تغییر راهبرد شستا از پراکندگی به تمرکز

۱۳۹۴/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۹۵۰

گروه پتروشیمی نادی صبوری

علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در حاشیه افتتاح پروژه قیر پلنت آبادان در پاسخ به این سوال «تعادل» به آبادان که برنامه‌های شستا برای شرکت‌داری و سرمایه‌گذاری در آینده چگونه است، گفت: ما برنامه داریم که سرمایه‌گذاری‌هایمان در حوزه نفت گاز و پتروشیمی را به‌صورت انبساطی گسترش داده و به‌صورت انقباضی برخی از حوزه‌ها کاهش داده و خارج شویم. به این ترتیب حضور شستا در صنعت نفت گاز و پتروشیمی عمیق‌تر خواهد شد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی که به واسطه سهم شستا در شرکت نفت پاسارگاد در این افتتاحیه حضور داشت در تشریح اظهارت خود به «تعادل» گفت: ما در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استراتژی را بر مبنای خروج از بخش‌های کوچک تنظیم کرده‌ایم. ما از بخش‌های کوچکی که می‌تواند متعلق و محل مانور بخش خصوصی باشد، عبور خواهیم کرد. ما رقیب بخش خصوصی نیستیم هرچند ما نیز نوعی بخش خصوصی بزرگ عدالت‌گرایانه محسوب می‌شویم. کارفرما و صاحبان سهام شرکت‌های تامین اجتماعی از ضعیف‌ترین اقشار هستند ما درحقیقت نماینده این اقشار هستیم و در نتیجه به‌دنبال سودآور کردن شرکت‌های خود برای بازنشستگان و نسل‌های بعدی هستیم. در نخستین گام برای رسیدن به این هدف مدیران و هیات‌مدیره را اصلاح کردیم نظام مبارزه با فساد را به‌شدت دنبال کردیم و پرونده‌های مختلفی اکنون در دادگاه‌ها در این زمینه درحال پیگیری است.

ربیعی افزود: پروژه‌هایی که صاحبان آن کسانی هستند که حداقل دستمزد را می‌گیرند، سزاوار نیست که حیات خلوت هیچ‌کسی باشند این حوزه‌ها باید حیات خلوت و پر افراد ضعیف جامعه باشد. ما برای سودآورکردن شرکت‌هایمان مطالعه کرده‌ایم، تمایل بیشتر ما حرکت به سمت بازار سرمایه و بورس است و به همین منظور شرکت‌های قوی بورسی ایجاد کرده‌ایم. طبق این برنامه ما از شرکت‌های کوچک خروج خواهیم کرد و فعالیت‌هایمان را در چند بخش هدف‌گذاری شده متمرکز خواهیم کرد. یکی از بخش‌ها نفت گاز و پتروشیمی است. همچنین شستا در بخش معدن و فولاد نیز باقی خواهد ماند و در بخش دارو نیز به این واسطه که رسالت اجتماعی ما است، باقی خواهیم ماند. در بخش سیمان نیز به واسطه نقشی که اکنون در تولید آن داریم و نیاز به سیمان برای عمران و آبادانی کشور باقی خواهیم ماند. همچنین در بخش‌هایی از جوامعی که به رفاه کارگری مربوط می‌شوند، باقی خواهیم ماند.

به‌طور قطع برای افتتاح یک پروژه مرتبط با صنایع نفت و گاز انتظار حضور مسوولان مرتبط با این وزارتخانه برای همه وجود دارد، اما روند سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته در این صنعت به‌گونه‌یی پیش رفته است که اکنون وزیر کار در افتتاح پروژه‌یی مرتبط با صنعت نفت و گاز در آبادان حضور پیدا می‌کند. این حضور برای علی ربیعی فرصتی بود تا از وضعیت کارکنان کارخانه قیر پالایشگاه آبادان که مربوط به شرکت نفت پاسارگاد است، جویا شود. او همچنین در بازدید خود از کارخانه راجع به رعایت مسابل ایمنی در این واحد نیز با مسوولان آن گفت‌وگو کرد. به گزارش «تعادل» روز گذشته علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی برای افتتاح پروژه پلنت قیر دمیده آبادان که همزمان با سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر انجام شد، به آبادان سفر کرد. ربیعی در جریان این افتتاح اظهار کرد: با این طرح ظرفیت صادرات قیر کشور افزایش پیدا کرده و درآمد ارزی نیز بیشتر خواهد شد. از قبل این طرح 50 شغل مستقیم و 200 شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

واحد قیر‌سازی پالایشگاه آبادان پس از طراحی و ساخت در سال1986 به بهره‌برداری رسید. این واحد قبل از آغاز جنگ تحمیلی بیش از 30 نوع قیر تولید می‌کرده که بر اثرجنگ مانند سایر قسمت‌های پالایشگاه آبادان آسیب‌های زیادی بر آن وارد شده، بر اثر این صدمات واحد قیر‌سازی از ادامه فعالیت باز ماند. پس از پایان جنگ و بازسازی، این واحد در سال1372 مجددا به بهره‌برداری رسید اما بار دیگر به علت معضلات زیست‌محیطی و دشواری‌های بسیار فرآیندی در روند تولید قیر در سال1374 تعطیل شد.

بعدها واحد قیر‌سازی پالایشگاه به همراه کارخانجات قیرسازی پالایشگاه‌های تهران، شازند اراک، تبریز، شیراز و بندرعباس به سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شد.

در این راستا برنامه‌ریزی ایجاد زیرساخت‌های اولیه جهت توسعه کارخانه آبادان با جدیت بیشتری آغاز و در فاز اول با احداث مخازن ذخیره‌سازی، توسعه خطوط انتقال بارگیری و همچنین ساخت ترمینال اختصاصی صادراتی در بندرامام خمینی (ره) (به‌عنوان بزرگ‌ترین پایانه صادراتی قیر کشور)، شرایط جهت توسعه پایدار تولید هموار شد.

تا پیش از این تولید قیر با ظرفیت محدود روزانه 500 تن توسط پالایشگاه نفت آبادان به‌صورت مستقیم توسط واحدهای تقطیر انجام می‌شد و شرکت نفت پاسارگاد به‌عنوان دریافت‌کننده محصول تنها به مبادرت به نگهداشت، تبدیل، مظروف‌سازی و تجارت آن می‌پرداخت لذا مشکلات فراوان تولیدی ایجادشده برای پالایشگاه نفت آبادان درکنار تحلیل‌های علمی منتج به زیان اقتصادی مجموعه و توسعه ظرفیت تولید محصول با احداث پلنت تولید قیر دمیده آبادان را کلید زد.

باتوجه به ظرفیت تولید خوراک (VB) پالایشگاه مذکور به‌طور میانگین 45 تا 50هزار بشکه در روز، تولید قیر به‌عنوان مفهومی اقتصادی در قالب طرح احداث کارخانه قیر از سال86 در شرکت نفت پاسارگاد مطرح شده و اقدامات اولیه در قالب تهیه طرح امکان‌سنجی آغاز شد. به گزارش روابط عمومی نفت پاسارگاد، نتایج به دست آمده از این مطالعات بیانگر این مطلب بود که ظرفیت بهینه تولید با دوره بازگشت سرمایه 4ساله برای کارخانه تولید قیر در آبادان 15000 بشکه در روز خواهد بود. نهایتا در پی الزام استانداری خوزستان پروژه احداث پلنت قیر دمیده آبادان از سال1389 آغاز شد که روز گذشته بعد از گذشت تقریبا 5سال به نتیجه رسیده و افتتاح شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر