در برنامه ششم قوانین را اجرا کنید

۱۳۹۴/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۹۵۶

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران بر اجرای قوانین در برنامه ششم توسعه تاکید کرد. سعید سلطانی در بیان مشکلات اصلی این اتحادیه، گفت: این اتحادیه باید عضویت اتاق تعاون را داشته باشد، این درحالی است که اتاق تعاون اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران را به رسمیت نمی‌شناسد و ما حق رای دادن و انتخاب شدن را نداریم و این موضوع منوط به تغییر اساسنامه دانسته شده و تغییر اساسنامه نیز مشکلات قانونی و حقوقی خود را دارد و تغییر آن باید با هماهنگی اتاق تعاون و سازمان تعاون روستایی باشد.

وی در ادامه بااشاره به اصول43 و 44 قانون اساسی، گفت: لازمه اجرایی شدن اصل43، اصل44 است و بستر این موضوع باید فراهم شود. در امر واگذاری‌ها، تا آنجا که سودآوری مطرح بوده، واگذاری به تعاونی‌ها صورت نگرفته است و آنجایی که انجام شده، کارها با موفقیت پیش رفته است. باید به تعاونی‌ها بها داده شود و آنها در امور به بازی گرفته شوند.

وی در توضیح مشکلات تولیدکنندگان، به بالا بودن قیمت تمام شده تولید برای آنها اشاره کرد. به‌دلیل خشکسالی‌های پی‌درپی، قیمت علوفه‌های پرحجم بالا رفته و این یکی از مشکلات اصلی برای تولیدکنندگان است.

سلطانی بااشاره به واردات مواد اولیه، بیان داشت: قیمت موادی که وارد می‌شود، دو برابر قیمت محصولات در کشور مبدا است و این نیز از دیگر مشکلاتی است که موجب می‌شود قیمت تمام شده کالا افزایش و تولید کاهش یابد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران، بر اجرای قوانین در برنامه ششم توسعه و اجرای اصل44 و ماده33 قانون افزایش بهره‌وری تاکید کرد که به موجب این ماده، دستگاه متولی باید قیمت تضمینی محصول را برای تولیدکنندگان تعیین کند و طبق آن نیز اجرا شود تا تولیدکننده ضرر نکند. بر اجرای ماده7 قانون افزایش بهره‌وری نیز باید تاکید کرد که به موجب آن، بدون حضور نماینده تولیدکنندگان، هر تصمیمی باطل است.

سلطانی در ادامه توانمندسازی تشکل‌ها را خواستار شد و گفت: ازسوی دولت هیچ توانمندسازی برای تشکل‌ها صورت نگرفته است. باید در برنامه ششم در انجام امور، بیشتر به تشکل‌های تعاونی بها داده شود. اگر دولت می‌خواهد موفق شود، باید کارها را به تعاونی‌ها بسپارد و هرگونه تصمیم‌گیری بدون اینکه انجام آن به تعاونی‌ها سپرده شود، به تحقق نمی‌رسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر