خسارت 20میلیارد ریالی خشکسالی

۱۳۹۴/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۹۵۷

ایرنا| رییس تعاونی زنبورداران گچساران گفت: خشکسالی و آلودگی هوا 20میلیارد ریال به تولیدکنندگان عسل این شهرستان خسارت زد.

نعمت‌الله مرادی افزود: میزان تولید عسل در گچساران به‌دلیل تاخیر در بارندگی و تداوم پدیده ریزگردها در هوا به 50درصد کاهش یافته است. ازبین رفتن زنبورها در کلینی‌ها و کوچ‌های نامتعارف عامل این خسارت‌های مالی بوده است. هزینه‌های بالای شکر، دارو، موم، تامین هزینه کارگران، حمل‌ونقل تولیدات و کوچ ازسویی و کاهش میزان تولیدات عسل به‌دلیل خشکسالی، آلودگی هوا و غیرواقعی بودن قیمت درآمد تولیدکنندگان عسل در این شهرستان را به‌شدت کاهش داده است.

وی از مسوولان و متولیان امر خواست شرایط صادرات محصول عسل زنبورداران به خارج از کشور را فراهم کرده و با پرداخت تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت از تولیدکنندگان حمایت کنند. میزان تولید سالانه عسل بهره‌برداران گچسارانی حدود 200تن در سال است. به‌دلیل مشکلات فوق تولید در این شهرستان به 100تن رسیده است. 300بهره‌بردار به‌طور دایم و فصلی زنبورعسل در این شهرستان فعالیت دارند. زنبورداران گچساران 20هزار کلنی زنبور عسل دارند.

شهرستان 120هزار نفری گچساران از مناطق جنوبی کهگیلویه‌وبویراحمد است که در مجاورت استان خوزستان قرار دارد. استان خوزستان یکی از مناطق ورود پدیده گرد و خاک به بخش غرب و جنوب غربی کشور است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر