حقوقی‌ها بورس را به‌هم ریختند

۱۳۹۳/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۹۵

بورس تهران برای هشتمین روز پیاپی با افت مواجه شد. این درحالی است که ارزش معاملات خرد سهام در تالار شیشه‌یی روز‌به‌روز کمتر و کمتر می‌شود. کاهش حجم و ارزش معاملات در این وانفسای بورس تهران حتی از افت شاخص کل نیز نگران‌کننده‌تر است. کاهش بازدهی بورس سهام به‌خودی‌خود و به‌اندازه‌کافی مشکل بزرگی برای بازار سرمایه به‌حساب می‌آید، چه رسد به آنکه با این کمبود نقدینگی عمیق نیز همراه شود. با این روند، سهم‌های کم‌فروغ این روزهای بورس تهران هر روز بیشتر در دست سهامداران تلنبار می‌شود و مشخص نیست اگر خریداران حقوقی دست از بازار بکشند، چه بلایی به سر سهامداران خرد می‌آید. بازیگران اصلی بورس تهران در برهه فعلی، خریداران حقوقی هستند. خریدارانی که بعضا دست به اقدام‌های عجیب زده و فعالان بازار را بهت‌زده می‌کنند. در روز گذشته حمایت حقوقی‌ها از برخی سهم‌ها به‌قدری پررنگ و عجیب بود که بیشتر به دستکاری قیمت شبیه بود تا یک حمایت ساده.

در‌حالی‌که دیروز شاخص کل بورس تهران با افت 157‌واحدی، به نیمه‌های کانال 71‌هزار‌واحدی رسید، اغلب شرکت‌های بزرگ بورسی با حمایت گسترده سهامداران حقوقی مواجه شدند. بیشترین اثر منفی را بر شاخص نماد شرکت تاپیکو گذاشت. کاهش قیمت سهام این شرکت باعث شد شاخص کل تقریبا 27‌واحد تنزل پیدا کند. همچنین نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر)، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان)، ملی صنایع مس ایران (فملی) و گروه مپنا (رمپنا) هرکدام به‌ترتیب 14، 13، 12 و 12‌واحد شاخص کل را نزول دادند. از طرف دیگر نماد شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) و سایپا (خساپا) به‌ترتیب با ارتقای 28 و 11‌واحدی شاخص کل، بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل گذاشتند.

نکته بحث‌برانگیز معاملات دیروز، ترکیب خریداران سهام شرکت‌های بزرگ بود. خریداران حقوقی به‌گونه‌یی اقدام به خرید می‌کردند که گویی هدف خریداری سهم نیست، بلکه تلاشی بود برای دستکاری و مثبت‌کردن قیمت سهام شرکت‌های مهم بورسی. برای واضح‌تر شدن موضوع، توجه به جدول خالی از لطف نیست. این جدول به 10 شرکت بزرگ بورسی و معاملات سهام این شرکت‌ها در روز گذشته مربوط می‌شود همان‌طور که در جدول مشاهده می‌شود تعداد کمی خریدار حقوقی،‌ بخش عمده خرید سهام شرکت‌های بزرگ را انجام داده‌اند. مهم‌ترین اتفاق اما، روند معاملات سهام شرکت سایپا بود که از قضا در گروه مثبت‌ترین اثرگذاران بر شاخص کل قرار گرفت. در شرایطی که در ساعات ابتدایی کار بازار، سهام این شرکت در آستانه صف‌فروش‌شدن پیش رفت، یک خریدار حقوقی با خریدهای جهت‌دار، برای این سهم صف خرید تشکیل داد و خود در صف خرید قرار گرفت. درواقع قیمت این سهم عملا دستکاری شد و در‌حالی‌که این خریدار می‌توانست سهم را ارزان‌تر خریداری نماید، ترجیح داد خریدهای خود را به قیمت بالاتری انجام دهد. با توجه به اینکه این اقدام نوعی اخلال در بازار بوده و همچنین هویت این خریدار قطعا برای سازمان بورس روشن است، باید به انتظار برخورد سازمان بورس با این خریدار بود.


بازار از نگاه آمار

همچنین طی معاملات روز گذشته، 452‌میلیون‌و‌872‌هزار ورقه بهادار به ارزش تقریبی 185‌میلیارد‌تومان دست‌به‌دست شد. از این میزان تقریبا 101‌میلیارد‌تومان (معادل 56‌درصد از کل) به معاملات سهام و حق‌تقدم در بورس و فرابورس اختصاص داشت. همچنین 60‌میلیارد‌تومان معاملات اوراق بدهی (معادل 33‌درصد از کل)، 17‌میلیارد‌تومان معاملات عمده سهام (معادل 9‌درصد) و 4/4‌میلیارد‌تومان معاملات اوراق تسهیلات مسکن (2‌درصد از کل) انجام شد. از بین گروه‌های بورسی، گروه محصولات شیمیایی با اثر منفی 43‌واحد بر شاخص کل، بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل تالار شیشه‌یی گذاشت. همچنین گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری، شرکت‌های چندرشته‌یی صنعتی، استخراج کانه‌های فلزی خدمات فنی و مهندسی به‌ترتیب 18، 17، 15 و 12‌واحد شاخص کل را نزول دادند. از طرف دیگر گروه فلزات اساسی و گروه خودرویی هرکدام با ارتقای 11‌واحدی شاخص کل، بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل بورس تهران گذاشتند.

شفاف‌سازی «فارس» و «رازی»

در روز گذشته، طی اطلاعیه‌یی که در سایت کدال قرار گرفت، شرکت پتروشیمی خلیج‌فارس اعلام کرد که شرکت‌های زیرمجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس اقدام به فروش قسمتی از درآمدهای ارزی خود با نرخ آزاد کردند. در ادامه این متن آمده است: بدیهی است درصورت اثر با اهمیت در EPS سال مالی منتهی 31خرداد94 اطلاع‌رسانی می‌شود.

همچنین شرکت شیشه دارویی رازی طی نامه‌یی روند پیشرفت طرح توسعه‌یی را که درحال اجرا دارد، به اداره نظارت بر ناشران بورسی گزارش داد. در این گزارش آمده است: عملیات تولید از تاریخ 17تیر1393 به‌مدت 9ماه جهت نوسازی و افزایش ظرفیت از 50 تن به 90‌تن در روز متوقف است. آجرهای نسوز و تجهیزات کوره، گرمخانه و دستگاه‌های بسته‌بندی خریداری‌ شده و در محل کارخانه موجود است. همچنین دستگاه‌های تولید خریداری شده و درحال ترخیص است. همچنین 35‌درصد از عملیات نصب و 95‌درصد از عملیات خرید ماشین‌آلات تاکنون انجام شده است. ضمنا در انتهای نامه به تاخیر در اتمام پروژه اشاره شده و اعلام شده است که طرح نوسازی و بازسازی احتمالا تا اردیبهشت94 به ظرفیت کامل می‌رسد. دیروز همچنین مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر از پیشنهاد تازه برای قیمت اوره تولیدی پتروشیمی‌ها و ارسال نامه‌یی به ستاد هدفمندی یارانه‌ها برای تعیین تکلیف در این خصوص خبر داد. این خبر می‌تواند برای فعالان بازار سرمایه جالب باشد، از آن جهت که افزایش قیمت اوره بی‌تردید آثاری را روی قیمت سهام شرکت‌های پتروشیمی خواهد گذاشت. غلامرضا سلیمانی امیری در این باره به سنا گفت: باتوجه به اینکه قرار بود تا آخر خرداد، قیمت‌ها بر همان مبنای سابق باشد و از اول تیر، قیمت‌های جدید مشخص شود، چندی پیش گزارشی تهیه کردیم و بر مبنای قیمت تمام‌شده، نامه‌یی به ستاد هدفمندی یارانه‌ها فرستادیم. وی تصریح کرد: ما پیشنهاد کردیم 90‌درصد قیمت فوب بندرعباس را که قیمت صادراتی اوره است، مبنای قیمت در داخل قرار دهیم و درنهایت معادل ریالی آن را که کمتر از 800‌تومان می‌شود، برای قیمت اوره در نظر بگیریم. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، قیمت کنونی اوره را 612‌تومان اعلام کرد و گفت: ما در پیشنهاد جدید خود 188‌تومان به قیمت اضافه کرده‌ایم تا اوره تولیدی پتروشیمی‌ها به حدود 800‌تومان برسد؛ البته اگر بخواهیم براساس قیمت فوب در بندرعباس دقیق‌تر محاسبه کنیم، قیمت نهایی حدود 780‌تومان درمی‌آید.

وی با بیان اینکه تا امروز نزدیک به سه‌ماه در اعلام قیمت این محصول تاخیر صورت گرفته، تصریح کرد: تمام دلایل افزایش قیمت را با شفافیت به دولت توضیح داده‌ایم و انتظار داریم که شرکت‌های تولیدکننده اوره هرچه‌زودتر به‌لحاظ مالی سامان یابند. سلیمانی امیری اظهار داشت: هم‌اکنون قیمت تمام‌شده به‌خصوص در بخش خوراک 13‌سنت تعیین شده، حقوق و دستمزد هم بالا رفته بنابراین چاره‌یی جز اصلاح قیمت در این بخش باقی نمانده است. سلیمانی امیری در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید چه زمانی پاسخ نامه پیشنهادی خود را دریافت کنید، گفت: در گزارشی که حسابرسان هم تهیه کرده‌اند، قیمت ‌های پیشنهادی ما را تایید کرده‌اند و مقرر شد که دولت به‌زودی قیمت‌های جدید را اعلام کند و ما هم منتظریم. وی در پایان با تاکید بر اینکه اوره تولیدی پتروشیمی‌ها ارزآوری خوبی دارد، گفت: دولت به هر میزان شرایط صادرات این محصول را تسهیل کند، به تثبیت و تعدیل نظام ارزی در کشور کمک کرده است؛ موضوعی که به گفته این مقام مسوول، خود باعث رونق فضای کسب‌وکار نیز خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر