در خود جا داده و ۲۸هزار فرصت شغلی ایجاد کرده باشد. تا آن زمان ۲۵درصد شهر باید ساخته شده باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر