به معاملات کم‌حجم عادت کردیم

۱۳۹۴/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۹۴۸


روند یکنواخت و خسته‌کننده تالار حافظ طی چند روز و البته چند هفته اخیر بار دیگر روزهای یکنواخت معاملاتی سال گذشته را زنده کرده است، برخی فعالان بر این باورند که شرایط بورس به حدی ناگوار است که فعلا هیچ تغییری در آن ایجاد نمی‌شود اما برخی دیگر بر این باورند که این روند تعادل واقعی را به بازار بازگردانده است.

فراز مسافری‌راد در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: اتفاقی که این روزها شاهد آن هستیم افت ارزش معاملات بورس اوراق بهادار است. این موضوع به‌گونه‌یی شده که بورس اوراق بهادار تهران به معاملات زیر 100میلیارد تومانی عادت کرده و به‌نظر می‌رسد هیچ انگیزه‌یی برای رشد ندارد.

مدیر سرمایه‌گذاری آتیه‌‌اندیشان مس در ادامه بیان کرد: طی چند ماه اخیر معاملات بلوکی یک عامل محرک برای رشد شاخص محسوب می‌شدند که به‌نوعی حمایت‌های پشت‌پرده سازمان از معاملات روزانه بورس بود، اما طی چند روز اخیر شاهد آن هستیم که معاملات بلوکی کمرنگ‌تر از سابق در تالار شیشه‌یی روی تابلو می‌روند که این عامل اصلاح‌بخش حمایتی سازمان است.

وی با اشاره به روند فعلی بازار سرمایه گفت: از آنجا که قیمت سهام در کف خود قرار دارد، فروش سهام در حال حاضر کار عاقلانه‌یی نیست. به بیان دیگر باز هم باید گفت شرط ادامه فعالیت در بورس «صبر» است. هم‌اکنون E/P بازار به حداقل خود رسیده درحالی که فصل مجامع بنا به تقسیم سودهایی که انجام می‌شود E/P رقم قابل‌قبولی را باید داشته باشد که متاسفانه این‌طور نیست. E/P که اکنون بورس به خود دیده اگر پس از فصل مجامع رویت می‌شد منطقی بود اما در حال حاضر این حداقل جای سوال دارد.

این کارشناس بازار سرمایه بااشاره به قیمت مناسب برخی سهم‌ها گفت: برخی سهام در حال حاضر با قیمت مناسبی همراه شدند که اگر سهامداران نگاه وسیع‌تری به بازار داشته باشند، می‌توانند انتخاب‌های خوبی برای خود داشته باشند، با نگاهی به پرتفوی برخی نمادها می‌توان دید که آینده روشنی در انتظار آنهاست.

وی وضعیت بورس را متعادل دانست و گفت: طی چند ماه اخیر صف‌های خریدوفروش‌های طویلی برای سهام‌های مختلف تشکیل می‌شد که هم‌اکنون با قیمت‌هایی که شاهد آن هستیم رقابت جذابی با بانک‌ها در تالار شیشه‌یی ایجاد شده که صف‌های هیجانی خریدوفروش را از بین برده و بازار را با تعادل نسبی همراه کرده است.

این فعال بازار سرمایه افزود: به همان اندازه که بازار سهام در ابتدای سال با رشد هیجانی مواجه شد اکنون نیز با افت‌های پیاپی و البته هیجانی همراه شده است، البته همان‌طور که گفته شد ریزش‌های بازار، روند را متعادل کرده که امیدواریم سازمان بورس اوراق بهادار با نگاهی واقع‌بینانه دست از حمایت و دخالت‌های معاملاتی بکشد در غیر این صورت بازار سرمایه با روندی غیر قابل برگشت همراه می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر