رخداد

۱۳۹۴/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۹۵۹

طرح ویژه وزارت تعاون برای آزادسازی سهام عدالت

فارس| مدیرکل تعاونی‌های خدماتی وزارت کار با اعلام این خبر که طرح ویژه وزارت تعاون برای آزادسازی سهام عدالت آماده شده و به هیات دولت ارایه خواهد شد، گفت: هم‌اکنون دو سناریو برای آزادسازی سهام عدالت پیش روی دولت قرار دارد.

علیرضا ناطقی بااشاره به اینکه به‌زودی طرح ویژه وزارت تعاون برای آزادسازی سهام عدالت از طریق تعاونی‌های فعلی ارایه خواهد شد، اظهار داشت: در این طرح که جزییات آن به‌زودی مشخص خواهد شد، از مسیر تعاونی‌ها بخشی از سهام عدالت در بورس آزاد می‌شود. سناریوی دیگر پیش روی دولت طبق پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی صندوق‌های قابل معامله در بورس ETF‌ها هستند که باید درباره آن تصمیم‌گیری شود.

ناطقی ارایه جزییات بیشتر درباره این طرح وزارت تعاون را به کنفرانس هفته آینده وزارتخانه موکول کرد و گفت: در این طرح ویژه آزادسازی سهام عدالت برپایه تعاونی‌ها مدنظر خواهد بود.

به گزارش فارس، براساس طرح سهام عدالت درصدی از سهام شرکت‌های سودده تحت‌عنوان شرکت‌های سرمایه‌پذیر به سبد سهام عدالت اختصاص یافته و این سهام به مشمولان تعلق گرفته است. براساس این طرح، سهام عدالت به‌صورت قسطی به مشمولان داده شده است که اقساط آن در مدت 10سال به‌صورت سالانه از محل سود این سهام کسر و به حساب خزانه واریز می‌شود. براساس قانون اگر اقساط سهام عدالت پیش از 10سال از محل سود این سهام، تسویه شود، دولت ملزم به آزادسازی سهام عدالت خواهد بود، اما اگر بخشی از این سهام تسویه نشده باقی بماند، در لایحه آزادسازی سهام عدالت که توسط دولت تهیه شده پیش‌بینی‌هایی در این زمینه درنظر گرفته شده است، مثلا مردم می‌توانند از طریق آورده نقدی خود، اقساط باقی مانده را تسویه کنند و پس از آن سهام عدالت آنها قابلیت خریدوفروش پیدا می‌کند و اگر این اتفاق نیفتاد، آن قسمتی از سهام عدالت که اقساطش پرداخت شده است، آزاد و بقیه به‌عنوان وثیقه در دست دولت باقی خواهد ماند.

براساس این گزارش، طبق قانون دولت تا سال اول 95 برای آزادسازی سهام عدالت زمان دارد.


یک‌میلیارد و 100میلیون دلار صادرات غیرنفتی تعاون

ایرنا| معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بخش تعاون در یک سال گذشته یک‌میلیارد و 100میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشته است.

حمید کلانتری در بازدید از بخش‌های مختلف تعاونی‌های شهرستان سیرجان افزود: سیاست وزارت تعاون، توسعه صادرات و اشتغال، رشد تولید و افزایش درآمد و رفع فقر در بخش تعاونی‌هاست. یکصدهزار تعاونی فعال با 120گرایش اعم از توزیعی، مصرفی و مسکن، صنعتی و معدنی و صنایع مختلف داریم که برای یک‌میلیون و 500هزار نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند. ما درصدد گسترش تعاونی‌ها و افزایش اشتغال همراه با تولید بیشتر هستیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین استان کرمان را در حوزه تعاون فعال توصیف کرد و افزود: شهرستان سیرجان نیز بزرگ‌ترین و فعال‌ترین تعاونی‌ها را در بخش صنعت و معدن و صنایع دستی گلیم دارد.

همچنین روز شنبه نمایندگان تعاونی‌های سیرجان در نشست با معاون وزیر تعاون، نماینده سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در سالن جلسات شرکت تعاونی پسته سیرجان مشکلات خود را مطرح کردند.

سهم مالیاتی تعاونی‌ها، بخشودگی سهم کارفرما، نبود تسهیلات مناسب و ثبت تعاونی‌ها ازجمله این مسایل و مشکلات بود که مورد بررسی قرار گرفت و معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای رفع آنها قول مساعد داد. کلانتری اضافه کرد: امسال یک‌هزار میلیارد تومان برای بخش اشتغال تعاونی‌ها اختصاص داده‌ایم که در این بخش سهمیه سیرجان را باتوجه به فعالیت، موفقیت‌ها و مشکلات بیشتر می‌بینیم.

شهرستان سیرجان در حال حاضر 930تعاونی فعال با 6هزار و 500نفر اشتغالزایی دارد.

حسن رحمانی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز در این نشست گفت: رشد و توسعه تعاونی‌های فعال در اولویت کاری استان است. کارگروه‌های اشتغال و برنامه‌ریزی منتظر تخصیص اعتبارات لازم برای پرداخت به کارآفرینان و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر