اخبار

۱۳۹۴/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۹۵۲

تولید و عرضه بنزین یورو۴ کاهش یافت

تسنیم درحالی که ناصر سجادی؛ مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرده بود که روزانه حدود 18میلیون لیتر بنزین یورو4 در 6 کلان‌شهر توزیع می‌شود، آمار نشان می‌دهد، رقم توزیع بنزین مورد نظر درکل کشور در سال 1393 از رقم اعلام شده حدود چهار میلیون لیتر کمتر است. طبق آمار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران متوسط حجم توزیع روزانه بنزین یورو 4 (اصلاحی) در سال 1393 حدود 14میلیون و 67 هزار لیتر بود. یکی از علت‌های کاهش عرضه بنزین یورو4 درکشور، مشکلات و حوادثی است که پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند اراک در سال گذشته و امسال با آن روبه‌رو بوده است؛ ظرفیت تولید بنزین یورو4 این پالایشگاه روزانه 16میلیون لیتر است اما متوسط تولید آن در سال گذشته حدود 13میلیون و 728 هزار لیتر بود. البته استفاده از اصطلاح بنزین اصلاح شده در آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به‌ جای بنزین یورو4 نیز قابل توجه است؛ در این مورد سجادی به تسنیم گفته است: «هیچ‌وقت از اصطلاح بنزین اصلاحی استفاده نکردیم»؛ پیش از این به ‌دلیل اینکه برخی از استاندارهای بنزین یورو4 محقق نشده بود برای آنکه به مردم دروغ نگفته باشیم از اصطلاح بنزین پاک استفاده کردیم اما بیش از یک سال و نیم است که بنزین یورو4 عرضه می‌شود.


رقابت برای خرید وکیوم باتوم بالا گرفت

پایگاه خبری بورس کالای ایران سامان منتظری، کارشناس فرآورده‌های نفتی کارگزاری مهرآفرین با بیان این مطلب گفت: با توجه به اینکه قیمت نفت طی ماه گذشته با افزایش روبه‌رو بود، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قیمت وکیوم باتوم را در ماه جدید افزایش داد، این درحالی است که احتمال می‌رود قیمت قیر نیز افزایش یابد. در همین حال امروز معامله‌گران برای عرضه 6 هزارتنی وکیوم باتوم پالایش نفت تهران 25هزارتن تقاضا ثبت کردند. این کالا با نرخ پایه 773 تومان عرضه شد اما میانگین قیمت ثبت شده برای این کالا توسط کارگزاران 830تومان بود. همچنین عرضه وکیوم باتوم پالایش نفت تبریز در این روز 7هزارتن بود که 7هزار و 80 تن تقاضا برای آن روی تابلو رفت که در پایان این کالا با قیمت پایه معامله شد. از سوی دیگر وکیوم باتوم پالایش نفت بندرعباس و شیراز هم با قیمت پایه یعنی 811تومان مورد معامله قرار گرفت. منتظری خاطرنشان می‌کند: درحال حاضر حجم معاملات قیرصادراتی بیش از داخلی است، اگرچه بازار قیر داخلی نیز در روزهای اخیر با توجه به قرار گرفتن در فصل مصرف با رونق روبه‌رو شده است اما حجم مبادلات داخلی همچنان به میزان سال‌های گذشته نیست. در همین حال امروز 10هزار و 500 تن قیر صادراتی 6070 در تالار فرآورده‌های نفتی عرضه شد که مورد معامله قرار گرفت.


ضرر چند میلیون دلاری درپی ناکارآمدی مدیران سابق

پترومی در ماه‌های پایانی دولت آقای احمدی‌نژاد میلیون‌ها دلار پول بیت‌المال در حوزه صنعت نفت به سبب سوء‌مدیریت و بی‌توجهی مدیران مربوطه به باد رفت.

به گزارش اختصاصی «پترومی»، در سال ۹۱، میلیون‌ها دلار از پول بیتالمال برای خرید اقلام مورد نیاز صنعت نفت از سوی مدیران وقت شرکت نیکو به یک دلال پرداخت شده است که هیچگاه این اقلام تحویل کشورمان نشد. اینطور که خبرنگار «پترومی» کسب اطلاع کرده است، در ماه‌های قبل از حضور دولت روحانی، شرکت نیکو که یکی از شرکت‌های وابسته به شرکت ملی نفت است طی اقدامی از طریق یکی از دلالان و بدون انجام بررسی‌های لازم و صرفاً براساس دستور مدیریتی، میلیون‌ها دلار را به اشتباه در اختیار واسطه‌یی در خارج از کشور قرار می‌دهد که اساساً هیچ ربطی به موضوع خرید نداشته است و با وجود پیگیریهای به عمل آمده تاکنون دریافت‌کننده وجه حاضر به بازگرداندن این مبلغ نشده است. ناکارآمدی دولت‌های قبلی در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی راه را برای نفوذ رانت‌خواران در بخش‌های مختلف از جمله نفت هموار کرده-بود. زنگنه در شروع کار دولت جدید از فسادهای میلیون دلاری در این حوزه خبر داده و خبر یاد شده در راستای شفاف‌سازی مخابره شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر