توریسم سیاسی ژاپن برای کاهش تنش با چین

۱۳۹۴/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۹۹۲

گروه جهان

همزمان با افزایش تنش‌های ارضی در روابط توکیو و پکن، رهبر حزب لیبرال دمکرات ژاپن سه هزار نفر از مقام‌های ارشد دولتی و کارآفرینان برتر ژاپنی را به پکن می‌برد تا بلکه از شدت تنش‌های سیاسی دو کشور بکاهد.

براساس گزارش شین‌وا «توشیهیرو نیکای» رهبر حزب حاکم لیبرال دمکرات ژاپن در راس این هیات سه هزار نفری است که در ترکیب آن مقام‌های ارشد دولتی و کارآفرینان برتر ژاپنی هستند. بسیاری از کارشناسان امیدوارند این سفر بتواند روابط خدشه‌دار شده میان چین و ژاپن را تا حدودی بهبود بخشد. این بزرگ‌ترین هیات ژاپنی است که پس از تنش در روابط دوکشور به دنبال خرید جزایر مورد اختلاف «دیائویو» توسط ژاپن در سال 2012میلادی به چین سفر می‌کند. آخرین باری که یک هیات پر تعداد از ژاپن به چین سفر کرده مربوط به سال 2002 میلادی بود که 13هزارگردشگر ژاپنی به مناسبت سی‌امین سالگرد عادی‌سازی روابط سیاسی توکیو و پکن به چین سفر کردند. «ژو یونگ شنگ» استاد موسس روابط بین‌الملل دانشگاه امورخارجه چین در این باره گفت: «این یک هیات نسبتا بلندپایه است. سفر آنها گامی بسیار مهم درجهت بهبود تدریجی روابط چین و ژاپن است». این هیات پرتعداد ژاپنی به 80گروه تقسیم شدند که قرار است با سفر به شهرهای پکن و «تیان جین» همچنین استان‌های «هبی» و «لیائونینگ» در مراسم‌ فرهنگی، گردشگری و تجاری شرکت کنند. این پنجمین بار است که رهبر حزب لیبرال دمکرات ژاپن تور فرهنگی و گردشگری با تعداد نفرات زیاد به چین می‌برد. وی امیدوار است که افزایش تبادلات پایاپای مردمی موجب بهبود روابط توکیو و پکن همچنین تقویت گردشگری بین دو کشور شود. گردشگری که بارها موجب کاهش تنش بین ژاپن و چین شده بود پس از سال 2012 میلادی در پی خرید جزایر مورد مناقشه «دیائویو» توسط ژاپن و بازدید «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن از معبد جنجال‌برانگیز «یاسوکونی» رو به افول گذاشته بود.

پکن همواره اعلام کرده است که موضوع جنایات جنگی ژاپن درجریان تجاوز نظامی به خاک این کشور و عذرخواهی «شینزو آبه» می‌تواند در شکل‌دهی مناسبات همه‌جانبه با همسایگانش تاثیرات مثبت زیادی داشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر