خسارت 85 میلیارد دلاری عربستان به یمن

۱۳۹۴/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۹۸۸

دولت (فراری) یمن اعلام کرده در کنفرانس ژنو سازمان ملل متحد شرکت نخواهد کرد. یکی از سخنگویان منصور هادی مدعی شده این موضع‌گیری هادی، اعتراضی است به دبیرکل سازمان ملل متحد که با نادیده گرفتن قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت مذاکرات ژنو را سازماندهی کرده است

گروه جهان

تجاوز عربستان و کشورهای هم‌پیمان ریاض در حمله به یمن تاکنون 14میلیارد دلار خسارت اقتصادی برجای گذاشته است. برخی نیز میزان مجموع خسارات وارد شده به یمن را حدود 85میلیارد دلار عنوان کرده‌اند.

در شرایطی که این حملات ادامه دارد نهادهای بین‌المللی نسبت به کمبود مواد غذایی و گرسنگی نزدیک به 12میلیون تن در این کشور هشدار می‌دهند. حملات هوایی ائتلاف عربستان یک‌شنبه وارد شصتمین روز خود شد و هدف از این بمباران‌ها تضعیف انقلابیون حوثی و بازگرداندن عبدربه منصور، فراری یمن به قدرت است.

به گزارش پایگاه خبری اخبارالساعه امارات، به این خسارات باید زیان ناشی از ازدحام کانتینرهای مواد غذایی و مصرفی فاسدشونده در بنادر یمن که در انتظار تخلیه هستند را افزود. اخبارالساعه به نقل از محمد صلاح، معاون شورای اتاق تجارت و صنایع صنعا افزود: «کانتینرهای حامل مواد غذایی و مصرفی همچنان در بنادر جده، جیبوتی و صلاله منتظر تخلیه هستند و تاریخ انقضای این موادغذایی درحال اتمام شدن است، ولی اجازه ترخیص به آنها داده نشده است.» وی گفت: «میزان خسارات ناشی از تجاوز عربستان به کارخانه‌های مواد غذایی، مغازه‌ها، مخازن سوخت، تاسیسات دفاعی و مشکلاتی که در اثر آن برای مردم یمن به وجود آمده را به سازمان توسعه تجارت جهانی ملل متحد که یمن عضو آن است، اعلام کرده‌ایم.»


نیاز یمن به کمک‌های غذایی

سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز پیش از این میزان خسارات ناشی از تجاوز عربستان را حدود 40میلیارد دلار اعلام کرده بود. براساس آمارها برآورد شده است که حدود 12میلیون تن در یمن با گرسنگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

شبکه اسکای نیوز نیز به نقل از جاناتان کانلایف، مدیر هیات پزشکی بین‌المللی در یمن، هشدار داده که از جمعیت 26میلیون نفری یمن، 12میلیون تن درحال حاضر به کمک‌های غذایی نیاز دارند و این رقم درحال افزایش است. وی گفته است: «شکی نیست که ذخایر غذایی تمام شده است. در عدن عملا دیگر چیزی باقی نمانده است. قیمت آرد در یمن چهاربرابر شده است و قدرت خرید وجود ندارد. کمک‌ها و محموله‌های دارو و غذا وارد یمن شده اما این عملیات همچنان کند است چراکه کشتی‌ها در انتظار اعطای مجوز به آنها برای تخلیه محموله خود در یمن هستند.»


شرکت نکردن هادی در نشست ژنو

سازمان ملل متحد که قرار است هفته آینده کنفرانسی را با موضوع یمن در ژنو برگزار کند می‌گوید که خشونت‌ها در این کشور تاکنون بیش از هزار کشته برجای گذاشته و نزدیک به نیم میلیون نفر را نیز آواره کرده است. به اعتقاد کارشناسان، ماموریتی که سازمان ملل برای حل بحران یمن آغاز کرده است، کار آسانی نخواهد بود. در بیانیه‌یی که دفتر دبیرکل سازمان ملل هفته گذشته منتشر کرد، از همه‌ طرفین خواسته شده تا با «حسن نیت» و «بدون پیش‌شرط» در این نشست شرکت و همکاری کنند. در این بیانیه بار دیگر تاکید شده که تنها راه‌حل بحران فعلی یمن «مذاکره» و «اقدامات دیپلماتیک» است.

به گزارش اسکای‌نیوز عربی، عبدربه منصور هادی رییس‌جمهوری (مستعفی و فراری) یمن بار دیگر شروط دولت خود را برای مشارکت در کنفرانس ژنو درخصوص بحران یمن مطرح کرده و در نامه‌یی به بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، اعمال فشار سازمان ملل متحد به حوثی‌ها (انصارالله) برای عقب‌نشینی از مناطقی که تحت کنترل گرفته‌اند را خواستار شده است. عبدربه منصور هادی خواستار اعمال فشار سازمان ملل بر حوثی‌ها (انصارالله) شده تا طبق قطعنامه اخیر شورای امنیت افزون بر عقب‌نشینی از مناطق تحت کنترل گرفته شده تسلیحاتی را که تصرف کرده‌اند نیز بازپس دهند. منصور هادی همچنین تاکید کرده هرگونه گفت‌وگوی پیشنهادی در ژنو باید مطابق قطعنامه‌های بین‌المللی و مصوبات گفت‌وگوهای ملی و همچنین مصوبات کنفرانس اخیر در ریاض باشد. منصور هادی همچنین خواستار مشارکت نماینده شورای همکاری خلیج‌فارس در هرگونه مذاکره زیرنظر سازمان ملل شده است. محمد عبدالسلام سخنگوی حوثی‌ها با عقب‌نشینی از صنعا و دیگر شهرهای اصلی یمن مخالفت کرده و خواستار آتش‌بس قبل از مشارکت در جلسات با حضور نمایندگان دولت (فراری) شده است. گفته می‌شود، هیاتی از مسوولان حوثی‌ها (انصارالله) به سلطان‌نشین عمان رفته‌اند تا درباره طرح‌های دیپلماتیک برای حل بحران یمن گفت‌وگو کنند. تحلیلگران معتقدند اکنون ماموریت سازمان ملل در یمن به‌ویژه پس از عملیات توفان قاطعیت و کنفرانس ریاض ساده‌تر از زمانی نیست که حوثی‌ها (انصارالله) قیام نکرده بودند یا جنگ داخلی آغاز نشده بود.

برخی رسانه‌های خبری نیز گزارش داده‌اند که دولت (فراری) یمن اعلام کرده در کنفرانس ژنو سازمان ملل متحد شرکت نخواهد کرد. یکی از سخنگویان منصور هادی مدعی شده این موضع‌گیری هادی، اعتراضی است به دبیرکل سازمان ملل متحد که با نادیده گرفتن قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت مذاکرات ژنو را سازماندهی کرده است.

گفته می‌شود، حملات هوایی دو روز اخیر ائتلاف سعودی‌ها به صنعا و مناطق شمالی یمن محدود نشده و درحالی که حوثی‌ها درحال نبرد با افراد مسلح قبیله‌یی در عتق، مرکز استان شبوه در جنوب یمن، بودند، نیروهای ائتلاف نیز به بمباران صحنه این درگیری اقدام کرده‌اند. بر اثر حملات هوایی جنگنده‌های عربستان سعودی با همکاری 9 کشور عربی به یمن که از ششم فروردین آغاز شد و با هدف قرارگرفتن مراکز غیرنظامی، صنعتی، کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها، منازل مسکونی، پل و زیرساخت‌های این کشور تاکنون هزاران یمنی ازجمله تعداد زیادی از زنان و کودکان کشته و مجروح شده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر