عملکرد خوب تعاونی‌های مسکن

۱۳۹۴/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۹۵۴

احمد بیگدلی شاملو مدیرکل دفتر تعاونی‌های توزیعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با «تعادل» بااشاره به آمار ساخت‌وساز تعاونی‌ها در سال93 گفت: 2.6میلیون واحد مسکونی که 15درصد از کل واحدهای مسکونی در شهرها را تشکیل می‌دهد، زیرنظر تعاونی‌ها تاسیس شده است. به‌صورت تفکیکی یک‌میلیون و450واحد از طریق مسکن مهر ساخته شده که 900هزار واحد آن تحویل مردم شده است. همچنین 250هزار واحد مسکونی هم از طریق شرکت‌های دیگر ساخت‌وساز تعاونی‌ها تحویل شده است. 600هزار واحد هم درحال حاضر در دست اجراست.

بیگدلی بااشاره به عملکرد تعاونی‌های مسکن در کشور گفت: به عقیده بنده پروژه‌هایی که به عهده تعاونی‌ها گذاشته‌اند، آنها از تمامی مشکلات به خوبی برآمده‌اند. اما به هرحال این تعاونی‌ها هم به‌دلیل مشکلات کلی تعاونی‌ها، این بخش هم مهجور مانده است.

وی بااشاره به مشکلات تعاونی‌های مسکن افزود: در این تعاونی‌ها تعداد اعضا زیاد است و به همین دلیل مدیریت پروژه‌ها کمی دشوار است، بعضی از آنها زمین‌های غیرمسکونی داشتند که از آنها استفاده نکردند و به همین دلیل موفق نشدند. وابستگی تعاونی‌ها به بازار پول و سرمایه، عدم امکان تامین منابع، افزایش ساخت‌وسازهایی که قیمت و عرضه تناسب نداشتند و در نهایت تسهیلات کم، باعث شد تعاونی‌ها در انبوه‌سازی به مشکل بربخورند. در کشورهای دیگر تسهیلات دولت برای مسکن،80درصد قیمت نهایی ملک است اما در ایران این میزان50درصد است؛ این تفاوت قیمت هم بر مشکلات تعاونی‌ها افزوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر